Krisen rammer danske e-handelsbutikker

Krisen får konsekvenser for dansk e-handel. Og det står værre til i Danmark end i resten af Norden.

Artikel top billede

Krise-hammeren rammer nu også e-handlen, som hidtil er vokset ret upåvirket af enhver krisesnak både herhjemme og i Norden.

E-handel som sådan har stadig fremgang i Danmark og i Norden, men hastigheden i denne fremgang er faldet markant. Herhjemme med helt op til 40 procent.

E-handels- og betalingskort-eksperten Henning N. Jensen forklarer tilbagegangen sådan her.

"For det første har e-handlen toppet med hensyn til vækst i procent. Vi må forvente, at væksten bliver langsommere og langsommere, fordi de etablerede detailhandlere næsten allesammen er på markedet efterhånden, og dertil kommer, at den økonomiske situation ikke genererer mange nye e-handlere. Så væksten er egentlig god nok, men den kan ikke bare blive hængende deroppe i de høje vækstrater."

Her er tallene

Som de første meldte DIBS ud, at deres nøgletal for Danmark indikerede en 17 procent vækst i andet kvartal sammenlignet med samme periode sidste år.

Hos Nets meddelte man samtidig, at de tilsvarende tal for hele Norden var 25 procent.

Dernæst meddelte Nets, at man havde en vækst i Dankort-udviklingen på nettet på 14,5 procent.

Indregnede man de internationale kort, var væksten 14,9 procent, hvilket er en næsten 40 procent lavere vækst end samme periode forrige år.

"De tal indikerer klart, at den danske e-handel er hårdt ramt af krisen og ikke længere immun over for den generelle økonomiske udvikling i samfundet," siger betalingskort-eksperten, der også sidder i bestyrelsen hos DIBS.

Der har været en del snak om, hvorvidt e-handlen i 2020 ville udgøre 50 procent (anslået af FDIH - Foreningen af Danske InternetHandlende) eller kun 25 procent (vurderet af Dansk Erhverv) af den samlede detailhandel.

Nye internationale tal fra EU viser nu ifølge Henning N. Jensen, at det kun er to procent af den totale detailomsætning i Europa, der i dag stammer fra e-handel, hvor de bedste europæiske lande ligger mellem fire og seks procent.

 En tilsvarende amerikansk opgørelse fra firmaet Techflash i Seattle sætter e-handlen i USA til i dag at udgøre cirka syv procent af den samlede amerikanske detailhandel - stigende til kun otte procent i 2014.

"Nu kan man se, at FDIH's udmelding er fuldstændig urealistisk. Det kan aldrig lade sig gøre at flytte så meget af detailhandlen online, og hvis vi tilmed har et forkert udgangspunkt på markedsstørrelsen - så ganger man et for højt talt med et for højt tal, og så går det først helt galt med alle estimater og forudsigelser," konstaterer Henning N. Jensen.

Her ligger væksten

Forkerte forventninger til væksten kan blive et problem, hvis en e-handelsbutik budgetterer med en for høj vækst.

Så risikerer man at skuffe både sig selv og banken, og sidstnævnte begynder måske at stille spørgsmålstegn ved butikkens evne til at klare sig.

"Det er vigtigt, at man er klar over de reelle forhold og ikke går i panik, fordi man tror, at man ikke kan følge med markedet og med konkurrenterne. Væksten ér bare ikke så høj længere. Hvis man er en e-handler kun med fysiske varer og vokser 10 procent, så ligger du fint til. Så er der ikke noget galt med hverken butikken eller budgettet," siger Henning N. Jensen.

I dag ligger væksten i højere grad inden for e-services, der eksempelvis kan være indbetaling af penge til Skat eller køb af et ekstra sæt nummerplader til en camper, bil eller motorcykel.

"Så kan du betale med Dankort og få nummerpladen tilsendt. Derudover kan du betale for udgifter til dine børns skole og skolemad. Mange kommunale tjenester indgår i Dankort-omsætningen på volumensiden og forvirrer med hensyn til salget af fysiske varer," siger Henning N. Jensen.

Han vurderer, at faldet fortsætter. Dankort-omsætningen er faldet væsentligt i juli måned i forhold til samme periode sidste år og også på den anden side af Øresund mærker svenskerne, at omsætningen i internethandlen er påvirket af den generelle udvikling i samfundet.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

    Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S