Artikel top billede

Sådan fik offer hevet sine penge retur fra it-svindler

Det lykkedes en pensioneret politimand at fravriste Microsoft-svindlere de penge, som de havde lokket ud af ham. Se her, hvordan han gjorde.

Læs også: Pas på: Tidligere politimand gik i it-svindlers fælde.

Den 13. december 2011 går den pensionerede auditørfuldmægtig og tidligere kriminalassistent, Steen Leth fra Karlslunde, i fælden hos det han betegner som it-bondefangere.

Små 5.000 kroner bliver trukket på hans konto, men den anden 2. januar - efter en politianmeldelse og massevis af opkald til platuglerne - lykkes det at få pengene retur.

Det forklarer Steen Leth Computerworld.

"Jeg undrer mig stadig lidt over, hvorfor de valgte at tilbagebetale pengene," siger Steen Leth.

Han vurderer, at det kan skyldes en kombination af, at han kimede platuglerne ned, ringede til et betalingsfirma og så et sammentræf af tilfældigheder.

Firmaer og produkter nævnt i beskrivelsen herunder kan meget vel være misbrugt af svindlerne.

Sådan fik han pengene retur

På firmaets hjemmeside læser jeg, at annullering af købet kan ske inden 14 dage, men skal ske via mail til ResponzeTechnologies.com.

Jeg har modtaget to mails fra Chargeit Admin om, at betalingen er gennemført.

Jeg sender en mail til Responze Technologies, hvor jeg oplyser, at jeg ønsker at annullere den indgåede aftale, og at jeg har spærret mit MasterCard.

Desuden bruger jeg natten til at gennemgå min pc, da jeg har fået nogle programmer fra Microsoft, som jeg kan installere og checke pc'en med. 

Samtidig kører jeg et sikkerhedscheck med McAfee.

Tilsyneladende er der ikke sket noget med pc'en.

Men da jeg taler med Microsoft senere, mener de, at der godt kan ligge noget spyware i den alligevel.

Det eneste sikre er at reinstallere pc'en, fortæller de.

Tilbyder hjælp til at afinstallere

Allerede dagen efter (onsdag den 14. december) jeg går i fælden og senere samme dag forsøgte at annullere ordren, vil jeg gå ind på pc'en for at se, om jeg kan gøre yderligere.

Idet jeg åbner pc'en og sætter netstikket i, bliver jeg ringet op.

Det er en Mr. Steven Jones, der er i telefonen.

Han spørger til hændelsen fra dagen før.

Jeg fortæller ham, hvordan jeg havde oplevet det.

Jeg siger til ham, at jeg jeg havde indtryk af, at de var et Microsoft-agentur.

Han fortæller dog, at de ikke er et Microsoft-agentur men et firma, der servicerer på Windows, hvilket de har gjort i mange år med alle Microsofts styreprogrammer.

Jeg fortæller ham, at jeg vil annullere handlen, da jeg ikke ønsker deres service og at jeg har afinstalleret alt, hvad de har installeret på min pc.

Han er meget ked af dette og tilbyder, at de kan være mig behjælpelige med processen, såfremt jeg igen giver dem tilladelse til at overtage min pc.

Dette afslår jeg og fortæller, at jeg ikke har tillid til ham.

Han bedyrer, at hans firma er et respektabelt firma.

Såfremt der bliver trukket på min konto, skal jeg henvende mig telefonisk til ham og oplyse om hvor meget, der er trukket fra min konto, så vil han sørge for, at beløbet bliver refunderet.

Jeg oplyser ham om, at jeg har sendt en mail om min opsigelse af aftalen, efter et øjeblik bekræfter han, at han nu har han set min mail og bekræfter, at jeg har opsagt aftalen.

Efterfølgende ser jeg på min konto, at der ikke er trukket noget den dag (onsdag den 14. december 2011).

Jeg prøver flere gange at ringe til telefonnummeret, som de har givet, for at tjekke, om der overhovedet er nogen på det nummer.

Om eftermiddagen bliver telefonen taget og en kvinde siger "Hello det er Jennifer", hvorefter hun retter dette til at sige at det er "ResponzeTechnologies Windows servicecenter".

Du skal åbne dit spærrede Visakort

Jeg afbryder med det samme.

Om fredagen checker jeg igen min konto.

Efter bankens lukketid opdager jeg, at der fra mit MasterCard er trukket 4.235,69 kroner til Chargeit Admin.

Jeg forsøger gentagne gange at ringe til dets telefonnummer, men uden der bliver svaret.

Lørdag forsøger jeg via min mobil, men der bliver heller ikke svaret.

Umiddelbart efter bliver jeg ringet op på min mobiltelefon, og en engelsktalende person oplyser mig et navn, og at han ringer fra Responze Technologies.

Jeg fortæller, hvem jeg er og beder om at tale med mr. Steven Jones.

Efter et øjeblik kommer mr. Jones i telefonen.

Men efter kort tid bliver samtalen afbrudt.

Han ringer dog op igen og fortæller, at han godt kan huske sagen.

Han bekræfter atter, at jeg har sendt en mail om opsigelsen.

Jeg fortæller ham, at jeg var meget utryg ved det hele, og at jeg har været i en situation, som var meget frustrerende og stressende, hvilket han beklager.

Han beklager, at hans medarbejdere havde bragt mig i denne situation.

Derefter bekræfter han, at de har registreret et beløb, som jeg har indbetalt.

Han spørger, om jeg kan kontakte min bank, således at de kan åbne mit lukkede MasterCard, som jeg har oplyst dem om, at banken har lukket nu.

Men jeg siger, at jeg ikke mener, at man kan åbne et lukket kort igen, men lover at undersøge dette, hvorefter jeg pr. mail eller telefonisk vil informere ham om, hvordan tilbagebetalingen kan foregå.

Grunden er, at han mener, at de kun er i stand til at overføre pengene retur til samme kort.

Men hvis dette ikke kan åbnes, bliver han nødt til at undersøge det nærmere i hans regnskabsafdeling.

Jeg lover, at jeg vil informere ham mandag, når jeg har talt med banken.

Han siger, at jeg skal adressere en eventuel mail til ham via ResponzeTechnologies.com eller spørge efter ham på telefonen.

Mandag den 19. december oplyser min bank, Nykredit, mig, at der ikke er noget problem i at tilbageføre pengene til samme konto.

Samme dag ringer Steven Jones fra telefonnummer 36 96 79 75 og fortæller, at regnskabsafdelingen er enig i, at beløbet kan refunderes via samme konto.

"Han virker lidt knotten"

Fredag den 23. december 2011 sender jeg rykkermails til responzetechnologies og til Chargeit.

Senere oplyser Steven Jones i telefonen, at han endnu ikke har fået en bekræftelse på, hverken fra min bank eller hans egen regnskabsafdeling, om at mine penge er overført.

Han vil underrette mig om det, når det sker.

I øvrigt er det min fornemmelse, at de i sin tid har fået mit telefonnummer via firmaet Uniblue, som jeg kort forinden havde forlænget nogle programmer hos. Desuden har Chris, den anden person jeg i sin tid til talte med derinde, blandt andet lagt nogle Uniblue programmer ind på min pc.

Under alle omstændigheder ringer jeg onsdag den 28. december til Steven Jones på 36 96 79 75 og oplyser, at jeg endnu ikke kan se, at mit udestående er gået ind på min konto.

Han kan godt huske mig.

Han vil lige undersøge det med sin regnskabsafdeling og derefter vende tilbage til mig.

Efter cirka 10 minutter ringer mr. Steven Jones tilbage og oplyser, at beløbet endnu ikke er overført.

Det skyldtes helligdagene, så der kan godt gå lidt mere tid.

Han vil ringe til mig først i januar, når beløbet bliver overført.

Jeg oplyser ham, at jeg ellers vil ringe igen, hvilket han er indforstået med.

Dagen efter - torsdag den 29. december 2011 - sender jeg en mail til Chargeit.

Her oplyser jeg, at Mr. Jones fra Responze Technologies har informeret mig om, at de vil overføre mit udestående til min konto, om de kan bekræfte dette.

De svarer, at de ikke kender mr. Jones, jeg skal rette henvendelse til dem.

Dagen efter - fredag den 30. december 2011 - ringer Steven Jones.

Han virker lidt "knotten".

Han har fået en henvendelse fra Chargeit.

Han bedyrer, at pengene vil blive refunderet umiddelbart efter nytår.

Jeg fortæller ham, at det var min bank, der havde bedt mig om at rette henvendelse til firmaet, der overførte penge for dem.

Endelig.

Den 2. januar 2012 modtager jeg en mail fra Paypal, der oplyser, at de fra Chargeit har overført 4.235,69 til min konto.
Min bank bekræfter, at pengene er gået ind.

Både politiet og Microsoft er underrettet om hele forløbet.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Brand din forretning og skab nye leads med Microsoft Dynamics 365 til marketing

Vidste du, at Microsoft Dynamics også byder på stærk funktionalitet til marketingafdelingen? På kun 1 1/2 time inspirerer vi dig til, hvordan du kan bruge Dynamics 365 Marketing til at brande din forretning og skabe nye leads.

17. maj 2021 | Læs mere


Vælg den rigtige infrastruktur og it-arkitektur

Få indblik i, hvordan du kan sikre sammenhæng og overblik i et it-landksab, der konstant ændres. Dette kan blandt andet gøres med de rette strategisk og teknologiske vlag, så effektiviteten, stabiliteten og sikkerheden opretholdes. Den rigtige infrastruktur og it-arkitektur kan uden tvivl hjælpe dig med at skabe overblikket over dit it-landskab.

18. maj 2021 | Læs mere


Digital transformation og innovation: Inspiration til digitale succeshistorier

Kom ind bag facaden hos nogle af Danmarks bedste it-folk, og lær hvordan de arbejder med digital transformation og innovation. Du får muligheden for at høre, hvordan du kan bruge den nye teknologi til at få etableret det mest effektive udviklings- og innovationsmilø.

19. maj 2021 | Læs mere






Premium
Sikkerhedsekspert: Derfor har Colonial været nødt til at betale hackere ransomware på 30 millioner kroner - vil sagtens kunne ske i Danmark
Interview: Hvorfor har mægtige Colonial Pipeline valgt at betale ransomware til hackere trods anbefalinger fra myndigheder og sikkerhedsmiljøet? "Det er ikke helt sort og hvidt," siger sikkerheds-ekspert Leif Jensen fra Eset.
Computerworld
Nye informationer om det største iPhone-hack nogensinde ser dagens lys: 128 millioner brugere blev ramt
Hidtil hemmeligholdte detaljer om verdens største iPhone-hack er kommet frem under retssagen mellem Apple og Epic Games. 128 millioner brugere blev ramt, og mere end 4.000 apps blev inficeret. Se detaljerne her.
CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
Eva Berneke stopper som topchef i KMD og flytter til Paris: Her er KMD's nye topchef
Efter syv år på posten som topchef for KMD forlader Eva Berneke selskabet. Nu flytter hun med familien til Paris, hvor hun vil fortsætte sit bestyrelsesarbejde. KMD har allerede afløser på plads.
White paper
Overvåg kritiske industrielle systemer og beskyt dem mod angreb
Industrial Control Systems (ICS) udgør hjertet i alle forsynings- og produktionsvirksomheder og kan være overraskende sårbare overfor cyberangreb. Dette whitepaper giver et godt overblik over problematikker og muligheder for at sikre jeres systemer.