Sony Ericsson jubler over mobil-Hugo

Danske ITE har udviklet sit seneste Hugo-spil til Sony Ericsson T300. Sony Ericsson bruger Hugo-spillet til at overbevise forhandlerne om, at telefonen er værd at satse på.

Skærmtrolden Hugo skal bane vejen for et dansk indtog på den næste generation af mobiltelefoner fra Nokia og Sony Ericsson.

Første satsning er Hugo-spillet "The Evil Mirror", som det danske selskab ITE har udviklet til Sony Ericssons nye T300-model.

- Det er strategisk område for os, fordi den næste generation af mobiltelefoner giver så stort et potentiale blandt vores målgruppe, at vi bare må være med, siger administrerende direktør Søren Sørensen, ITE.

Kronen på værket

Satsningen gør det muligt at spille Hugo på sin mobiltelefon, mens man venter på bussen eller sidder i toget. Sony Ericsson kalder Hugo for kronen på værket i Norden og bruger spillet til at vise over for sine forhandlere, hvilke muligheder selskabets T300-mobiltelefon giver.

Den danske spiludvikler ITE har dedikeret tre medarbejdere til mobilområdet og regner ikke med at nå break-even på sine investeringer næste år. Før ITE begynder at tjene penge på mobil-Hugo, skal selskabet have fundet ud af, hvordan spillet kommer ud til forbrugerne.

Skærmtrolden Hugo på Sony Ericsson T300
- Det bliver logistikken mere end noget andet, der afgør, hvornår man kan få sit Hugo-spil ned på mobiltelefonen. Vi skal have en aftale på plads ud gennem hele distributionsapparatet, og man kan godt forestille sig, at for eksempel teleselskaberne gerne vil have penge, siger Søren Sørensen.

Han frygter en gentagelse af markedet for overtakserede SMS'er, hvor kun en mindre del af salgsprisen ender hos leverandøren af indholdet.

Betal for 15 baner ad gangen

Hugo-spillet bliver lagt på websteder, hvorfra brugerne kan downloade det til mobiltelefonen. Forretningsmodellen er, at de to første baner er gratis, hvorefter man skal betale for 15 baner ad gangen.

- I første omgang bliver det nok noget med, at man skal betale over sin telefonregning, siger Søren Sørensen.

Mobil-Hugo er udviklet til spil-platformen Mophun, som Sony Ericsson T300 er den første mobiltelefon i verden til at bruge. Telefonen koster omkring 2000 kroner.

De Mophun-baserede spil, der allerede er at finde på nettet i dag, koster omkring 40 kroner.

Ifølge Søren Sørensen tager det tre til fem år at udvikle et mobil-spil fra bunden. I det konkrete tilfælde har ITE dog genbrugt de fleste dele fra Hugo-spillet til Game Boy Advance.

Java duer ikke til mobilspil

ITE har ros til Mophun-platformen, som er udviklet af det svenske selskab Synergenix, der blev stiftet i 1999.

- Set fra en spiludviklers synspunkt er det godt, at vi kan bruge de teknikker og metoder, vi kender fra andre platforme, siger Søren Sørensen.

I modsætning hertil står de mobiltelefoner, som bruger Java til at afvikle spil.

- I Java er der et ekstra lag imellem applikationen og styresystemet, så Java er ikke så godt til spil. Vi vil gerne tæt på maskinens kerne, så vi kan udnytte maskinen bedre, siger Søren Sørensen.

ITE har lavet forsøg med spil på Java-platforme, men resultatet var så ringe, at selskabet ikke har lyst til at vise det uden for huset.

ITE har dog stadig kig på mobiltelefoner fra Nokia, som har nye modeller med udvidede spilfunktioner på vej. Nokias spilmodel N-Gage forventes således på markedet næste år.

Relaterede links

Spil-platformen Mophun
Sony Ericsson T300
Interactive Television Entertainment (ITE)




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere