Sony Ericsson jubler over mobil-Hugo

Danske ITE har udviklet sit seneste Hugo-spil til Sony Ericsson T300. Sony Ericsson bruger Hugo-spillet til at overbevise forhandlerne om, at telefonen er værd at satse på.

Skærmtrolden Hugo skal bane vejen for et dansk indtog på den næste generation af mobiltelefoner fra Nokia og Sony Ericsson.

Første satsning er Hugo-spillet "The Evil Mirror", som det danske selskab ITE har udviklet til Sony Ericssons nye T300-model.

- Det er strategisk område for os, fordi den næste generation af mobiltelefoner giver så stort et potentiale blandt vores målgruppe, at vi bare må være med, siger administrerende direktør Søren Sørensen, ITE.

Kronen på værket

Satsningen gør det muligt at spille Hugo på sin mobiltelefon, mens man venter på bussen eller sidder i toget. Sony Ericsson kalder Hugo for kronen på værket i Norden og bruger spillet til at vise over for sine forhandlere, hvilke muligheder selskabets T300-mobiltelefon giver.

Den danske spiludvikler ITE har dedikeret tre medarbejdere til mobilområdet og regner ikke med at nå break-even på sine investeringer næste år. Før ITE begynder at tjene penge på mobil-Hugo, skal selskabet have fundet ud af, hvordan spillet kommer ud til forbrugerne.

Skærmtrolden Hugo på Sony Ericsson T300
- Det bliver logistikken mere end noget andet, der afgør, hvornår man kan få sit Hugo-spil ned på mobiltelefonen. Vi skal have en aftale på plads ud gennem hele distributionsapparatet, og man kan godt forestille sig, at for eksempel teleselskaberne gerne vil have penge, siger Søren Sørensen.

Han frygter en gentagelse af markedet for overtakserede SMS'er, hvor kun en mindre del af salgsprisen ender hos leverandøren af indholdet.

Betal for 15 baner ad gangen

Hugo-spillet bliver lagt på websteder, hvorfra brugerne kan downloade det til mobiltelefonen. Forretningsmodellen er, at de to første baner er gratis, hvorefter man skal betale for 15 baner ad gangen.

- I første omgang bliver det nok noget med, at man skal betale over sin telefonregning, siger Søren Sørensen.

Mobil-Hugo er udviklet til spil-platformen Mophun, som Sony Ericsson T300 er den første mobiltelefon i verden til at bruge. Telefonen koster omkring 2000 kroner.

De Mophun-baserede spil, der allerede er at finde på nettet i dag, koster omkring 40 kroner.

Ifølge Søren Sørensen tager det tre til fem år at udvikle et mobil-spil fra bunden. I det konkrete tilfælde har ITE dog genbrugt de fleste dele fra Hugo-spillet til Game Boy Advance.

Java duer ikke til mobilspil

ITE har ros til Mophun-platformen, som er udviklet af det svenske selskab Synergenix, der blev stiftet i 1999.

- Set fra en spiludviklers synspunkt er det godt, at vi kan bruge de teknikker og metoder, vi kender fra andre platforme, siger Søren Sørensen.

I modsætning hertil står de mobiltelefoner, som bruger Java til at afvikle spil.

- I Java er der et ekstra lag imellem applikationen og styresystemet, så Java er ikke så godt til spil. Vi vil gerne tæt på maskinens kerne, så vi kan udnytte maskinen bedre, siger Søren Sørensen.

ITE har lavet forsøg med spil på Java-platforme, men resultatet var så ringe, at selskabet ikke har lyst til at vise det uden for huset.

ITE har dog stadig kig på mobiltelefoner fra Nokia, som har nye modeller med udvidede spilfunktioner på vej. Nokias spilmodel N-Gage forventes således på markedet næste år.

Relaterede links

Spil-platformen Mophun
Sony Ericsson T300
Interactive Television Entertainment (ITE)

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S