Massefyring koster Orange 80 millioner

På torsdag bliver præcis 380 medarbejdere hos mobilselskabet Orange fritstillet. Oven i opsigelsen får de en omfattende kompensationspakke, der koster mobilselskabet over 200.000 kroner pr. medarbejder.

Den omfattende fyringsrunde i mobilselskabet Orange kommer til at koste det trængte selskab omkring dobbelt så meget, som det er forpligtet til at betale.

Orange Danmark blev torsdag i sidste uge enig med medarbejder­repræsentanter og bestyrelsen om en aftrædelsesordning, der i gennemsnit kommer til at koste mobilselskabet op mod 200.000 kroner pr. medarbejder, der bliver fyret.

Computerworld Online har på baggrund af oplysninger i en intern rapport regnet den gennemsnitlige månedsløn hos de 1058 fastansatte Orange-medarbejdere ud. Og da Orange vælger at udbetale tre måneders ekstra løn til alle de ansatte, løber den samlede regning for fyringsrunden op i cirka 80 millioner kroner.

Orange Danmark har for første gang haft overskud på driften før af- og nedskrivninger (EBITDA) i første halvår i år, men sammenlignet med udgifterne til fyringerne er det beskedent - knap 14 millioner kroner.

Ifølge Oranges pressechef, Linda Juul Nielsen, blev aftalen mødt med meget stor tilfredshed hos medarbejder­grupperne på tværs af afdelingerne, som den seneste måneds tid har kendt til fyringsplanerne.

20 undgår fyring

Det lykkedes forhandlingsudvalget at få nedbragt det endelige antal fyringer med fra 400 til 380, der foruden at blive fritstillet får to måneders fuld løn oven i deres overenskomstmæssige opsigelsesvarsel, samt løn for resten af året, selv om de reelt bliver fyret første uge i december.

Derudover får hver enkelt fyret medarbejder taletid for 5.000 kroner samt mulighed for at købe sin arbejdsmobil og hjemme-pc for en krone stykket.

- Og som noget meget vigtigt for mange er der opnået enighed om, at Orange betaler et konsulenthus for at hjælpe de fyrede med at blive genplaceret i andre virksomheder, oplyser Linda Juul Nielsen.

Den proces er der afsat omkring 7.500 kroner til pr. fyret medarbejdet, erfarer Computerworld Online.

Dyrere end ledelsen forventede

Morten Christiansen, der er næstkommanderende chef i Orange Danmark oplyser, at den samlede pakke blev større efter forhandlingerne, end ledelsen oprindeligt havde planlagt.

- Vi har valgt en løsning, der tilgodeser både de fyrede og de medarbejdere, der bliver tilbage. At det så betyder, at vi må tage en stor blødning i årets regnskab, er der ikke noget at gøre ved. Det har været vigtigt for os at komme ud af det her på en anstændig måde, og at det så river mere end planlagt i økonomien, må vi leve med, siger Morten Christiansen.

Orange havde i en intern strategi-rapport valgt i dag, mandag, som fyringsdagen, men efter at rapporten ved en fejl blev sendt til nogle ansatte uden for direktionsgangen, er processen blevet skubbet med nogle få dage.

HK godt tilfreds

Hos HK er faglig sekretær René Andersen umiddelbart godt tilfreds med både aftalens indhold og forhandlingsforløbet.

- Ledelsen havde groft sagt ikke behøvet at give medarbejderne en eneste dags løn ud over det obligatoriske opsigelsesvarsel, så man må sige, at resultatet ligger i den fornuftige ende. Desuden er det glædeligt, at det lykkedes at opnå enighed meget hurtigt, så man undgår at komme helt hen omkring jul, forklarer han.

På torsdag vil der blive stillet psykologhjælp til rådighed for de fyrede medarbejdere, ligesom HK arbejder på at oprette et mobilt kontor hos Orange.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere