Økonomi- og Erhvervsministeriet lancerer til foråret Erhvervsportalen, der skal være det offentliges kontaktpunkt til private virksomheder, og mandag løftede økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen (K) sløret en smule for, hvad portalen skal indeholde.
En række forskellige myndigheder skal samles på portalen, så virksomheder kun behøver at henvende sig til det offentlige ét sted, og alle 1.200 erhvervsrettede papirblanketter skal gøres digitale. Samtidig skal videovejledninger gøre love og regler lettere at forstå.
? Private skal have ét vindue til det offentlige, og så må de forskellige offentlige institutioner selv finde ud af at fordele informationerne. Der er for mange blanketter, hvor man indrapporterer de samme data, og det er ikke rimeligt. Vi skal tænke på tværs af traditionelle myndighedsskel, siger Bendt Bendtsen.
Hele projektet er en del af regeringens strategi, ?Vækst med vilje?, der blandt andet har som mål at sænke de administrative byrder med 25 procent i 2010.
Bendt Bendtsen havde fundet inspiration i et idékatalog, som en række personer fra erhvervslivet og forsknings- og universitetsverdenen har udarbejdet gennem tre møder på Trekroner Fortet ud for Københavns Havn.
Ændringer i organisationen
Idékataloget blev offentliggjort mandag, og udover at pege på behovet for én samlet adgang til det offentlige, havde personerne bag idékataloget ved fremlæggelsen en anden hovedpointe: Strukturerne i det offentlige skal nedbrydes, hvis der skal komme effektiviseringsgevinster ud af det.
? Hvis man indfører en enhedsportal, bliver der kun én indgang til det offentlige, og så er det nødvendigt med visse organisatoriske ændringer. Implementerer man bare ny teknologi i en gammel organisation, får man en dyr gammel institution, siger således Thomas Ladegaard, der som administrerende direktør i virksomheden Svifnik var med til at udforme idékataloget.
Hans udsagn får støtte i rapporten ?IT i praksis 2002?, som PLS Rambøll Management udsendte i sidste uge. Den peger på sektoropdeling og organisatoriske grænser som den største barriere for servicefællesskaber.
? For at få indfriet forventningerne til gevinster, skal man også etablere større organisatoriske tilpasninger, så man når videre end det, at et enkelt kontor tilpasser sine arbejdsgange. Der skal skabes nye strukturer på tværs af kommuner, amter og stat, siger Lars Andersen, manager hos PLS Rambøll, om rapportens konklusioner.
Rapporten viser, at der er en væsentlig kløft mellem borgernes efterspørgsel og det offentliges udbud.
81 procent af borgerne ønsker at spare tid via selvbetjening gennem enkle indgange til det offentlige, men kun fire procent af de offentlige virksomheder er indtil nu gået sammen om at levere en sammenhængende service.
Foregangsministerium
Den store forskel mellem udbud og efterspørgsel vil Økonomi- og Erhvervsministeriet forsøge at mindske ved at blive foregangsministerium for digitaliseringen af den offentlige sektor.
Det indebærer blandt andet, at samtlige papirbaserede blanketter under Økonomi- og Erhvervsministeriet og dens 10 styrelser skal gøres digitale, så de kan være på Erhvervsportalen, når den åbner til foråret.
LEC, Accenture og IBM er de tre virksomheder, der dyster om at skulle levere Erhvervsportalen.
Den endelige leverandør er faktisk fundet, men de sidste papirer mangler at blive underskrevet, og aftalen vil derfor først blive offentliggjort i begyndelsen af september.
I alt har Økonomi- og Erhvervsministeriet afsat 80 millioner kroner over de næste fire år til digital forvaltning målrettet virksomheder.
Denne artikel stammer fra det trykte Computerworld