Telmore: Alt for dyrt at købe GPRS af TDC

Mobilselskabet Telmore vil klage til IT- og Telestyrelsen over de kostpriser, som Telmores ejer, TDC, tager for MMS og GPRS. TDC's høje grossistpriser gør, at Telmore i går lancerede dataprodukterne til en pris, som selskabets direktør finder alt for høj.

Mobilselskabet Telmore lancerede i tirsdags datateknologien GPRS og multimediebeskeder (MMS) til sine kunder. Det bliver nu fulgt op af en klage til IT- og Telestyrelsen over de kostpriser, som Telmore skal betale til TDC for ydelserne.

Telmore er afhængig af TDC, fordi mobilselskabet lejer sig ind på TDC's netværk. TDC ejer også en del af Telmore.

- Vi synes simpelthen, at den her service er for dyr. Men vi er desværre tjenesteudbyder og derfor afhængige af den kostpris, som vores leverandør, TDC, tager. Vi kan ikke prissætte GPRS og MMS lavere, selv om vi gerne ville, for vores avance er utroligt lille, siger Telmores direktør, Frank Rasmussen.

For at forbedre samarbejdet mellem de to firmaer købte TDC i april i år en aktiepost i Telmore, men det forhindrer altså ikke Telmore i at klage over sin egen ejer til IT- og Telestyrelsen.

- Vi tror på volumen, og forudsætningen for det er lavere priser, men vi har forgæves presset hårdt på over for TDC for at få lavere priser, siger Frank Rasmussen.

TDC forstår ikke Frank Rasmussens kritik og mener ikke, at der noget at komme efter ved at gå til IT- og Telestyrelsen.

- Vi har lige så meget brug for tjenesteudbydere som Telmore, som vi har brug for vores egne kunder til at løfte det her marked, og vi giver så lave og gode grossistpriser, som vi kan. Den pris, vi har givet Telmore, mener vi, giver Frank Rasmussen gode muligheder for at give sine kunder en god pris, siger Jörg van den Berk, der er direktør for TDC Mobil Branchesalg.

Både GPRS og MMS er gratis hos Telmore de første tre måneder. Herefter kommer det til at koste 2,75 kroner at sende en MMS.

GPRS kommer til at koste 40 kroner om måneden i abonnement, mens der skal betales 18,75 kroner for hver megabyte data, der hentes over mobiltelefonen.

Det lægger Telmore på niveau med selskaber som TDC, Orange og Sonofon, og priserne kan derfor næppe kaldes "yderst konkurrencedygtige", som Frank Rasmussen ellers lovede for nogle måneder siden.

Knap 3000 kunder tilmeldte sig i løbet af det første døgn GPRS hos Telmore, og det gav ventetider på op til otte timer.

- Som kunde synes jeg ikke selv, at 18,75 kroner per megabyte er en god pris. Vi synes ikke, at nogen leverandør lige nu giver kunden en fordelagtig pris på de her produkter, siger Frank Rasmussen.

Forkert prissætning

Teleanalytiker John Strand mener, er det ikke selve prisen, men hele ideen bag mobilselskabernes prissætning af GPRS og MMS, den er galt med. Han ser GPRS som en ny serviceydelse, og den skal koste forskelligt, alt efter hvilken service der leveres.

- Der skal være differentierede priser på datatrafik over mobiltelefon, alt efter om det er video eller e-mails. Med de nuværende priser koster fem minutters video en halv biografbillet, mens det er utroligt billigt at læse e-mails. Det svarer til, at jeg gik ned i supermarkedet og betalte en literpris, ligegyldig om jeg købte rødvin, mælk eller vand, siger John Strand.

Han henviser til Korea, hvor han mener, at differentierede priser på datatrafik har givet et boom i mængden af trafik og dermed indtjening til teleselskaberne.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Årets CIO 2025

Vi skal finde Årets CIO 2025 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

03. juni 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, Aarhus – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

03. juni 2025 | Læs mere


Customer Experience - Lad viden, overblik og data drive den gode kundeoplevelse

Er du klar til at lade dig inspirere af andres erfaringer med, hvordan du automatiserer indsatsen for at øge tilfredshed og loyalitet?

11. juni 2025 | Læs mere