IT-kvartet skal levere erhvervsportal

Et konsortium bestående af Krak, IBM, Dafolo og Kapow skal levere den erhvervsportal, der i fremtiden skal være virksomhedernes eneste indgang til det offentlige. Portalen skal spare virksomhederne for op mod en milliard kroner over tre år i administrative lettelser.

En ny erhvervsportal, der får premiere 1. maj næste år, skal gøre det lettere at være virksomhed i Danmark.

Det har længe været kendt, at portalen er på vej, men nu er det også offentliggjort, at kvartetten Krak, IBM, Dafolo og Kapow skal levere den teknologi, som i løbet af få år skal gøre det muligt for virksomheder at indberette alle oplysninger til staten elektronisk via portalen.

Til sammen har de fire virksomheder vundet projektkonkurrencen om at levere portalen.

IBM skal levere den tekniske platform, mens Dafolo bidrager med indberetningsløsningerne, og Kapow står for de søgerobotter, der skal hente indhold til portalen fra et stort antal private og offentlige hjemmesider.

Det vindende projekt har en ret unik konstruktion, fordi det bliver det 100 procent ejede Krak-selskab Virk, som skal stå for den forretningsmæssige del af portalen, og dermed skal formidle virksomhedernes kontakt med det offentlige og omvendt.

Virk får en medfinansiering fra starten, men planen er, at Virk som et privat selskab selv skal tjene penge på erhvervsportalen, der dermed ikke bliver et statsligt projekt.

? Vurderingen var, at skulle man lave det som noget offentligt, skulle man lave en stor usikker investering, som nemt kunne risikere at komme i samme kategori som andre offentlige skandaler. Med et privat selskab afhænger deres indtjening af, at det fungerer og bliver udbredt, siger Ole Blöndal, direktør for Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.

Direktør fra IBM til Krak

Direktør for Virk er Timmo Ritzau, som indtil 12. august var ansat i IBM som tilbudsansvarlig. Virk har fem ansatte, men Timmo Ritzau forventer, at selskabet inden for kort tid når op på 15 ansatte.

Den største udfordring bliver nu at få skruet en plan sammen for, hvordan selskabet skal tjene penge, når den basale funktionalitet som digital signatur, informationer fra det offentlige og elektronisk indberetning skal være gratis for alle.

? Dels får vi en medfinansiering fra staten, så vi ikke skal dække alle omkostninger. Dels skal vi tjene penge på at koble ydelser på, som virksomhederne skal betale for. Men vores udfordring er helt klart at finde en kommerciel forretningsmodel, som vi kan tjene penge på, siger Timmo Ritzau.

Han nævner som eksempel, at virksomheder mod betaling vil kunne tegne abonnement på at få informationer inden for specielle områder som eksport eller revisorhjælp.

Gratis digital signatur

Hverken Erhvervs- og Selskabsstyrelsen eller Krak er bange for, at følsomme selskabsoplysninger kommer i de forkerte hænder, når et privat firma skal stå for at formidle kontakten til det offentlige.

? Vi vil først og fremmest have et sæt etiske retningslinjer. Vi kan se adfærden på portalen, som vi skal bruge for at personificere den, men vi kan ikke kigge på de enkelte indberetninger. Hele fremsendelsen er beskyttet med digital signatur, siger Timmo Ritzau.

Den gratis digitale signatur skal leveres af EuroTrust, der i dag har indgået en aftale med Erhvervsportalen om levering af 300.000 digitale certifikater til brug for digital forvaltning. Aftalen har en værdi på over 7 millioner kroner i løbet af de næste tre år.

På portalen vil det blive muligt at indberette oplysninger elektronisk til Økonomi- og Erhvervsministeriet, Beskæftigelsesministeriet, Skatteministeriet, Fødevareministeriet og Miljøministeriet.

En spørgeskemaundersøgelse foretaget af Epinion blandt 400 virksomheder viser, at portalen vil spare virksomhederne for mellem 200 millioner og én millard kroner over tre år i administrative lettelser, hvis hele den offentlige sektor bliver koblet på portalen.

Derfor bliver næste skridt at få hele den offentlige sektor med på portalen, så også kommuner og amter er repræsenteret.

Erhvervsportalen åbner 1. maj næste år med begrænset funktionalitet, heriblandt 300 elektroniske blanketter.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere