Virksomhedsportal skal fjerne blanket-bøvl

Tre ministre kunne i dag lancere ny blanket-portal, der skal lette virksomhedernes indberetninger til det offentlige. Erhvervsminister Bendt Bendtsen anslår, at erhvervslivet vil spare 300 millioner kroner i administration.

Dansk erhvervsliv har fået en ny portal til indberetning af oplysninger til det offentlige.

Den nye virksomhedsportal, der har fået navnet Virk.dk, er et bredt samarbejde mellem offentlige og private parter. Mere end 50 statslige myndigheder har deltaget sammen med et konsortium, som består af Krak, IBM, softwarehuset Kapow og blanketleverandøren Dafolo.

Virk.dk skal især lette virksomhedernes indberetninger til det offentlige ved at samle indberetningerne ét sted.

- Det skal ikke være virksomhedernes hovedpine, at det offentlige er inddelt i en struktur, som det kan være svært at hitte rede i. Alt dét, erhvervslivet skal bruge i den daglige administration, bliver nu samlet ét sted, sagde økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen (K) ved åbningen.

Nye brugere af Virk.dk bliver udstyret med digital signatur fra TDC. Signaturen betyder, at virksomhederne ikke behøver udfylde stamoplysningerne på blanketter, da disse vil være udfyldt automatisk. Desuden sikrer den digitale signatur også kommunikationen med de rette myndigheder.

Der er samlet over 100 offentlige internet-tjenester på Virk.dk, og det er muligt at hente eller elektronisk udfylde omkring 900 blanketter. ToldSkat bliver en af de største offentlige bidragydere til portalen og stiller allerede i dag mange tilbud til rådighed på nettet. Med Virk.dk får tilbudene et nyt udstillingsvindue, fortalte skatteminister Svend Erik Hovmand (V) ved indvielsen.

ToldSkat regner med, at portalen på få år vil være med til at øge virksomhedernes digitale selvbetjening. Der er allerede i dag stigende interesse for at indberette moms på nettet. Det ventes at brede sig, så endnu flere virksomheder vil bruge nettet i stedet for papir.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Deloitte

    Teknologiens frontløbere i en forandringsfyldt verden

    CIO’erne spiller en centrale rolle i at drive moderne virksomheder fremad i en usikker tid.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S