Artikel top billede

Aalborg efter KMD-kompensation: Vi er godt tilfredse

Alborg Kommune er godt tilfreds med implementeringen af KMD Opus, selvom kommunen undervejs måtte få kompensation fra KMD.

Godt tilfreds.

Sådan lyder vurderingen hos vicekommunaldirektør Jørgen Litske Petersen fra Aalborg Kommune omkring implementeringsforløbet af it-systemet KMD Opus.

"For vi synes, det har været et rigtigt godt implementeringsforløb på en meget stor løsning, som faktisk er lykkedes," siger vicekommunaldirektøren til Computerworld.

De sidste moduler af det omfattende system bliver i nær fremtid implementeret, oplyser han.

KMD betaler kompensation

Imidlertid har leverandøren KMD undervejs måttet udbetale en lille million kroner i kompensation til kommunen for mistede dagpengerefusion og "system og datafejl".

Men det skal ikke ses som udtryk for en skidt implementering, mener vicekommunaldirektøren.

"Det er fordi, der har været fejl i forbindelse med konverteringen, som har villet koste kommunen penge. Og dem har KMD kompenseret fuldt ud," siger Jørgen Litske Petersen.

"Som vi ser det, har der været et tab, som de har dækket. Og det betragter vi ikke som nogen alvorlig sag," fortæller han.

I er vant til at få kompensation fra de leverandører, der leverer til jer?

"Nej, vi er vant til, at der er udfordringer, der skal tackles. Og det her er en stor løsning med løn, økonomi, debitor, HR-del, e-indkøb og så videre."

"Og det er en stor kommune med syv forvaltninger."

Så det er, hvad man kan forvente?

"Når man går i gang med store systemer, der skal implementeres i store organisation, så forventer jeg altid, at der er mange udfordringer."

"Og det var der her. Og det var der også, da vi implementerede Fujitsus e-dok-løsning (konkurrent til KMD, red) for en del år siden."

Direktør: Også udfordringer med KMD-konkurrent
Fik I også kompensation af Fujitsu der?

"Det husker jeg ikke, om vi gjorde. Jeg husker heller ikke, at vi led økonomiske tab.

Men jeg husker, at vi skulle igennem mange udfordringer.

Men når vi taler om mistede dagpengerefusion i forbindelse med konvertering, så er det direkte konstaterbare økonomiske tab.
Og dem har vi fået krone for krone."

Fnidder op til udbud

It-løsningen fra KMD, der har en værdi med et tre-cifret millionbeløb, blev indkøbt af Aalborg Kommune op til 2008 efter et udbud.

Men inden udbuddet fik kommunen et brev fra KMD's konkurrent, Fujitsu.

I brevet skriver Fujitsus daværende administrerende direktør kort fortalt, at man ikke vil byde, fordi udbuddet favoriserer KMD.

Men det afviser vicekommunaldirektør Jørgen Litske Petersen blankt og kalder brevet så misvisende, at det "skriger".

Hvorfor? Det er vel ikke en hvilken som helst virksomhed, kritikken kom fra?

"Nej, vi har da deres e-dok-løsning. Så vi kender dem godt.

Sådan som jeg husker det, har vi svaret Fujitsu. Det er flere år siden."

Ifølge vicekommunaldirektøren er fakta nemlig, at alle leverandører kunne byde på enten en totalløsning eller dele af løsningen og som eneleverandør eller i konsortier.

"Og når Fujitsu så vælger ikke at byde, så er det deres eget valg."

"Desuden bør der ikke være tonen af kritik over for kommunen fire til fem år efter. Det er jo leverandørernes eget valg," mener Jørgen Litske Petersen.

Derfor bød kun én leverandør

Èn leverandør endte med at byde

Brevet fra Fujitsu-direktøren pegede på, at I have skruet udbuddet sammen, så kun én ville byde. Er du sikker på, at I dengang fik systemet til den billigst mulige penge, jævnfør at der kun var én, der endte med at byde?

"Det, vi lavede, var et udbudsmateriale, som var egnet til konkurrence."

Men der var kun én, der bød?

"Men det afgør vi jo ikke. Det er de mulige bydere, der afgør det eller ej.

Udbudsmateriale var lavet sådan, at man kunne byde på enkeltdele. Det var for at skabe mest mulig konkurrence."

Men der var heller ikke nogen der bød på enkeltdele, vel?

"Jamen, Fujitsu har jo selv været ude og forklare, at de ikke vil byde."

Fordi de mente, at materialet favoriserede KMD...

Det skal du snakke med dem om.

Jo, men det er vel jer, der bruger et tre-cifret millionbeløb i skattekroner på at købe et system, som der kun er en der byder på?

"Jo, men vi er på udbyder-siden. Vi er på køber-siden.

Vi afgør ikke, hvem der ønsker at byde på udbud i Aalborg Kommune. Det er den anden side af markedet, der afgør det."

Så du vil ikke spekulere i, at I kunne have fået det her billigere, hvis der var fem, der bød, frem for kun én?

"Bagefter er det jo helt teoretisk."

Jo, men det er jo relativt mange penge, og der har været kritik af, hvordan I skruer udbudsmaterialet sammen?

"Jo, det er en leverandør, der har kritiseret. Der er ingen andre, der har kritiseret vores udbudsmateriale. Ingen andre."

Men det er trods alt en god samarbejdspartner til jer, der kritiserer det?

"Det er en samarbejdspartner, vi har på vores ESDH-løsning, ja. Det står jo den mulige byder frit for, men vi har lavet et udbud, der er egnet til konkurrence.

Hvem der så vil deltage i den konkurrence, det er så leverandørernes eget valg. Det kan vi ikke påtage os. Men den var egnet til konkurrence."

Fremtiden: Muligheder i system
Under det lange implementeringsforløb viser en stribe mødereferater, at der har været uenighed mellem leverandør og kunde og beskrevet en række konkrete fejl og mangler.

Men vicekommunaldirektøren mener imidlertid ikke, at "brudstykker af referaterne" viser hele billedet.

"Det er ganske oplagt, at mødereferater afspejler, at man holder hinanden op på aftalen," siger Jørgen Litske Petersen.

Han understreger, at Aalborg Kommunes økonomistyring ikke på noget tidspunkt "har været ude af drift".

Samtidig forklarer Jørgen Litske Petersen, at kommunen grundlæggende er gået fra et gammelt system, der næsten kom fra 1970'erne, til et nyt moderne styringssystem.

"Der er mange muligheder i den her løsning," fortæller vicekommunaldirektøren.

Der er ikke efterfølgende lavet en konkret business case på, hvad kommunen samlet set har sparet på den nye løsning, men vicekommunaldirektøren er ikke i tvivl om, at det har været en god investering.

"Det, vi mangler i implementeringen, er de sidste hjørner af HR-delen, forhandlingsløsning, indkøbsløsning. Teknikken er der. Det er den organisatoriske del, der skal på plads," forklarer han.

I forrige uge havde kommunen faktisk endnu en etape i implementeringen, som ifølge vicekommunaldirektøren, forløb "helt glidningsfrit".

"Vi er godt tilfredse," siger Jørgen Litske Petersen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Keybalance A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere