Artikel top billede

"Når virksomheden ved, hvor du er som kunde, kan den give dig en mere målrettet oplevelse og færre irriterende og uønskede budskaber," siger Sitecore-direktør Michael Seifert.

2011: Her er ideen bag Danmarks bedste it-virksomhed

Danmarks bedste it-virksomhed bygger på en idé om at følge kunden tæt. Se her, hvordan det udmønter sig i virkelighedens produkter.

Danmarks bedste it-virksomhed, Sitecore, var med en klar og konkret idé helt fremme i skiftet mod det altomfavnende internet, der har defineret de seneste år.

Selskabet er netop blevet kåret som vinder af Computerworld Top 100,

Der blev taget et ordentligt spring i udviklingen, da selskabet lancerede sin Online Marketing Suite, OMS i 2009.

Det var en suite, der ifølge en af kunderne, Syddansk Universitetscenter, reelt var version 1.0 af selskabets Engagement Platform, CEP.

"Engagement-platformen er et spøjst projekt og egentlig version 2.0 af Sitecores OMS. Vi bruger den ikke, fordi prisen for os som offentlig institution er for høj. Men vi har kigget på platformen, og den er lavet godt," siger Kurt Bilde, fuldmægtig i projektafdelingen på Syddansk Universitet, SDU.

Han mener, at udviklingen på markedet bevæger sig i Sitecores retning.

"Vi vil se mere til det her med at følge kunden hele vejen rundt i systemet og kunne trække mange brugbare og nyttige informationer ud af systemet," siger han.

Hvis du vil købe en bil

Administrerende direktør og medstifter af Sitecore, Michael Seifert, er klar med et eksempel på, hvad det drejer sig om.

I hans eksempel skal du til at købe en bil.

Du ser på biler og booker måske på internettet en tid til en prøvekørsel hos en forhandler. Allerede når du kommer ned i butikken, ved bilsælgeren sandsynligvis en del om dig og dine interesser.

Måske har du udfyldt et spørgeskema, måske har du kigget meget på sportsvogne på websitet, og måske har sælgeren set dig over skulderen på Facebook og er blevet klogere på, hvad der interesserer dig.

Næste skridt er baseret på din prøvetur, og hvad du snakker med sælgeren om i butikken.

Nu får du en anden oplevelse, næste gang du besøger sitet.

Hvis du er pjattet med sportsvogne, har sælgeren måske et sted i sin kundedatabase registreret dette, og dermed kan du blive præsenteret for en masse informationer om netop sportsvogne, næste gang du besøger hjemmesiden.

Sælgeren kan med baggrund i de besøg, du har haft på hans hjemmeside, give dig som kunde, hvad han tror, du vil have.

Men det slutter ikke der.

Vi forestiller os nu, at du faktisk køber en bil hos bilforhandleren.

Næste gang, du besøger forhandlerens hjemmeside, er agendaen en anden. Nu handler dit besøg måske om service, værksted eller køb af ekstraudstyr.

På den måde udvikler forholdet mellem eksempelvis en bilforhandler og en kunde sig til en hel livscyklus.

"Når virksomheden ved, hvor du er som kunde, kan den give dig en mere målrettet oplevelse og færre irriterende og uønskede budskaber," siger Michael Seifert.

I dag kan man groft sagt ikke besøge en hjemmeside, uden der vises et billede fra ens Facebook-profil med navn og det hele.

På samme måde, som din lokale købmand kender dig bedre og bedre, jo oftere du handler hos ham, jo mere relevant bliver oplevelsen på nettet forhåbentlig.

System prøver hele tiden at lære dig at kende

Customer Engagement-platformen kan ifølge Michael Seifert sammenlignes med den lokale købmand, fordi det enkelte website prøver at lære kunden bedre at kende og prøver at give kunden en mere relevant oplevelse.

Facebook og Google ligner derimod mere den amerikanske sikkerhedstjeneste NSA (National Security Agency), der følger din færden overalt på nettet.

Det er nok de færreste, som synes, det er rart, at disse virksomheder i detaljer ved præcis, hvilke websites, du bruger, og hvad du bruger dem til.

"Hvis man bekymrer sig, eller ikke bryder sig om den slags, er der måder at undgå det på. For eksempel kan man bruge ‘private browsing', der er en del af alle nutidige Internet browsere," siger Michael Seifert.

Formålet med Customer Engagement-platformen er under alle omstændigheder mere relevant kommunikation med kunden. Den cookie, der bliver gemt, hjælper ganske enkelt det lokale website med at huske, hvem man er, og hvad man kan lide.

Den sørger også for, at man ikke skal logge ind hver gang, og den husker, hvad der var i indkøbskurven, og så videre. I øvrigt er en cookie ikke bare en cookie. Der er eksempelvis første parts og tredje parts cookies, og dem er der ifølge Seifert stor forskel på.

"En cookie kan misbruges, som så meget andet nyt. Du kan sammenligne det lidt med en telefon, som du kan bruge til både at lave en bombetrussel og et nødopkald med. Det gør jo ikke nødvendigvis telefonen til problemet," forklarer han.

Hurtig at udvikle

Forretningsmæssigt har Sitecore succes i USA, hvor 45 procent af selskabets omsætning hidrører fra. Jeremy Ziegler, AwareWeb Solutions, uddyber her, hvad han mener er de væsentligste årsager til, at de amerikanske kunder er glade for Sitecore.

"Mest af alt hænger succesen sammen med produktet. Efter min mening er der tale om en af de bedste .Net-baserede CMS-løsninger på markedet, og en af grundene til det er, at Sitecore har været baseret på .Net fra starten. Derfor er den løsning langt hurtigere at udvikle og gøre mere progressiv, end konkurrenternes er. Hvis produktet var svagt, ville de andre faktorer ikke betyde noget," siger han.

Aware Web sætter også stor pris på, at Sitecore kun tilbyder service i et begrænset omfang.

"Det har stor værdi for os, fordi det betyder, at vi ikke ender med at skulle konkurrere med Sitecore, når det gælder service og andre tjenester," siger Ziegler.

Konkurrencen mærker de amerikanske partnere især fra andre partnere og fra kundernes egne it-afdelinger, der gerne vil udvikle og tilrette selv.

Ifølge Ziegler virker kundernes forsøg på selv at klare tingene dog kun i sjældne tilfælde ordentligt.

I alt har Aware Web Solutions gennemført mere end 40 installationer hos nordamerikanske virksomheder.

Læs også:
Årets bedste it-firma: En ny måde at tænke internet.

Læs mere: Alt om Top 100 2011. Siden opdateres løbende.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere