Artikel top billede

Trods løfter: Din voicemail kan stadig hackes

Telebranchen afviser sikkerhedsproblemer med voicemails. Det er dog langt fra alle, der kan kende forskel på abonnenter og svindlere.

Det er kun ganske kort tid siden, at en af Englands største aviser måtte dreje nøglen om, fordi dens medarbejdere aflyttede telefonbeskeder hos en stribe kendisser.
 
Sikkerhedsfolk har derfor rejst debatten, om det også kan ske i Danmark.

Telebranchen har afvist sikkerhedsproblemer af denne karakter, men noget tyder på, at der stadig er uløste problemer, som vedrører voicemail-beskeder.

Sikkerhedseksperter har blandt andet peget på, at der er problemer i den måde, som såkaldte A-numre håndteres på.

Et A-nummer er det telefonnummer, der tilhører den abonnent, som ringer op til en anden, og disse A-numre kan meget nemt forfalskes via nettjenester, hvilket kaldes for spoofing. 

Det er langt fra alle teleudbydere, der kan kende forskel på det falske og det rigtige telefonnummer.

Forfalskning af numre

Når din telefon ringer, kan du i mange tilfælde se på displayet, hvilket nummer, der ringes fra.

Men via en spoofing-tjeneste kan personen ændre på de cifre, som vises på dit display.

Nummeret, der vises, kan således se ud som om, opkaldet kommer fra en person, du kender, selvom det er "forbryderen", der har maskeret nummeret via en spoofing-tjeneste. 

Det har betydning i forbindelse med aflytning af voice-mails.

For her anvender mange teleselskaber nemlig nummeret som identifikation af opkaldet. Herefter bliver du omstillet til de beskeder, der passer til telefonnummeret, uden at du behøver at anvende en pinkode.

Og det er her, at sikkerheden brister.

Uvedkommende personer kan nemlig benytte den slags metoder til at få adgang til andres beskeder, som det var tilfældet i England.

Vi arbejder på sagen

Hos teleselskabet 3 kontrollerer man eksempelvis ikke, om nummeret er det korrekte nummer tilhørende abonnenten, eller om det er et opkald, der er blevet forfalsket via en spoofing-tjeneste.

"Vi kan i øjeblikket ikke kontrollere, om opkaldet kommer fra en spoofing-tjeneste eller fra den korrekte abonnent," erkender Hanne Damgaard, der er kommunikationskonsulent i 3.

Det betyder, at man kan blive stillet igennem til voice-mailen, uanset om nummeret er forfalsket eller korrekt.

Dette svarer ifølge Computerworlds oplysninger til virkeligheden i flere teleselskaber.

"Vi arbejder i øjeblikket på en løsning, og opfordrer desuden alle til altid at benytte pinkode," siger Hanne Damgaard.

indlagt spoofing-filter

Hos telefirmaet TDC har man valgt at lægge en kontrol af opkaldsnummeret ind i it-systemerne, således at de falske opkald kan sorteres fra.

Firmaet ønsker ikke at gå i detaljer med, hvordan sikkerheden fungerer, men konstaterer, at selskabet har fanget de tilfælde af nummer-forfalskning, som TDC har været udsat for.

"Vi blev for nogle år siden ramt af spoofing for første gang, og besluttede derfor at lægge et filter ind i vores system," siger Rasmus Avnskjold, fra TDC's presseafdeling.

Han siger desuden, at selv om man har kendt problemet længe, så udgør det ikke et stort problem i TDC.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere