Den franske leverandør af vidensværktøjer (business intelligence) Business Objects køber den amerikanske konkurrent Crystal Decisions i en handel til en værdi af 5,5 milliarder kroner.
Hovedparten falder i aktier, så Crystal Decisions ejere kommer til at sidde på 29 procent af det sammenlagte selskab, men de får også to milliarder kroner i hånden.
Handlen vil ifølge Financial Times gøre Business Objects til verdens største leverandør af business intelligence software foran konkurrenter som Cognos, Hyperion Solutiuons og SAS Institute.
I en IT-branche, der er præget af stilstand, udgør netop business intelligence en undtagelse. Både Crystal Decisions og Business Objects har oplevet en stigende omsætning det seneste år.
Væksten er dog truet af verdens største leverandør af software, Microsoft. Softwaregiganten har tidligere meddelt, at den vil introducere vidensværktøjer i dens SQL-database.
Crystal Decisions teknologi komplementerer i nogen udstrækning Business Objects egen.Franskmændene har deres styrke inden for ad-hoc-analyse og -udtræk, mens Crystal Decisions anvendes i forbindelse med udtræk af virksomhedsdata.
Crystal Decisions rapportværktøj, Crystal Reports, anvendes blandt andet i statens decentrale økonomistyringssystem Navision Stat.
Business Objects meddeler, at det fusionerede selskab forventer at spare lige ved 170 millioner kroner på sammenlægningen allerede næste år.
Med købet er Business Objects kommet investorerne på Wall Street i forkøbet, idet Crystal Decisions allerede havde lagt billet ind på en børsintroduktion.