Den japanske printerproducent Oki lægger sin europæiske strategi om og trækker sig helt ud af markedet for salg til private.
? Det har været svært at tjene penge på det meget konkurrenceprægede marked, og når man ikke har en meget bred produktpalette, er det svært at få den fornødne eksponering i specielt detailleddet, siger Lars Hargaard, der er marketingchef i Oki Danmark.
Oki har en dominerende markedsposition med 75 procent af det samlede salg, men udelukkende på matrix-printere. Hvad angår salget af specielt farvelaser-printere, der domineres af Hewlett-Packard (HP), deles konkurrenterne Brother, Xerox, Lexmark, Oki og Minolta-QMS stort set om de 60 procent, der er tilbage, når HP har været der.
Hvis Okis mål om 15 procent af det samlede farve-laser salg inden to skal nås, kræver det ifølge Lars Hargaard, at Oki formår at skubbe til specielt Xerox og Lexmark.
? I den mellemste del af markedet skal vi ud og servicere kunderne sammen med forhandlerne. Vi skal sælge på vores evne til at rådgive og på vores samlede prisniveau, når man indregner forbrugsstoffer, siger han.
Hos IDC lyder vurderingen, at det professionelle marked er fornuftigt at fokusere på. Men analytiker Anders Elbak tror umiddelbart, at Oki bedst vil kunne få fodfæste hos de virksomheder, der i forvejen har udstyr stående, som skal skiftes ud snart.
Hos konkurrenten Lexmark byder man konkurrencen velkommen. Administrerende direktør Carsten Ottosen tror dog, Oki får det svært i det professionelle marked.
? De vil hurtigt finde ud af, at en konsulentrolle kræver noget helt andet end at flytte kasser. Vi har været på det marked i flere år, og det er ikke let. Jeg tror, de vil få meget svært ved at bide sig fast, siger han.