GPS-rival ser dagens lys - har tårnhøj præcision

Nyt GPS-lignende system skal forbedre nøjagtigheden ned til få centimeter.

Artikel top billede

Det russiske satellitnavigations-system Glonass, som er en konkurrent til det amerikanske GPS og det europæiske Galileo, er nu tilgængelig på globalt plan. Det melder det russiske nyhedsbureau RIA Novost.

Der er nu 31 Glonass-satellitter i kredsløb - de tre sidste blev sendt op i november. Der er kun brug for 24 for at dække hele verden, resten bliver brugt som reserve.

Russerne fremhæver at der er tale om et civilt system i modsætning til det amerikanske militære GPS og lover at Glonass-signalet er tilgængeligt gratis på ethvert punkt på jordkloden.

Det kræver selvfølgelig at man har en Glonass-modtager - indtil nu findes der kun nogle få smartphones som iPhone 4S og Motorola Razr med Glonass-understøttelse.

Qualcomm vil indbygge en Glonass-modtager i sine kommende Snapdragon-CPU'er.

Glonass skal ikke bruges alene, men kombineres med GPS-signaler for at give en højere præcision. Ifølge denne infografik skulle det være muligt at forbedre nøjagtigheden til få centimeter med kombinationen af GPS og Glonass. I øjeblikket ligger nøjagtigheden i GPS-systemet på 1-3 meter.

Ligesom andre rumprojekter har Glonass også været ramt af tilbageslag. I december sidste år styrtede en raket med tre satellitter i havet. Men nu skulle den russiske GPS-konkurrent altså være klar.

I det kommende år skal der investeres op mod 10 mia. kroner i at udbygge og optimere systemet.

Annonceindlæg fra DE-CIX

Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

Navnenyt fra it-Danmark

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil