Skærmtrolden Hugo skal bane vejen for et dansk indtog på den næste generation af mobiltelefoner fra Nokia og Sony Ericsson.
Første satsning er Hugo-spillet "The Evil Mirror", som det danske selskab ITE har udviklet til Sony Ericssons nye T300-model.
- Det er strategisk område for os, fordi den næste generation af mobiltelefoner giver så stort et potentiale blandt vores målgruppe, at vi bare må være med, siger administrerende direktør Søren Sørensen, ITE.
Kronen på værket
Satsningen gør det muligt at spille Hugo på sin mobiltelefon, mens man venter på bussen eller sidder i toget. Sony Ericsson kalder Hugo for kronen på værket i Norden og bruger spillet til at vise over for sine forhandlere, hvilke muligheder selskabets T300-mobiltelefon giver.
Den danske spiludvikler ITE har dedikeret tre medarbejdere til mobilområdet og regner ikke med at nå break-even på sine investeringer næste år. Før ITE begynder at tjene penge på mobil-Hugo, skal selskabet have fundet ud af, hvordan spillet kommer ud til forbrugerne.
Skærmtrolden Hugo på Sony Ericsson T300 |
Han frygter en gentagelse af markedet for overtakserede SMS'er, hvor kun en mindre del af salgsprisen ender hos leverandøren af indholdet.
Betal for 15 baner ad gangen
Hugo-spillet bliver lagt på websteder, hvorfra brugerne kan downloade det til mobiltelefonen. Forretningsmodellen er, at de to første baner er gratis, hvorefter man skal betale for 15 baner ad gangen.
- I første omgang bliver det nok noget med, at man skal betale over sin telefonregning, siger Søren Sørensen.
Mobil-Hugo er udviklet til spil-platformen Mophun, som Sony Ericsson T300 er den første mobiltelefon i verden til at bruge. Telefonen koster omkring 2000 kroner.
De Mophun-baserede spil, der allerede er at finde på nettet i dag, koster omkring 40 kroner.
Ifølge Søren Sørensen tager det tre til fem år at udvikle et mobil-spil fra bunden. I det konkrete tilfælde har ITE dog genbrugt de fleste dele fra Hugo-spillet til Game Boy Advance.
Java duer ikke til mobilspil
ITE har ros til Mophun-platformen, som er udviklet af det svenske selskab Synergenix, der blev stiftet i 1999.
- Set fra en spiludviklers synspunkt er det godt, at vi kan bruge de teknikker og metoder, vi kender fra andre platforme, siger Søren Sørensen.
I modsætning hertil står de mobiltelefoner, som bruger Java til at afvikle spil.
- I Java er der et ekstra lag imellem applikationen og styresystemet, så Java er ikke så godt til spil. Vi vil gerne tæt på maskinens kerne, så vi kan udnytte maskinen bedre, siger Søren Sørensen.
ITE har lavet forsøg med spil på Java-platforme, men resultatet var så ringe, at selskabet ikke har lyst til at vise det uden for huset.
ITE har dog stadig kig på mobiltelefoner fra Nokia, som har nye modeller med udvidede spilfunktioner på vej. Nokias spilmodel N-Gage forventes således på markedet næste år.
Relaterede links
Spil-platformen Mophun
Sony Ericsson T300
Interactive Television Entertainment (ITE)