IT-kvartet skal levere erhvervsportal

Et konsortium bestående af Krak, IBM, Dafolo og Kapow skal levere den erhvervsportal, der i fremtiden skal være virksomhedernes eneste indgang til det offentlige. Portalen skal spare virksomhederne for op mod en milliard kroner over tre år i administrative lettelser.

En ny erhvervsportal, der får premiere 1. maj næste år, skal gøre det lettere at være virksomhed i Danmark.

Det har længe været kendt, at portalen er på vej, men nu er det også offentliggjort, at kvartetten Krak, IBM, Dafolo og Kapow skal levere den teknologi, som i løbet af få år skal gøre det muligt for virksomheder at indberette alle oplysninger til staten elektronisk via portalen.

Til sammen har de fire virksomheder vundet projektkonkurrencen om at levere portalen.

IBM skal levere den tekniske platform, mens Dafolo bidrager med indberetningsløsningerne, og Kapow står for de søgerobotter, der skal hente indhold til portalen fra et stort antal private og offentlige hjemmesider.

Det vindende projekt har en ret unik konstruktion, fordi det bliver det 100 procent ejede Krak-selskab Virk, som skal stå for den forretningsmæssige del af portalen, og dermed skal formidle virksomhedernes kontakt med det offentlige og omvendt.

Virk får en medfinansiering fra starten, men planen er, at Virk som et privat selskab selv skal tjene penge på erhvervsportalen, der dermed ikke bliver et statsligt projekt.

? Vurderingen var, at skulle man lave det som noget offentligt, skulle man lave en stor usikker investering, som nemt kunne risikere at komme i samme kategori som andre offentlige skandaler. Med et privat selskab afhænger deres indtjening af, at det fungerer og bliver udbredt, siger Ole Blöndal, direktør for Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.

Direktør fra IBM til Krak

Direktør for Virk er Timmo Ritzau, som indtil 12. august var ansat i IBM som tilbudsansvarlig. Virk har fem ansatte, men Timmo Ritzau forventer, at selskabet inden for kort tid når op på 15 ansatte.

Den største udfordring bliver nu at få skruet en plan sammen for, hvordan selskabet skal tjene penge, når den basale funktionalitet som digital signatur, informationer fra det offentlige og elektronisk indberetning skal være gratis for alle.

? Dels får vi en medfinansiering fra staten, så vi ikke skal dække alle omkostninger. Dels skal vi tjene penge på at koble ydelser på, som virksomhederne skal betale for. Men vores udfordring er helt klart at finde en kommerciel forretningsmodel, som vi kan tjene penge på, siger Timmo Ritzau.

Han nævner som eksempel, at virksomheder mod betaling vil kunne tegne abonnement på at få informationer inden for specielle områder som eksport eller revisorhjælp.

Gratis digital signatur

Hverken Erhvervs- og Selskabsstyrelsen eller Krak er bange for, at følsomme selskabsoplysninger kommer i de forkerte hænder, når et privat firma skal stå for at formidle kontakten til det offentlige.

? Vi vil først og fremmest have et sæt etiske retningslinjer. Vi kan se adfærden på portalen, som vi skal bruge for at personificere den, men vi kan ikke kigge på de enkelte indberetninger. Hele fremsendelsen er beskyttet med digital signatur, siger Timmo Ritzau.

Den gratis digitale signatur skal leveres af EuroTrust, der i dag har indgået en aftale med Erhvervsportalen om levering af 300.000 digitale certifikater til brug for digital forvaltning. Aftalen har en værdi på over 7 millioner kroner i løbet af de næste tre år.

På portalen vil det blive muligt at indberette oplysninger elektronisk til Økonomi- og Erhvervsministeriet, Beskæftigelsesministeriet, Skatteministeriet, Fødevareministeriet og Miljøministeriet.

En spørgeskemaundersøgelse foretaget af Epinion blandt 400 virksomheder viser, at portalen vil spare virksomhederne for mellem 200 millioner og én millard kroner over tre år i administrative lettelser, hvis hele den offentlige sektor bliver koblet på portalen.

Derfor bliver næste skridt at få hele den offentlige sektor med på portalen, så også kommuner og amter er repræsenteret.

Erhvervsportalen åbner 1. maj næste år med begrænset funktionalitet, heriblandt 300 elektroniske blanketter.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S