Artikel top billede

Her er fem trin mod en klog domæne-strategi

Alle firmaer bør tage stilling til, hvordan man vil forholde sig til internet-domæner. Her er fem trin mod en egentlig domænestrategi.

Internet-domæner er populært sagt din butiksrude på nettet.

Derfor bør alle virksomheder gøre op med sig selv, hvordan man vil angribe området.

"Der er ikke nogen færdig opskrift på, hvordan en domænestrategi skal se ud," fortæller Marianne Lind-Winther, dansk direktør i rådgivningsvirksomheden eBrand Services.

Kunsten er, at finde balancen mellem omkostninger og risiko.

For man risikerer at bruge for megen energi og ressourcer mod en lille og måske ubetydelig krænkelse af sine varemærkerettigheder.

Tre strategier

Groft sagt kan man skitsere tre forskellige domænestrategier, forklarer direktøren for rådgivningsfirmaet:

De ligeglade. Her er holdningen, at det gør ikke noget, at andre bruger firmaets navn eller varemærker.

De defensive. Disse firmaer registrerer alle navne og varemærker, som er i fare for misbrug. Det gælder både domæner i forskellige lande og forskellige stavevarianter.

De reaktive. Her er tilgangen, at firmaet reagerer, når et misbrug identificeres. Det kan ske ved klager til myndigheder eller måske ved køb hos den aktuelle ejer af domænet.

"Det er vigtigt, at virksomheden træffer et bevidst valg om, hvad den vil beskytte og hvor," siger Marianne Lind-Winther.

Hun peger på, at defensiv støvsugning af alle tænkelige relevante domæner kan være økonomisk omfattende, men det samme kan konsekvenserne af ikke at registrere sine domæner, hvorved de måske bliver registeret af andre.

"Omkostninger til overvågning, rådgivning i tilfælde af misbrug samt dyre buy-backs må forventes ved en reaktiv strategi," fortæller hun.

Overblik inden valg

For at skabe overblik over hvilken strategi, der passer bedst til din virksomhed, bør du følge nedenstående fem trin.

Det vil skabe et mere kvalificeret grundlag at træffe en beslutning på.

De fem trin

Fem trin mod en en domænestrategi:

1. Noter alle firmanavne, varemærker, produktnavne, slogans med mere. 

2. Opdel disse efter relevans. Det vil sige kritiske, relevante i nogle lande, udgående og så videre. 

3. Tag stilling til, om det er relevant at registrere varianter, som for eksempel stavefejl og fonetiske.

4. Noter de markeder, virksomheden opererer i og er på vej ind på.

5. Få din udbyder til at lave en oversigt over, hvordan navnene er registrerede i dag.

Dette kan danne grundlag for beslutningen om, hvor meget du kan sikre i forhold til den økonomiske udgift. Er et navn registreret af andre i flere lande, kan det blive en stor udgift at beskytte det defensivt.

Kilde: eBrand Services.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere