Sådan klarer Telenor sig i voldsom dansk tele-priskrig

En voldsom priskrig på telemarkedet påvirkede Telenors 2011, fortæller direktør Jon Erik Haug.

Læs også:

Så mange millioner tjener TDC om dagen


2011 var som de foregående år præget af en betydelig konkurrence på telemarkedet.

Det erkender Telenor med frigivelsen af selskabets årsregnskab - selvom selskabet dog samtidig holder fast i, at der er tale om et "tilfredsstillende resultat trods et hårdt marked."

"Vores arbejde i 2011 var præget af at knække omkostningskurven i virksomheden og håndtere priskrigen på markedet," siger administrerende direktør Jon Erik Haug.

Telenors nettoomsætning for hele 2011 endte på 6.685 millioner kroner, et fald fra 6.766 millioner i 2010.

Driftsresultatet (EBITA) steg dog samtidig fra 1.636 millioner kroner i 2010 til 1.704 millioner i 2011.

Specielt fjerde kvartal har ellers ikke været sjovt for Telefor, der oplevede et fald i både omsætning, driftsresultat og antallet af kunder.

Alligevel er administrerende direktør Jon Erik Haug tilfreds:

"Vi udfordrede markedet tidligere på året ved at ændre vores abonnementer og fjerne tilskuddet til mobiltelefonerne. Effekten har været, at vores kunder er mere tilfredse og bliver længere hos os, samtidig med at vi har reduceret vores omkostninger," udtaler han.

Det venter Telenor sig af 2012
Telenor peger på, at den samlede omsætning falder på grund af de fortsat lave priser i markedet, mens indtjeningen i årets sidste kvartal går ned, fordi Onfone forlod netværket i tredje kvartal, efter at TDC har købt lavprisselskabet.

Konkret endte Telenor ud med en indtjeningsmargin på 25 procent mod 24 procent i 2010.

"Den hårde konkurrence vil fortsætte, men jeg forventer, at vi kan fastholde niveauet for vores indtjening i 2012 på baggrund af en styrket kundebase samt et fortsat arbejde med at optimere forretningen og reducere vores omkostninger," siger Jon Erik Haug.

Direktørens optimisme ændrer dog ikke ved, at selskabet har mistet kunder i 2011 i forhold til 2010.

Ifølge årsregnskabet har Telenor i dag 2.007.000 mobil-kunder og 401.000 fastnet-kunder.

I sidste uge var TDC også ude med årsregnskabet for 2011. Her lød landede den samlede omsætning på 26,3 milliarder kroner, en lille stigning på 0,5 procent i forhold til året før. TDC's bundlinje lød på 2,8 milliarder kroner i 2011.

Både TDC, Telia og Telenor har været nødt til at fyre medarbejdere i 2011. Hos Telenor måtte man så sendt som i sidste måned melde ud, at 30 medarbejdere skulle fyres.

Læs også:

Så mange millioner tjener TDC om dagen





Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Edgemo A/S
Salg af hardware, software, konsulentydelser og services inden for virtualiseret infrastruktur, cloud, datacenteret og unified communication.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Årets CIO 2020

Siden 2006 har vi hvert år kåret Årets CIO - en pris der kaster lys over det fantastiske arbejde, der bliver gjort rundt omkring i de danske organisationer for at høste det store forretnings-potentiale, der kan drives ud af it og digitalisering.

01. december 2020 | Læs mere


Customer Experience 2021 - fokus på CX-strategi og teknologi til at forankre kundeoplevelsen

De gode kundeoplevelser er altafgørende for virksomheden, og netop derfor er det nødvendigt at have fokus på CX-strategi og teknologi, der kan være med til at forbedre kundeoplevelsen endnu mere. Det kræver tid og ressourcer, men det gavner hele virksomheden på lang sigt.

03. december 2020 | Læs mere


Træf det rigtige cloud-valg: Hør om mulighederne med hybrid- og multi-cloud

Vi kan ikke komme udenom, at cloud-teknologien bare vokser og vokser. Den giver adgang til store fordele for din virksomhed, men det kræver at virksomheden træffer strategiske, arkitektoniske og teknologiske vælg. Få indblik i, hvordan ud kan få sikkerhed, release cycles og andet til at gå op i en højere enhed.

09. december 2020 | Læs mere





mest debatterede artikler

Premium
Her er Microsofts planer med Windows for 2021: Pønser på fire nye versioner
Windows 10 vil udkomme i et væld af nye afskygninger i det kommende år. Få overblikket her.
Computerworld
Stein Bagger gør comeback i ny branche: "De lignede et mafiahold, førte sig frem som nyrige og plaprede løs om urealistiske drømme"
Stein Bagger har skiftet navn og fører sig nu frem i store biler i en helt ny branche, skriver en dansk avis.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Sådan øger du medarbejdertilfredshed og produktivitet
En af de mest effektive måder at øge medarbejdernes produktivitet og tilfredshed med arbejdspladsen er ved at give frit valg mellem Windows eller Mac, når der skal vælges arbejdscomputer. Samtidig mindskes presset på supporten, mens sikkerhedsniveauet højnes. Med en client-as-a-service aftale kan du lade medarbejderne selv træffe valget, men uden at uden at det behøver at være udfordrende eller ressourcekrævende for virksomheden. Eksempelvis kan du lade partneren håndtere alt fra finansiering, leverance, klargøring og implementering til support og lifecycle-management. Læs mere i denne hvidbog.