Boligkøbere kigger på nettet, når deres nye hjem skal udpeges. Annoncer i aviserne, ikke mindst de store dagblade, tiltrækker sig imidlertid ikke megen opmærksomhed.
Det viser en undersøgelse, som ejendomsmæglerkæden Danbolig har foretaget blandt 1.100 af sine kunder.
Kunderne er blevet spurgt, hvor de første gang så den bolig sat til salg, som de endte med at købe.
Næsten halvdelen, 45 procent, svarer, at de fandt boligen på internettet. For et år siden var tallet i en tilsvarende undersøgelse 36 procent.
Lokalaviser tegner sig for 27 procent af opmærksomheden, mens landsdækkende dagblade kun i fem procent af har været kilde til et boligkøb.
Tallene dækker over store geografiske udsving. I de centrale dele af København bliver tre ud af fire boliger fundet på nettet. I de større byer finder over halvdelen af køberne deres nye hjem på nettet, mens de traditionelle medier stadig bliver foretrukket uden for de store byer, fremgår det af Danboligs undersøgelse.
Internet ikke blot supplement
Også den netbaserede ejendomsmægler, Robinhus, mærker fremgangen. I øjeblikket er der omkring 1200 boliger til salg hos mægleren, og det er på samme niveau som sidste år. Men nu er sælgerne villige til at betale penge for ydelserne.
- Tidligere havde kunderne den opfattelse, at man skulle sætte sin bolig til salg i avisen, og så muligvis supplere med internettet, men det har ændret sig, siger partner i Robinhus, Torben Andersen, til Computerworld Online.
Selv om det stadig er muligt at annoncere gratis på Robinhus, er flere begyndt at betale for bedre eksponering og flere værktøjer - og mange tør endda betale 20.000 kroner for at klare hele salget selv i samarbejde med Robinhus.
Torben Andersen mener, at købere, der kigger på internettet, ofte er mere seriøse end avislæserne. Dels kan den seriøse huskøber registrere sig i elektroniske køberkartoteker på nettet, og dels kan de på nettet hente flere oplysninger om boligen, inden de bestiller en rundvisning.