Microsofts milliardinvestering i danske Navision kommer ikke til at true forholdet til den tyske ERP-leverandør SAP, der ligesom Navision lever af at sælge systemer til økonomi- og virksomhedsstyring.
Hvor SAP hovedsagelig leverer produkter til større virksomheder, er målet for Navision nemlig fortsat at fokusere på de mellemstore virksomheder. Sådan lyder det fra Jean-Philippe Courtois, der er Microsofts chef i Europa, Mellemøsten og Afrika.
- Navision har fokuseret på mellemstore virksomheder. Målet er ikke at tilbyde ERP- og CRM-software til de store virksomheder, men at adressere et marked, som er meget fragmenteret, og hvor der er mange lokale spillere, sagde han på en konference, der finder sted i denne uge i Cannes.
Ifølge Jean-Philippe Courtois vil Microsoft og SAP fortsætte med at samarbejde, fordi 60 procent af alle SAP-installationer nu kører på Windows, ligesom Microsoft arbejder sammen med SAP om at integrere SAP i .Net-miljøet.
Derudover er Microsoft ikke interesseret i at bevæge sig ind på SAP's forretningsområde.
- Vi annoncerede CRM-produkter for et par måneder siden, men vi er ikke ude på at designe et CRM-produkt til større virksomheder. Det er meget forskelligt, og vi udvikler kun det basale, siger Jean-Philippe Courtois.