Oki opgiver privatmarkedet

Fokus på forretningssegmentet er fornuftigt, men krævende, lyder vurderingen fra såvel analytiker som konkurrent.

Den japanske printerproducent Oki lægger sin europæiske strategi om og trækker sig helt ud af markedet for salg til private.

? Det har været svært at tjene penge på det meget konkurrenceprægede marked, og når man ikke har en meget bred produktpalette, er det svært at få den fornødne eksponering i specielt detailleddet, siger Lars Hargaard, der er marketingchef i Oki Danmark.

Oki har en dominerende markedsposition med 75 procent af det samlede salg, men udelukkende på matrix-printere. Hvad angår salget af specielt farvelaser-printere, der domineres af Hewlett-Packard (HP), deles konkurrenterne Brother, Xerox, Lexmark, Oki og Minolta-QMS stort set om de 60 procent, der er tilbage, når HP har været der.

Hvis Okis mål om 15 procent af det samlede farve-laser salg inden to skal nås, kræver det ifølge Lars Hargaard, at Oki formår at skubbe til specielt Xerox og Lexmark.

? I den mellemste del af markedet skal vi ud og servicere kunderne sammen med forhandlerne. Vi skal sælge på vores evne til at rådgive og på vores samlede prisniveau, når man indregner forbrugsstoffer, siger han.

Hos IDC lyder vurderingen, at det professionelle marked er fornuftigt at fokusere på. Men analytiker Anders Elbak tror umiddelbart, at Oki bedst vil kunne få fodfæste hos de virksomheder, der i forvejen har udstyr stående, som skal skiftes ud snart.

Hos konkurrenten Lexmark byder man konkurrencen velkommen. Administrerende direktør Carsten Ottosen tror dog, Oki får det svært i det professionelle marked.

? De vil hurtigt finde ud af, at en konsulentrolle kræver noget helt andet end at flytte kasser. Vi har været på det marked i flere år, og det er ikke let. Jeg tror, de vil få meget svært ved at bide sig fast, siger han.

Netcompany A/S

IT Consultant

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Kickstart din karriere og bliv IT-supporterelev hos Haderslev Kaserne

Sydjylland

Kræftens Bekæmpelse

Teknisk it-projektleder

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S