Artikel top billede

Sådan klarer Telenor sig i voldsom dansk tele-priskrig

En voldsom priskrig på telemarkedet påvirkede Telenors 2011, fortæller direktør Jon Erik Haug.

Læs også:

Så mange millioner tjener TDC om dagen

2011 var som de foregående år præget af en betydelig konkurrence på telemarkedet.

Det erkender Telenor med frigivelsen af selskabets årsregnskab - selvom selskabet dog samtidig holder fast i, at der er tale om et "tilfredsstillende resultat trods et hårdt marked."

"Vores arbejde i 2011 var præget af at knække omkostningskurven i virksomheden og håndtere priskrigen på markedet," siger administrerende direktør Jon Erik Haug.

Telenors nettoomsætning for hele 2011 endte på 6.685 millioner kroner, et fald fra 6.766 millioner i 2010.

Driftsresultatet (EBITA) steg dog samtidig fra 1.636 millioner kroner i 2010 til 1.704 millioner i 2011.

Specielt fjerde kvartal har ellers ikke været sjovt for Telefor, der oplevede et fald i både omsætning, driftsresultat og antallet af kunder.

Alligevel er administrerende direktør Jon Erik Haug tilfreds:

"Vi udfordrede markedet tidligere på året ved at ændre vores abonnementer og fjerne tilskuddet til mobiltelefonerne. Effekten har været, at vores kunder er mere tilfredse og bliver længere hos os, samtidig med at vi har reduceret vores omkostninger," udtaler han.

Det venter Telenor sig af 2012

Telenor peger på, at den samlede omsætning falder på grund af de fortsat lave priser i markedet, mens indtjeningen i årets sidste kvartal går ned, fordi Onfone forlod netværket i tredje kvartal, efter at TDC har købt lavprisselskabet.

Konkret endte Telenor ud med en indtjeningsmargin på 25 procent mod 24 procent i 2010.

"Den hårde konkurrence vil fortsætte, men jeg forventer, at vi kan fastholde niveauet for vores indtjening i 2012 på baggrund af en styrket kundebase samt et fortsat arbejde med at optimere forretningen og reducere vores omkostninger," siger Jon Erik Haug.

Direktørens optimisme ændrer dog ikke ved, at selskabet har mistet kunder i 2011 i forhold til 2010.

Ifølge årsregnskabet har Telenor i dag 2.007.000 mobil-kunder og 401.000 fastnet-kunder.

I sidste uge var TDC også ude med årsregnskabet for 2011. Her lød landede den samlede omsætning på 26,3 milliarder kroner, en lille stigning på 0,5 procent i forhold til året før. TDC's bundlinje lød på 2,8 milliarder kroner i 2011.

Både TDC, Telia og Telenor har været nødt til at fyre medarbejdere i 2011. Hos Telenor måtte man så sendt som i sidste måned melde ud, at 30 medarbejdere skulle fyres.

Læs også:

Så mange millioner tjener TDC om dagen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Erhvervsakademiet Lillebælt
Udvikling og salg af klassebaseret undervisning, blandt andet inden for multimedie og it.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


Sats på DevOps og få mere kvalitet og hastighed i både udvikling og drift

Der er mange potentielle gevinster at hente ved at satse på DevOps. Rigtig mange danske virksomheder er allerede i gang. På denne konference får du et indblik i mulighederne med DevOps og gode råd, der kan sikre dig succesen.

02. november 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere