Artikel top billede

(Foto: ©2005 Urmas Ääro/gratis / Urmas Ääro)

Fem tips til at arbejde super-effektivt hjemmefra

Her er en række tips, der kan hjælpe dig med at arbejde koncentreret og vige uden om overspringshandlinger.

Har du en bærbar computer og en internetforbindelse, er der i dag praktisk talt ingen grænser for, hvor du kan arbejde fra. 

Mange arbejder i dag fra hjemmearbejdspladser, og her på PC World Business Center har vi tidligere fortalt om danskere, der arbejder i eksil under sydens sol eller har erstattet det traditionelle kontormiljø med et mere uforpligtende co-working space.

Ifølge erhvervspsykolog Majken Matzau kan der dog også være udfordringer forbundet med at flytte arbejdet ud af det traditionelle kontormiljø.

Men hvis du følger nogle enkelte råd, kan en hjemmearbejdsplads være mindst lige så effektiv som et traditionelt kontormiljø. 

Derfor får du her fem gode råd til, hvordan du arbejder effektivt hjemmefra. 

1. Tag kun det rigtige arbejde med hjem

Har du både adgang til en kontorplads og en hjemmearbejdsplads, bør du sortere i dine arbejdsopgave.

Nogle opgaver er perfekte at lave der hjemme, mens andre udføres bedst i et mere traditionelt kontormiljø.  

Majken Matzau fortæller, at traditionelle storrumskontorer er gode, når du skal være kreativ og udveksle ideer og erfaringer med dine kollegaer.

Men til gengæld kan det være svært at arbejde koncentreret og fordybe sig i et larmende kontormiljø. 

"Derfor kan en hjemmearbejdsplads være en kæmpe fordel, når du har arbejdsopgaver på hånden, som kræver, at du arbejder fokuseret og uforstyrret," siger Majken Matzau. 

2. Undgå afbrydelser. 

Når du sidder på et storrumskontor, vil du opleve mange afbrydelser i løbet af din dag: Dine kolleger henvender sig med et spørgsmål, der er møder og telefoner der ringer. 

"En afbrydelse er ekstremt skadelig for din koncentrationsevne. Det tager 20 minutter at nå det samme koncentrationsniveau igen, hvis du bliver afbrudt, fordi du eksempelvis skal læse en mail," siger Majken Matzau.

Normalt bliver folk ellers rådet til at holde mange små pauser i løbet af deres arbejdsdag. Men ifølge Majken Matzau er det kun en fordel, hvis dit arbejde er fysisk eller meget rutinepræget.

Hun fortæller, at undersøgelser viser, at mange afbrydelser i løbet af din arbejdsdag forringer dine evne til arbejde koncentreret lige så meget, som hvis du røg en joint (en cannabis cigaret, red.) dagligt.

Derfor anbefaler Majken Matzau, at du forsøger at udelukke så mange forstyrrende elementer som overhovedet muligt, når du arbejder hjemmefra.  

Du kan eksempelvis slå lyden i dit e-mail-program fra, slukke din telefon eller hoppe af internettet.

Ønsker du at cutte din internet-forbindelse i et tidsrum, kan du rive netkablet ud af stikket eller bruge et program, der kan låse dig af internettet.

Sådan undgår du at mixe fritid og arbejde

3. Sæt en tidsgrænse

Når du arbejder hjemmefra, bør du fastsætte nogle faste arbejdstider og sørge for, at du overholder dem, mener Majken Matzau.

Du kan eksempelvis aftale med dig selv, at du arbejder fra 9 til 17 og holder pause fra klokken 12 til 12.30.

"Det er vigtigt, at du er disciplineret og har en grænse for, hvornår du er på arbejde, og hvornår du har fri. Det er især vigtigt for folk, der i forvejen har problemer med stress," siger hun. 

Vælger du ikke at indføre sådan en disciplin, flyder grænserne mellem fritid og arbejde nemt ud. Måske sidder og arbejder til langt ud på natten, og arbejdet ender med at æde dit sociale liv, eller også arbejder du ufokuseret, fordi du kaster dig ud i overspringshandlinger. 

4. Undgå at arbejde om aftenen

Fordelen ved at arbejde hjemmefra er, at du selv kan planlægge din tid, og du kan arbejde, når det passer dig.

Men så vidt det er muligt, bør du holde din arbejdstid i dagtimerne, mener Majken Matzau. 

Hun forklarer, at undersøgelser viser, at de fleste mennesker arbejder mest efektivt fra morgenstunden, når de er udhvilet.

Og hvis du arbejder om aftenen, løber du desuden risikoen for, at det efterfølgende kan forstyrre din søvn. 

"Går du i seng mellem ved 23-tiden, bør du som tommelfingerregel ikke kaste dig ud i arbejde eller andre komplekse ting efter klokken 20. Ellers kan det være meget svær at opnå den ro i sindet, som er nødvendig for at at falde i søvn," siger hun. 

I stedet anbefaler hun, at du eksempelvis slapper af med familien, læser en god bog eller dyrker noget let og ikke alt for anstrengende motion. 

5. Lav to-do-lister 
Du bør overveje at lave to-do-lister. 

En huskeliste kan nemlig få dig til at arbejde mere effektivt, og den kan nedsætte din risiko for at få stress-lignende symptomer. 

"Jeg skriver altid selv ting ned. Jeg bliver både overvældet og forvirret, hvis jeg prøver at holde styr på for mange ting i hovedet på én gang. Men når jeg skriver det ned, tømmer jeg mit hoved og får mere overskud," siger Majken Matzau.

Hun forklarer, at det også er et godt råd, hvis du har søvnproblemer.

I mange tilfælde skyldes søvnproblemerne, at du ligger og spekulerer over ting, og hvis du grifler dine tanker ned på en blok, som du har liggende ved siden af sengen, kan det hjælpe dig med at få renset ud i tankestrømmen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere