Du kan ikke stole på dit teleselskabs net-hastighed

Teleselskaberne lover dig ikke noget som helst, når de skriver "op til" foran din bredbåndshastighed, mener Forbrugerrådet.

Artikel top billede

Foto: Anders Engelbøl.

Læs også:

Fiber-boss: Teleselskaber snyder med hastigheden

Telebranchen: Derfor går din nethastighed op og ned

"Gennemsigtigheden er røget sig en tur."
 
Sådan siger økonom Martin Salamon fra Forbrugerrådet om teleselskabernes markedsføring af bredbåndsprodukter via telefonstikket.
 
Årsagen er, at teleselskaberne skriver "op til" foran de hastigheder, som de markedsfører i bredbåndsprodukter.
 
"Det stiller kunderne ringere, og det giver selskaberne meget friere mulighed for at udskyde investeringer i og opgraderinger af nettet. Ingen kan komme efter dem, for de lover jo ikke noget," siger Martin Salamon.

Eksempelvis kan der stå "op til 20 megabit", selvom hastigheden i nogle tilfælde er noget lavere.
 
Telebranchen: Det øger gennemsigtigheden
Telebranchens brancheorganisation Telekommunikationsindustrien mener dog, at "op til" øger gennemsigtigheden, fordi forbrugeren på den måde bliver opmærksom på, at det ikke altid er muligt at levere den markedsførte hastighed.
 
Men det er ifølge Forbrugerrådet ikke godt nok.
 
"Teleselskaberne bør fortælle kunderne, hvad de sælger til dem, og hvad det er, kunderne betaler for," lyder det fra Martin Salamon.
 
Han mener ikke, at den model var gået i andre brancher.
 
"Man kan jo overføre 'op til' til andre produkter og så vurdere, om man så havde lyst til at købe dem," siger han.
 
Forbrugerrådet er ikke ene om at kritisere den praksis med at skrive "op til" foran bredbåndshastighederne.
 
Anders B. Christjansen, der er administrerende direktør hos elselskabernes udbyder af fiberbredbånd, Waoo, langer også ud efter "op til"-priserne. Han mener, at det bidrager negativt til et i forvejen dårligt image hos teleselskaberne.
 
Læs også:

Fiber-boss: Teleselskaber snyder med hastigheden

Telebranchen: Derfor går din nethastighed op og ned

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Danmark i den digitale frontlinje: Forsvaret skal genoprustes – også online

    Danmark står i dag i en ny type konflikt – en, hvor grænsen mellem fysisk og digital krigsførelse for længst er udvisket.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead Cloud

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Microsoft Operations Engineer

    Nordjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S