Danmarks Apotekerforening har i dag fået The Wall Street Journal Europes årlige innovationspris for sundhedsportalen Sundhed.dk.
Prisen sponsoreres af konsulenthuset Accenture, der også har stået for udviklingen af Sundhed.dk, som indtil videre er oppe på at have kostet omkring 200 millioner kroner.
Sundhed.dk?s administrerende direktør, Lars Mortensen, afviser dog sammenhængen mellem sponsor og udvikler som et tilfælde.
- Det er et tilfælde i forhold til den enkelte kåring. Et ud af elleve jurymedlemmer var fra Accenture, og den pågældende skulle være trådt ud af døren, da Sundhed.dk skulle diskuteres, siger Lars Mortensen til Computerworld Online.
Guld til forretningsinnovation
Kåringen er delt op i teknologi- og forretnings-innovation, og det er i sidstnævnte kategori, at Sundhed.dk har fået en guldmedalje.
Dommerne har lagt vægt på, at portalen giver patienter mulighed for at bestille tid hos lægen og forny recepter online, ligesom de også kun lide den måde, portalen præsenterer troværdig sundhedsinformation på.
- Når man laver en portal, så er det mere diffust end en butik, hvor folk kommer og lægger penge, og man kan se, om man har overskud. Vi kan kun se antal brugere og hits, så prisen er et skulderklap og et bevis på, at vi laver et godt produkt, siger Lars Mortensen.
Sundhed.dk skal med i offentlige sundhedsportal
The Wall Street Journal Europe modtog til prisuddelingen 190 ansøgninger og nomineringer fra 20 lande. Vinderne er udvalgt af et ekspertpanel på 11 personer, som kommer fra blandt andet Canon, IBM, Intel og Accenture.
Sundhed.dk skal indgå i den kommende offentlige sundhedsportal, som Amtsrådsforeningen står bag, og som er i udbud.
Det bliver derfor den kommende leverandør af Amtsrådsforeningen sundhedsportal, som bestemmer Sundhed.dk's skæbne.