TDC seksdobler prisen på SMS til udlandet

Prisen for at sende en SMS-besked til en udenlandsk mobilkunde eksploderer fra 50 øre til tre kroner. TDC Mobil har lagt for med prisstigningerne, og selskabets grossistkunder er nødt til at følge med. Årsagen er, at mobilselskaberne begynder at kræve penge af hinanden for SMS'er sendt over grænserne.

1. december seksdoblede TDC prisen for at sende en SMS-besked til en mobilbruger i udlandet.

Det koster nu tre kroner mod tidligere 50 øre.

Ifølge TDC Mobil skyldes prisstigningen, at selskabet fremover skal betale udenlandske mobilselskaber for at sende en SMS til deres kunder.

- Volumen af SMS'er er begyndt at blive så stor, at det er en udgift for teleselskaberne. Det har haft en afsmitning på internationale operatører, som har indført en afgift på internationale SMS'er, siger Jörg van den Berk, der er direktør for TDC Mobil Branchesalg.

1. januar 2002 indførte de danske mobilselskaber en interconnect-aftale, der betyder, at de internt afregner 25 øre, når der bliver sendt en SMS.

En lignende aftale mellem TDC Mobil og de udenlandske mobilselskaber gør, at TDC fremover kræver 2,50 kroner ekstra for at sende en SMS til en udenlandsk abonnent.

Ekstremt høj prisstigning

Stigningen slår også igennem hos de mobilselskaber, der ikke har deres eget net, men lejer sig ind hos TDC. Det gælder eksempelvis Telmore, hvor priserne stiger fra 1. januar.

- Det er en afgift, vi er blevet pålagt af TDC fra 1. januar. Jeg synes, det er fuldstændigt vanvittigt, for den er ekstremt høj. Man skal sammenligne med, hvad folk er vant til at betale, siger marketingdirektør Kenneth Boye.

For Telmores kunder betyder den nye afgift, at prisen for at sende en SMS til udlandet stiger fra 25 øre til 2,70 kroner, altså næsten en 11-dobling.

Jörg van den Berk fra TDC mener, at afgiften er nødvendig. Uden afgifterne bliver aftalen mellem de danske mobilselskaber om at afregne SMS'er internt undergravet.

Et dansk selskab ville nemlig kunne omgå afgifterne ved at sende SMS'er til udlandet og derfra tilbage til de danske kunder.

Det fænomen var også årsagen til, at det er blevet langt dyrere at ringe til udenlandske mobiltelefoner end til almindelige telefoner i udlandet.

- Hvis man skal betale for at aflevere en SMS nationalt, så er det er problem, hvis man ikke skal betale internationalt. Når man i dag ringer til udlandet, betaler man en afgift til det udenlandske selskab, som modtager opkaldet. Den slags aftaler har vi bare ikke rigtigt haft på SMS'er før 2002, siger Jörg van den Berk.

Høje priser i udlandet

Ifølge TDC startede de store mobilselskaber i England og Frankrig med at kræve penge for at modtage SMS'er, og siden er en lang række andre mobilselskaber fulgt efter.

TDC Mobil har i løbet af efteråret indgået aftaler med de fleste store udenlandske selskaber om at opkræve afgiften. De fleste aftaler træder i kraft 1. januar 2003, men da enkelte aftaler allerede gjaldt fra 1. december, er TDC Mobils kunder også blevet opkrævet afgiften siden da.

Den høje afgift på 2,50 kroner skyldes ifølge Jörg van den Berk, at SMS er langt dyrere i udlandet end herhjemme.

- Prisen for SMS ligger i de fleste lande væsentligt højere end i Danmark, og det driver priserne op. For en tysk kunde, som normalt betaler halvanden krone for en SMS, vil springet være mindre, siger han.

Prisstigningen får ingen effekt på TDC Mobils indtjening.

- Det bliver uden betydning, medmindre der kommer stor trafikvolumen på internationale SMS'er, og det forventer vi ikke, siger Jörg van den Berk.

Administrerende direktør Jesper Brøckner Nielsen fra Telia Mobile fortæller, at selskabet følger udviklingen og i starten af det nye år vil beslutte, om det skal være dyrere at sende SMS'er til udlandet.

Sonofon følger ligeledes udviklingen, men har endnu ikke indført nogen afgift, oplyser koncerndirektør Allan Koch.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere