Artikel top billede

Styrelse: Så godt er det gået med Skyline-lukning

Skyline-netværket blev som ventet lukket ned i weekenden. Men selv om Wimax-licensens skæbne stadig er uvis, er kundernes problemer løst, lyder det fra Erhvervsstyrelsen.

Læs også:

43.000 danskere reddet efter Skyline-krak

Skyline-rod: Bredbåndsløsning kan tage flere år

I lørdags lukkede og slukkede Skyline for det nødberedskab, der i den sidste måned har holdt kunstigt liv i det konkursramte selskabs netværk.

"Driften nedlukkes lørdag den 30. juni 2012, da det beklageligvis heller ikke i den forlængede nøddriftsperiode har været muligt at finde en ny operatør," står der på Skylines hjemmeside.

Idéen med nødberedskabet, der blev oprettet i 11. time med erhvervsminister Ole Sohn for bordenden, var at give kunderne landet over mulighed for at finde andre netudbydere.

Det problem er nu stort set løst, fortæller chefkonsulent i Erhvervsstyrelsen, Kristian Borten.

Har fundet alternative løsninger

"Det er vores indtryk, at markedet i vidt omfang har formået at finde alternative løsninger til Skylines kunder. Vi har konstateret en markant nedgang i antallet af henvendelser, vi har modtaget, og vi ved fra kurator, at der har været en markant nedgang i trafikken på Skyline-nettet i nøddriftsperioden."

Han fortæller, at Erhvervsstyrelsen i går oprettede en hotline-telefon, hvor kunder kan ringe ind. Antallet af opkald indikerer ifølge Kristian Borten indtil videre, at Skyline-kunderne i høj grad er blevet opsuget af markedet.

"Det ville være synd at sige, at telefonerne gløder," siger han.

Et konkret overblik over hvor mange Skyline-kunder, der eventuelt stadig skulle mangle at finde en ny udbyder, findes dog ikke, fortæller Kristian Borten.

For at lette administrationsbyrden i konkursboet har Skyline-kunderne nemlig ikke formelt opsagt deres abonnement.

Alt peger i den rigtige retning

"Der er heller ikke sket en registrering af Skyline-kunder hos de selskaber, der har modtaget kunder. Men som nævnt peger alle indikationer på, at problemet i høj grad er løst."

Hvad der kommer til at ske med Wimax-licensen, og hvornår, er endnu uvist. Kristian Borten fortæller, at Wimax-licensen stadig befinder sig hos kurator.

Med lørdagens lukning af nødberedskabet kan Skyline dog næppe længere siges at leve op til dækningskravene i licensen, der forpligter til at levere bredbånd til landets yderområder.

Men med Skyline-kunderne i sikker havn hos andre udbydere, vækker det ikke den store bekymring hos Erhvervsstyrelsen.

"Sker der en tilbagelevering af tilladelsen, vil Erhvervsstyrelsen tage stilling til, hvordan frekvenserne kommer i spil igen, så de bliver brugt bedst muligt," fortæller Kristian Borten.

Læs også:

43.000 danskere reddet efter Skyline-krak.

Overblik: Så galt er det gået for Skyline.

Danskers kamp mod TDC: Hvorfor kan jeg ikke få fiber?

Skyline lukker net-forbindelser trods nød-aftale.

Her kan nødstedte Skyline-kunder gå hen.

Skyline-kunde: Sådan fandt jeg en ny udbyder.

Vred telebranche: Disse firmaer burde rydde op efter Skyline.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere