Krisen rammer danske e-handelsbutikker

Krisen får konsekvenser for dansk e-handel. Og det står værre til i Danmark end i resten af Norden.

Krise-hammeren rammer nu også e-handlen, som hidtil er vokset ret upåvirket af enhver krisesnak både herhjemme og i Norden.

E-handel som sådan har stadig fremgang i Danmark og i Norden, men hastigheden i denne fremgang er faldet markant. Herhjemme med helt op til 40 procent.

E-handels- og betalingskort-eksperten Henning N. Jensen forklarer tilbagegangen sådan her.

"For det første har e-handlen toppet med hensyn til vækst i procent. Vi må forvente, at væksten bliver langsommere og langsommere, fordi de etablerede detailhandlere næsten allesammen er på markedet efterhånden, og dertil kommer, at den økonomiske situation ikke genererer mange nye e-handlere. Så væksten er egentlig god nok, men den kan ikke bare blive hængende deroppe i de høje vækstrater."

Her er tallene
Som de første meldte DIBS ud, at deres nøgletal for Danmark indikerede en 17 procent vækst i andet kvartal sammenlignet med samme periode sidste år.

Hos Nets meddelte man samtidig, at de tilsvarende tal for hele Norden var 25 procent.

Dernæst meddelte Nets, at man havde en vækst i Dankort-udviklingen på nettet på 14,5 procent.

Indregnede man de internationale kort, var væksten 14,9 procent, hvilket er en næsten 40 procent lavere vækst end samme periode forrige år.

"De tal indikerer klart, at den danske e-handel er hårdt ramt af krisen og ikke længere immun over for den generelle økonomiske udvikling i samfundet," siger betalingskort-eksperten, der også sidder i bestyrelsen hos DIBS.

Der har været en del snak om, hvorvidt e-handlen i 2020 ville udgøre 50 procent (anslået af FDIH - Foreningen af Danske InternetHandlende) eller kun 25 procent (vurderet af Dansk Erhverv) af den samlede detailhandel.

Nye internationale tal fra EU viser nu ifølge Henning N. Jensen, at det kun er to procent af den totale detailomsætning i Europa, der i dag stammer fra e-handel, hvor de bedste europæiske lande ligger mellem fire og seks procent.

 En tilsvarende amerikansk opgørelse fra firmaet Techflash i Seattle sætter e-handlen i USA til i dag at udgøre cirka syv procent af den samlede amerikanske detailhandel - stigende til kun otte procent i 2014.

"Nu kan man se, at FDIH's udmelding er fuldstændig urealistisk. Det kan aldrig lade sig gøre at flytte så meget af detailhandlen online, og hvis vi tilmed har et forkert udgangspunkt på markedsstørrelsen - så ganger man et for højt talt med et for højt tal, og så går det først helt galt med alle estimater og forudsigelser," konstaterer Henning N. Jensen.

Artiklen fortsætter på næste side...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Edgemo A/S
Salg af hardware, software, konsulentydelser og services inden for virtualiseret infrastruktur, cloud, datacenteret og unified communication.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Customer Experience 2021 - fokus på CX-strategi og teknologi til at forankre kundeoplevelsen

De gode kundeoplevelser er altafgørende for virksomheden, og netop derfor er det nødvendigt at have fokus på CX-strategi og teknologi, der kan være med til at forbedre kundeoplevelsen endnu mere. Det kræver tid og ressourcer, men det gavner hele virksomheden på lang sigt.

03. december 2020 | Læs mere


Træf det rigtige cloud-valg: Hør om mulighederne med hybrid- og multi-cloud

Vi kan ikke komme udenom, at cloud-teknologien bare vokser og vokser. Den giver adgang til store fordele for din virksomhed, men det kræver at virksomheden træffer strategiske, arkitektoniske og teknologiske vælg. Få indblik i, hvordan ud kan få sikkerhed, release cycles og andet til at gå op i en højere enhed.

09. december 2020 | Læs mere


Er du klar til at rekruttere de attraktive it-talenter i 2021?

Hvad betyder aller mest for danske it-kandidater, og har corona været med til at skubbe til it-kandidaternes værdisæt? Det gennemgår vi på denne times webinar, hvor der naturligvis også vil være plads til spørgsmål og mulighed for videre dialog.

10. december 2020 | Læs mere






Premium
Forsvarets cyberenhed advarer danske virksomheder: Vi står over for alvorlige trusler fra hackerne
Nye værktøjer. Nye ofre. Nye afpresningsmetoder. De cyberkriminelle har ikke ligget på den lade side under corona-pandemien, viser ny trusselsrapport fra Center for Cybersikkerhed.
Computerworld
Bitcoinen nåede lige at kulminere igen – men så kom krakket
Der blev sat en ny rekord for bitcoinens værdi i år – men godt 24 timer efter blev der høvlet næsten 20.000 kroner af den.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Sådan øger du medarbejdertilfredshed og produktivitet
En af de mest effektive måder at øge medarbejdernes produktivitet og tilfredshed med arbejdspladsen er ved at give frit valg mellem Windows eller Mac, når der skal vælges arbejdscomputer. Samtidig mindskes presset på supporten, mens sikkerhedsniveauet højnes. Med en client-as-a-service aftale kan du lade medarbejderne selv træffe valget, men uden at uden at det behøver at være udfordrende eller ressourcekrævende for virksomheden. Eksempelvis kan du lade partneren håndtere alt fra finansiering, leverance, klargøring og implementering til support og lifecycle-management. Læs mere i denne hvidbog.