Stress: Du er din egen diktator

Moderne vidensarbejdere er i fare for at kvæle sig selv med tårnhøje krav til deres egen indsats. Det skal afhjælpes med god og nærværende ledelse, mener arbejdsgiverorganisationen Dansk Handel & Service, som har kigget på årsager til stress.

At ville nå det hele på den halve tid. At ville levere høj kvalitet og samtidig være lynende effektiv.
Medarbejderes egne ambitioner og krav til sig selv på jobbet er meget udbredt stressfaktor.

Det viser en undersøgelse, som arbejdsgiverorganisationen Dansk Handel & Service (DH&S) har foretaget i et repræsentativt udsnit af sine 25.000 medlemsvirksomheder.

53 procent af de adspurgte arbejdsgivere i undersøgelsen siger, at stress på deres virksomhed skyldes medarbejdernes eget forventningspres.

- Især IT-virksomheder har en høj grad af selvledelse, hvor medarbejdere har fået større ansvar og selvbestemmelse. Det er med til at øge medarbejdernes egne krav til dem selv, konkluderer DH&S.

Det er dog stadig i lidt højere grad chefen, der stresser de ansatte med sine krav. Det erkender arbejdsgiverne, der for 59 procents vedkommende mener, at stress på virksomheden skyldes ledernes krav til de ansatte.

I alt svarer 82 procent af arbejdsgiverne, at der ofte eller sommetider er stress på deres virksomhed.

Ledelsens ansvar at gribe ind

Det kan i den grad betale sig at gøre noget ved stress på arbejdspladsen, mener Dansk Handel & Service.

- Forebyggelse og afhjælpning af stress kræver, at ledelsen tager en beslutning om at bruge tid på det. Til gengæld vil virksomheden få mere effektive og engagerede medarbejdere, der er i stand til at løse flere og større arbejdsopgaver i stedet for at lave halve løsninger, vurderer organisationen.

DH&S foreslår tre ting, en arbejdsgiver eller leder kan gøre for at bekæmpe stress:

1. Skabe klarhed om arbejdsopgaverne. Det vil sige, at lederen skal være med til at prioritere og planlægge arbejdsopgaver samt vurdere opgavernes tids- og ressourceforbrug.

2. Tilbyde konstruktiv dialog og sparring. Det er vigtigt, at medarbejderne har en samtalepartner at vende relevante problemstillinger med både i forhold til arbejdsopgave og trivsel.

3. Fungere som konfliktløser. Lederens skal kunne fungere aktivt som konfliktløser på arbejdspladsen, så medarbejderne kan føle sig trygge.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere