Danske IT-virksomheder efteruddanner medarbejderne for dårligt, og krisen i branchen har forstærket tendensen. Det viser en interviewundersøgelse, som analysefirmaet Megafon har udført i samarbejde med Sam-Data/HK blandt 256 medlemmer.
Ifølge undersøgelsen har 29 procent af de IT-ansatte ikke modtaget efteruddannelse det seneste år, mens 36 procent er blevet efteruddannet i ni dage eller mindre.
- Det kniber gevaldigt for den branche, som råber efter veluddannet arbejdskraft, selv at videreuddanne deres egne medarbejdere, siger Finn Hansen, der er sekretariatsleder hos Sam-Data/HK.
Går glip af større indtjening
Mindre stress, bedre produkter og større indtjening er nogle af de effekter, danske IT-virksomheder går glip af, når de ikke efteruddanner medarbejderne, mener Finn Hansen.
- Det kan være med til at stresse medarbejderne, at de til hverdag agerer på områder, hvor deres viden ikke er ajourført. Den viden, den enkelte medarbejder får gennem efteruddannelse, får virksomheden også gavn af. Det er perspektivløst ikke at efteruddanne, siger han.
91 procent af de adspurgte i undersøgelsen konstaterer, at efteruddannelse højner deres værdi på arbejdsmarkedet, og Finn Hansen frygter, at medarbejdere uden efteruddannelse bliver ofre for den nuværende IT-krise.
- Når virksomhederne skal igennem fyringsrunder, kan man frygte, at det er medarbejderne uden videreuddannelse, der ryger på gaden først, og så bliver de lige pludselig samfundets ansvar, siger han.
De fleste IT-ansatte i undersøgelsen mener, at virksomheden vil forsøge at imødekomme krav om mere efteruddannelse, og Finn Hansen opfordrer nyuddannede til også at søge den vej.
- De studerende, som nu uddanner sig til datamatikere og multimediedesignere, skal vælge de virksomheder, hvor de får mulighed for efteruddannelse, og ikke kun være fokuserede på lønnen, siger Finn Hansen.
Undersøgelsen viser, at 63 procent af den eksisterende efteruddannelse foregår i arbejdstiden, og at virksomhederne i 95 procent af tilfældene betaler.