Derfor kan god teknologi aldrig slå dygtige it-folk

Klumme: Uanset hvor avanceret teknologien bliver, er det de it-professionelle i virksomheden, der gør den store forskel. Det er der bestemte grunde til.

Artikel top billede

Alle beslutninger er udtryk for kompromiser.

Når man vælger en it-løsning, så fravælger man per automatik en anden.

Det er det grundvilkår, it-folk og -organisationer må leve under.

Når en organisation eksempelvis vælger cloud computing, som en del af sin infrastruktur, så træffes der en implicit beslutning om fravalg af en anden type infrastruktur.

For det meste er det ikke noget problem, fordi fordelene ved det nye er så åbenlyse, at de implicitte fravalg og ulemper virker ubetydelige.

Ulemperne forsvinder imidlertid ikke og skal tages alvorligt, hvis man vil sikre succes.

Et kompromis

Cloud computing er et kompromis. Fordelene er velbeskrevede og anpriste af leverandørerne.

Forskning viser imidlertid, at innovation, eksempelvis introduktion af ny teknologi og nye procedurer, ofte medfører utilsigtede reaktioner, som kan være modstand og en følelse af usikkerhed.

Det kan for eksempel være blandt de driftfolk, som får vendt op og ned på rutiner og relationer.

Det bliver behændigt negligeret af leverandørerne.

Et andet grundvilkår for mennesker og organisationer er, at ingen beslutninger er perfekte.

De valg, man som it-person og organisation træffer, er begrænset af ens viden og evne til at overskue komplekse sammenhænge.

Mangelfuld analyse

Når man skal vælge hvilken løsning, der skal implementeres, vil beslutningen aldrig være baseret på en fyldestgørende analyse.

Der er snarere tale om en begrænset og mangelfuld analyse baseret på vores egen forståelse.

I virkeligheden formes vores valg i høj grad af de tommelfingerregler, vaner og personlige præferencer, som alle mennesker opbygger.

Derfor spiller mennesket altid en rolle

Måske læste man på et tidspunkt Bill Gates' "Vejen frem" og syntes, det var så fantastisk, at man sidenhen har haft en ubevidst sympati for Microsoft.

Man har måske oplevet nogle irriterende IBM'ere eller Oracle-folk i en flyver og er blevet påvirket af det.

Man har måske oplevet Googles bidrag som så vigtigt, at man helt overser, at 'Do no evil' ikke længere findes.

Nej, mennesker er ikke rationelle. For it-organisationer er det irrationelle og uperfekte en irriterende sten i skoen.

It er grundlæggende baseret på naturvidenskabens rationalitet og logik. Det perfekte er idealet.

En bit er enten 1 eller 0 (ikke næsten 1 eller næsten 0), og det præger mange it-folk.

Gode beslutninger træffes på basis af tilbundsgående, rationelle og objektive analyser.

Cloud computing passer perfekt ind i denne virkelighedsopfattelse, fordi det fremstår som den ultimative rationalitet, der ikke er underlagt menneskelige fejl og tilfældigheder.

Logisk og effektivt

Problemet er imidlertid, at det uperfekte er bygget ind i komplekse it-systemer fra starten.

Ofte vil det ikke være synligt, men det er, fordi mennesker er mestre i at efterrationalisere og fremtrylle den rationalitet, som professionelle organisationer skal være præget af.

Kompleksiteten gør fejl uundgåelige, og de bagvedliggende beslutninger om design og administrative processer er som sådan også baseret på vores egne begrænsninger.

Den enkle konklusion er, at uanset hvor automatiseret vi gør teknologien, så spiller mennesker en afgørende rolle.

Det er netop de it-professionelles evne til at arbejde med det uforudsigelige, uperfekte og irrationelle, der gør dem så vigtige i forbindelse cloud computing og it i almindelighed.

Mennesker kan kompensere for fejl, mangler og kompleksitet.

Husk på det, når der vælges - og fravælges - teknologi.

Simon Krogh er studieadjunkt på Institut for Internationale Kultur- og Kommunikationsstudier på CBS i København.
Computerworlds klummer er alene udtryk for skribentens holdninger.

Mere om samme emne

Annonceindlæg fra DE-CIX

Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S