Artikel top billede

Her er fem trin mod en klog domæne-strategi

Alle firmaer bør tage stilling til, hvordan man vil forholde sig til internet-domæner. Her er fem trin mod en egentlig domænestrategi.

Internet-domæner er populært sagt din butiksrude på nettet.

Derfor bør alle virksomheder gøre op med sig selv, hvordan man vil angribe området.

"Der er ikke nogen færdig opskrift på, hvordan en domænestrategi skal se ud," fortæller Marianne Lind-Winther, dansk direktør i rådgivningsvirksomheden eBrand Services.

Kunsten er, at finde balancen mellem omkostninger og risiko.

For man risikerer at bruge for megen energi og ressourcer mod en lille og måske ubetydelig krænkelse af sine varemærkerettigheder.

Tre strategier

Groft sagt kan man skitsere tre forskellige domænestrategier, forklarer direktøren for rådgivningsfirmaet:

De ligeglade. Her er holdningen, at det gør ikke noget, at andre bruger firmaets navn eller varemærker.

De defensive. Disse firmaer registrerer alle navne og varemærker, som er i fare for misbrug. Det gælder både domæner i forskellige lande og forskellige stavevarianter.

De reaktive. Her er tilgangen, at firmaet reagerer, når et misbrug identificeres. Det kan ske ved klager til myndigheder eller måske ved køb hos den aktuelle ejer af domænet.

"Det er vigtigt, at virksomheden træffer et bevidst valg om, hvad den vil beskytte og hvor," siger Marianne Lind-Winther.

Hun peger på, at defensiv støvsugning af alle tænkelige relevante domæner kan være økonomisk omfattende, men det samme kan konsekvenserne af ikke at registrere sine domæner, hvorved de måske bliver registeret af andre.

"Omkostninger til overvågning, rådgivning i tilfælde af misbrug samt dyre buy-backs må forventes ved en reaktiv strategi," fortæller hun.

Overblik inden valg

For at skabe overblik over hvilken strategi, der passer bedst til din virksomhed, bør du følge nedenstående fem trin.

Det vil skabe et mere kvalificeret grundlag at træffe en beslutning på.

De fem trin

Fem trin mod en en domænestrategi:

1. Noter alle firmanavne, varemærker, produktnavne, slogans med mere. 

2. Opdel disse efter relevans. Det vil sige kritiske, relevante i nogle lande, udgående og så videre. 

3. Tag stilling til, om det er relevant at registrere varianter, som for eksempel stavefejl og fonetiske.

4. Noter de markeder, virksomheden opererer i og er på vej ind på.

5. Få din udbyder til at lave en oversigt over, hvordan navnene er registrerede i dag.

Dette kan danne grundlag for beslutningen om, hvor meget du kan sikre i forhold til den økonomiske udgift. Er et navn registreret af andre i flere lande, kan det blive en stor udgift at beskytte det defensivt.

Kilde: eBrand Services.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere


OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere