Sådan bruger den typiske dansker internettet

Se her, hvordan din nabo typisk bruger nettet.

Artikel top billede

Danmarks Statistik undersøger hvert år danskerne vaner på nettet.

For hvad bruger vi egentlig nettet til, når det gælder private formål?

Adfærden er stort set identisk, uanset hvilken region man kigger på, og dermed hvilken nabo du måtte have.

Det viser tallene fra 2011, hvor cirka 5.000 danskere i aldersgruppen 16-89 år svarede på spørgsmålet.

Svarkategorierne finder du her:

1. Internetbank.

2. Søge information om varer.

3. Læse/downloade nyheder.

4. Services i forbindelse med rejser og lignende.
 
5. Sociale netværkstjenester.

6. Søge helbredsmæssig information.

7. Downloade software.

8. At lære nyt på nettet.

9. Søge information om kurser/uddannelse.

10. Jobsøgning.

11. Salg af varer/tjenester.

12. Netdating.

13. Følge online kursus.

Det skal bemærkes, at brug af e-mail ikke var svarkategori i 2011, men tidligere år har været absolut topscorer.

Danmarks Statistisk arbejder på at få indført svarkategorien i de fælles europæiske spørgeskemaer, som vi følger herhjemme for at have et sammenligningsgrundlag i EU.

Tjek på næste side, om du bruger nettet til de samme private formål som resten af befolkningen.

Sådan bruger danskerne nettet

Ifølge Danmarks Statistik var topscoren blandt de 13 svarkategorier i 2011 internetbanken, som 70 procent af danskerne brugte.

Også informationssøgning efter varer ligger højt, ligesom nyhedslæsning er blandt topscorerne.

1. Internetbank

70 procent.

2. Søge information om varer mv.
67 procent.

3. Læse/downloade nyheder

62 procent.

4. Services i forbindelse med rejser og lignende.

56 procent.

5. Sociale netværkstjenester

54 procent.

6. Søge helbredsmæssig information

51 procent.

7. Downloade software

48 procent.

8. At lære nyt på nettet

46 procent.

9. Søge information om kurser/uddannelse

41 procent.

10. Jobsøgning

25 procent.

11. Salg af varer/tjenester

23 procent.

12. Netdating

7 procent.

13. Følge online kursus

7 procent.

Du kan læse meget mere i statistikbanken hos Danmarks Statistik her.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S