Krisen rammer danske e-handelsbutikker

Krisen får konsekvenser for dansk e-handel. Og det står værre til i Danmark end i resten af Norden.

Krise-hammeren rammer nu også e-handlen, som hidtil er vokset ret upåvirket af enhver krisesnak både herhjemme og i Norden.

E-handel som sådan har stadig fremgang i Danmark og i Norden, men hastigheden i denne fremgang er faldet markant. Herhjemme med helt op til 40 procent.

E-handels- og betalingskort-eksperten Henning N. Jensen forklarer tilbagegangen sådan her.

"For det første har e-handlen toppet med hensyn til vækst i procent. Vi må forvente, at væksten bliver langsommere og langsommere, fordi de etablerede detailhandlere næsten allesammen er på markedet efterhånden, og dertil kommer, at den økonomiske situation ikke genererer mange nye e-handlere. Så væksten er egentlig god nok, men den kan ikke bare blive hængende deroppe i de høje vækstrater."

Her er tallene
Som de første meldte DIBS ud, at deres nøgletal for Danmark indikerede en 17 procent vækst i andet kvartal sammenlignet med samme periode sidste år.

Hos Nets meddelte man samtidig, at de tilsvarende tal for hele Norden var 25 procent.

Dernæst meddelte Nets, at man havde en vækst i Dankort-udviklingen på nettet på 14,5 procent.

Indregnede man de internationale kort, var væksten 14,9 procent, hvilket er en næsten 40 procent lavere vækst end samme periode forrige år.

"De tal indikerer klart, at den danske e-handel er hårdt ramt af krisen og ikke længere immun over for den generelle økonomiske udvikling i samfundet," siger betalingskort-eksperten, der også sidder i bestyrelsen hos DIBS.

Der har været en del snak om, hvorvidt e-handlen i 2020 ville udgøre 50 procent (anslået af FDIH - Foreningen af Danske InternetHandlende) eller kun 25 procent (vurderet af Dansk Erhverv) af den samlede detailhandel.

Nye internationale tal fra EU viser nu ifølge Henning N. Jensen, at det kun er to procent af den totale detailomsætning i Europa, der i dag stammer fra e-handel, hvor de bedste europæiske lande ligger mellem fire og seks procent.

 En tilsvarende amerikansk opgørelse fra firmaet Techflash i Seattle sætter e-handlen i USA til i dag at udgøre cirka syv procent af den samlede amerikanske detailhandel - stigende til kun otte procent i 2014.

"Nu kan man se, at FDIH's udmelding er fuldstændig urealistisk. Det kan aldrig lade sig gøre at flytte så meget af detailhandlen online, og hvis vi tilmed har et forkert udgangspunkt på markedsstørrelsen - så ganger man et for højt talt med et for højt tal, og så går det først helt galt med alle estimater og forudsigelser," konstaterer Henning N. Jensen.

Artiklen fortsætter på næste side...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
ED A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Fremtidens kundeservice: Kom i gang med de bedste chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

22. september 2020 | Læs mere


RPA og software-robotter: Businesscase og teknologi

Robot process automation - RPA - har i det seneste års tid for alvor fået et gennembrud i både virksomheder, organisationer og (ikke mindst) i den offentlige sektor, hvor både kommuner, styrelser og andre institutioner har taget de små software-robotter til sig.

23. september 2020 | Læs mere


"One Minute Workflow" til ad hoc-opgaver

De seneste mange måneder har givet os alle en helt ny opfattelse af arbejdspladsen. Fjernarbejde forventes at blive en del af den nye hverdag, som vi alle kigger ind i. Det har været en øjenåbner for mange, men det har også givet os vigtig læring - hvordan sikrer du, at dine medarbejdere har samme muligheder og kan opretholde effektiviteten, også når de ikke arbejder på kontoret?

23. september 2020 | Læs mere





mest debatterede artikler

CIO
Torben Fabrin og Arla måtte på få dage omstille hele deres produktion da coronaen ramte
Da coronaen ramte verden måtte mejerigiganten Arla på få dage omstille sin produktion. Samtidig voksede salget massivt til supermarkeder mens institutioner og restauranter gik næsten i stå. Hør hvordan Arla kom gennem krisen ved blandt andet være klar med realtime analytics.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
How to understand the email threat landscape
There is already a large number of organizations transitioning to more cost efficient cloud based solutions as of now. According to recent research by Gartner, "by 2021, Gartner expects 70 % of public and private companies to be using cloud email services.” But unfortunately this is also bad news, as the attackers’ methods also evolve, and there is a market increase in number of attacks against cloud based email services such as MS Office 365. In this whitepaper we will discuss the common email security threats that are faced by organizations and how to keep your organization safe from these attacks.