Krisen rammer danske e-handelsbutikker

Krisen får konsekvenser for dansk e-handel. Og det står værre til i Danmark end i resten af Norden.

Artikel top billede

Krise-hammeren rammer nu også e-handlen, som hidtil er vokset ret upåvirket af enhver krisesnak både herhjemme og i Norden.

E-handel som sådan har stadig fremgang i Danmark og i Norden, men hastigheden i denne fremgang er faldet markant. Herhjemme med helt op til 40 procent.

E-handels- og betalingskort-eksperten Henning N. Jensen forklarer tilbagegangen sådan her.

"For det første har e-handlen toppet med hensyn til vækst i procent. Vi må forvente, at væksten bliver langsommere og langsommere, fordi de etablerede detailhandlere næsten allesammen er på markedet efterhånden, og dertil kommer, at den økonomiske situation ikke genererer mange nye e-handlere. Så væksten er egentlig god nok, men den kan ikke bare blive hængende deroppe i de høje vækstrater."

Her er tallene

Som de første meldte DIBS ud, at deres nøgletal for Danmark indikerede en 17 procent vækst i andet kvartal sammenlignet med samme periode sidste år.

Hos Nets meddelte man samtidig, at de tilsvarende tal for hele Norden var 25 procent.

Dernæst meddelte Nets, at man havde en vækst i Dankort-udviklingen på nettet på 14,5 procent.

Indregnede man de internationale kort, var væksten 14,9 procent, hvilket er en næsten 40 procent lavere vækst end samme periode forrige år.

"De tal indikerer klart, at den danske e-handel er hårdt ramt af krisen og ikke længere immun over for den generelle økonomiske udvikling i samfundet," siger betalingskort-eksperten, der også sidder i bestyrelsen hos DIBS.

Der har været en del snak om, hvorvidt e-handlen i 2020 ville udgøre 50 procent (anslået af FDIH - Foreningen af Danske InternetHandlende) eller kun 25 procent (vurderet af Dansk Erhverv) af den samlede detailhandel.

Nye internationale tal fra EU viser nu ifølge Henning N. Jensen, at det kun er to procent af den totale detailomsætning i Europa, der i dag stammer fra e-handel, hvor de bedste europæiske lande ligger mellem fire og seks procent.

 En tilsvarende amerikansk opgørelse fra firmaet Techflash i Seattle sætter e-handlen i USA til i dag at udgøre cirka syv procent af den samlede amerikanske detailhandel - stigende til kun otte procent i 2014.

"Nu kan man se, at FDIH's udmelding er fuldstændig urealistisk. Det kan aldrig lade sig gøre at flytte så meget af detailhandlen online, og hvis vi tilmed har et forkert udgangspunkt på markedsstørrelsen - så ganger man et for højt talt med et for højt tal, og så går det først helt galt med alle estimater og forudsigelser," konstaterer Henning N. Jensen.

Her ligger væksten

Forkerte forventninger til væksten kan blive et problem, hvis en e-handelsbutik budgetterer med en for høj vækst.

Så risikerer man at skuffe både sig selv og banken, og sidstnævnte begynder måske at stille spørgsmålstegn ved butikkens evne til at klare sig.

"Det er vigtigt, at man er klar over de reelle forhold og ikke går i panik, fordi man tror, at man ikke kan følge med markedet og med konkurrenterne. Væksten ér bare ikke så høj længere. Hvis man er en e-handler kun med fysiske varer og vokser 10 procent, så ligger du fint til. Så er der ikke noget galt med hverken butikken eller budgettet," siger Henning N. Jensen.

I dag ligger væksten i højere grad inden for e-services, der eksempelvis kan være indbetaling af penge til Skat eller køb af et ekstra sæt nummerplader til en camper, bil eller motorcykel.

"Så kan du betale med Dankort og få nummerpladen tilsendt. Derudover kan du betale for udgifter til dine børns skole og skolemad. Mange kommunale tjenester indgår i Dankort-omsætningen på volumensiden og forvirrer med hensyn til salget af fysiske varer," siger Henning N. Jensen.

Han vurderer, at faldet fortsætter. Dankort-omsætningen er faldet væsentligt i juli måned i forhold til samme periode sidste år og også på den anden side af Øresund mærker svenskerne, at omsætningen i internethandlen er påvirket af den generelle udvikling i samfundet.

Læses lige nu

    Styrelsen For It og Læring

    Product Owner til samfundsvigtige it-løsninger

    Midtjylland

    Netcompany A/S

    Business Cloud Engineer

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Microsoft Operations Engineer

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Managing Architect

    Nordjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse