De to britiske firmaer Roke Manor Research og BA (British Aerospace) arbejder på et koncept, hvor de bruger radiosignaler fra mobilmaster til at afsløre fartsyndere og samle andre informationer om trafikken.
Hidtil har både politi og lufthavne anvendt radarstråler til at lokalisere både position og hastighed på et transportmiddel, men radarstråler sender på en ganske bestemt bølgelængde og på et bestemt tidspunkt. Det gør strålerne lette at spore for eksempelvis bilister med trang til at mærke gulvmåtten under speederen.
Flere signaler
Radiobølger fra mobilmaster omgiver os hele tiden og er i realiteten mange signaler, men nu har de to firmaer fundet ud af at lave mening i galskaben. Så meget mening, at de er i stand til at spore eksempelvis biler på baggrund af radiobølgernes refleksion.
En artikel i det nye nummer af det populære videnskabelige magasin New Scientist fortæller, hvordan de to britiske selskaber er i stand til at opfange refleksionerne fra genstande og sammenligne oplysningerne med de signaler, mobilmasterne sender ud. Roke Manor Research kalder systemet Celldar og har allerede i testet det i en lufthavn, hvor det var i stand til at spore flyenes position.
Slut med at være usynlig
Forskerne har også kunnet genskabe den særlige Doppler effekt, der kendes fra radar, hvor man på baggrund af forandringer i signalet er stand til at måle et køretøjs hastighed. Derved vil systemet kunne fange fartsyndere, uden disse har en chance for at vide, at de bliver overvåget.
Men opdagelsen kan også spænde ben for de senere års forskning i såkaldte stealth-teknologi, der netop bygger på at gøre fly eller skibe "usynlige" for radarstråler. Ved at bruge signaler fra mobilmaster - eller radio/tv-signaler, som det amerikanske forsvar arbejder med - vil disse objekter være fuldt "synlige".
Relevant link