Verdens telebosser: Her er vores vilde vækst-planer

Mobile World Congress: Teleindustrien har ændret verden med den mobile revolution. Nu vil den gøre det igen, siger topdirektørne fra nogle af verdens største teleselskaber.

Artikel top billede

Læs også:

Her skal slaget stå mellem verdens store telefirmaer

Mobile World Congress, Barcelona: Videosamtaler, Near Field Communications, smarte apps og services - og en industri, der samarbejder mere og reguleres mindre.

Det er opskriften på, hvordan den globale teleindustri kan fastholde væksten i de kommende år.

I hvert fald var det hovedbudskaberne fra nogle af de helt tunge telebosser, da dette års Mobile World Congress blev ringet ind i Barcelona.

"Vores industri har vist sig at være en global succes-historie, der overgik alle forventninger," indledte Franco Bernabè, formand for GSMA og administrerende direktør i Telecom Italia Group.

"Vi har transformeret mobilitet fra noget, der skabte forbindelse fra en person til en anden til noget, der binder hele verdens befolkning sammen," sagde han.

Netværkene skal forbedres

Satidig pegede han dog på, at industrien har nogle klare udfordringer, der skal tages hånd om, hvis væksten skal fortsætte.

Samme konklusion havde alle de andre talere ved morgens keynote:

"Vi skal investere i netværk, og vi skal kunne møde volumen-kravene," lød det fra Li Yue, administrerende direktør i China Mobile.

Det kinesiske teleselskab har svimlende 655 millioner abonnenter.

Samme melding kom fra Vittorio Colao, adminstrerende direktør i Vodafone.

"Kunder forventer 100 procent adgang til netværk, der giver mulighed for video."

"Spektrum er helt essentielt. Vi er nødt til at ændre vores syn på det fremadrettet," sagde han.

Netop derfor var teledirektørerne også klar med en advarsel om  mod hæmmende teleregulering.

"Vi skal have stoppet denne autopilot-regulering. Det er et levn fra fortiden," sagde Vittorio Colao med henvisning til eksempelvis terminerings- og roaming-regulering."

Her kan der tjenes penge


Alle teleselskaberne søger svar på, hvor deres forretninger skal bevæge sig hen i de kommende år. Hvad er det kunderne efterspørger, og hvordan skruer man forretningsmodellen, så indtjeningen er så høj som mulig.

Analysehuset Gartner vurderede i januar, at der i 2012 samlet vil blive spenderet næsten 13 billioner kroner på markederne for tele-udstyr og tele-services.

Det er et ubegribeligt stort beløb - og det vokser. Hvad angår tele-udstyr med 6,9 procent i forhold til 2011 og med 2,3 procent inden for tele-services.

Ralph de la Vega, administrerende direktør i AT&T Mobility, fremlagde udviklingen i industrien på følgende måde:

"Vi ændrede verden - men gæt hvad: Vi er ikke færdige"

Han pegede på, at der er adskillige drivere i industrien, der kan hjælpe med at sikre væksten i de kommende år.

NFC er en af dem, selvom denne teknologi ellers hidtil har stået lidt i stampe.

Samtidig står det klart, at forbrugernes vilde dataforbug kun vil vokse i de kommende år. Ifølge Cisco vil det globale forbrug at mobil-data vokse med en faktor 18 fra i dag til år 2016.

"Mens der i dag er seks milliarder mobile enheder, der har internetforbindelse, vil det antal være vokset til 10 milliarder om blot fire år," sagde Ralph de la Vega.

"Vi skal blive ved med at udvide vores netværks-spektrum og udvikle forretningsmodellerne. Og så er der ingen innovation i denne industri, der kan ske uden investeringer."

"Jeg tror, at vi, hvis vi fortætter med at investere i økosystemet, har fantastiske muligheder foran os," lød budskabet fra AT&T-chefen.

Læs også:

Her skal slaget stå mellem verdens store telefirmaer

Annonceindlæg fra DE-CIX

Edge computing: behandling ved kilden

Edge computing revolutionerer den måde, data behandles på, ved at bringe kapacitet og ydeevne tættere på dér, hvor der er behov for det.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S