Internet-domæner er populært sagt din butiksrude på nettet.
Derfor bør alle virksomheder gøre op med sig selv, hvordan man vil angribe området.
"Der er ikke nogen færdig opskrift på, hvordan en domænestrategi skal se ud," fortæller Marianne Lind-Winther, dansk direktør i rådgivningsvirksomheden eBrand Services.
Kunsten er, at finde balancen mellem omkostninger og risiko.
For man risikerer at bruge for megen energi og ressourcer mod en lille og måske ubetydelig krænkelse af sine varemærkerettigheder.
Tre strategier
Groft sagt kan man skitsere tre forskellige domænestrategier, forklarer direktøren for rådgivningsfirmaet:
De ligeglade. Her er holdningen, at det gør ikke noget, at andre bruger firmaets navn eller varemærker.
De defensive. Disse firmaer registrerer alle navne og varemærker, som er i fare for misbrug. Det gælder både domæner i forskellige lande og forskellige stavevarianter.
De reaktive. Her er tilgangen, at firmaet reagerer, når et misbrug identificeres. Det kan ske ved klager til myndigheder eller måske ved køb hos den aktuelle ejer af domænet.
"Det er vigtigt, at virksomheden træffer et bevidst valg om, hvad den vil beskytte og hvor," siger Marianne Lind-Winther.
Hun peger på, at defensiv støvsugning af alle tænkelige relevante domæner kan være økonomisk omfattende, men det samme kan konsekvenserne af ikke at registrere sine domæner, hvorved de måske bliver registeret af andre.
"Omkostninger til overvågning, rådgivning i tilfælde af misbrug samt dyre buy-backs må forventes ved en reaktiv strategi," fortæller hun.
Overblik inden valg
For at skabe overblik over hvilken strategi, der passer bedst til din virksomhed, bør du følge nedenstående fem trin.
Det vil skabe et mere kvalificeret grundlag at træffe en beslutning på.
De fem trin
Fem trin mod en en domænestrategi:
1. Noter alle firmanavne, varemærker, produktnavne, slogans med mere.
2. Opdel disse efter relevans. Det vil sige kritiske, relevante i nogle lande, udgående og så videre.
3. Tag stilling til, om det er relevant at registrere varianter, som for eksempel stavefejl og fonetiske.
4. Noter de markeder, virksomheden opererer i og er på vej ind på.
5. Få din udbyder til at lave en oversigt over, hvordan navnene er registrerede i dag.
Dette kan danne grundlag for beslutningen om, hvor meget du kan sikre i forhold til den økonomiske udgift. Er et navn registreret af andre i flere lande, kan det blive en stor udgift at beskytte det defensivt.
Kilde: eBrand Services.