Denne mand sætter advarselstrekanter på din GPS

Dine trafik-oplysninger på GPS og mobiltelefonen kommer fra et stort crowdsourcing-projekt i Vejdirektoratet. Læs her, hvordan myndigheden arbejder med hjælp fra masserne.

Artikel top billede

Handicapchaufføren Allan Roldhave er en af omkring 2.000 danskere, der hjælper Vejdirektoratet med trafikmeldinger i et over 10 år gammelt crowdsourcing-projekt. Foto: Privatfoto.

Læs også: 
Gennembrud: Sådan forbedrer du din by med et par klik

Er du parat til crowdsourcing?

Når du får trafikmeldinger på farten, så skyldes det i høj grad, at der i det ganske land kører omkring 2.000 såkaldte vejrapportører rundt og iagttager hændelser som kø-dannelser, ulykker og andre uregelmæssigheder i trafikken.

Vejrapportører er typisk folk som lastbilchauffører og andre professionelle trafikanter, der bruger en stor del af deres vågne tid bag rattet i et køretøj.

De stiller gratis og frivilligt deres øjne og mobiltelefon til rådighed, når de ringer ind og rapporter om trafikale hændelser til Vejdirektoratet.

Crowdsourcing-projektet med de tusindvis af vejrapportører blev etableret i slutningen af 1990'erne.

Det varierer kraftigt, hvor meget den enkelte vejrapportør ringer ind med trafikmeldinger.

Nogle kontakter Vejdirektoratet flere gange om dagen, mens andre ringer ind en enkelt gang eller to om året.

Redder menneskeliv

En af de mange tusinde vejrapportører er Allan Roldhave fra Ballerup, der til dagligt arbejder som handicapchauffør med et dagligt arbejdsområde i Storkøbenhavn og Nordsjælland.

Han har været i Vejrapportør-korpset i fem års tid og melder ind om trafiksituationer "tre til fire gange om ugen".

Flere gange er han blevet placeret blandt de 10 bedste vejrapportører og har det rigtig godt med, at han er med til at sætte advarselstrekanter på andre folks navigationssystemer. Også selvom han arbejder gratis ved siden af sit rigtige arbejde.

"Jeg arbejder gratis som vejrapportør, men det med, at jeg er med til potentielt at redde andre menneskers liv i trafikken, er belønning nok i sig selv," fortæller Allan Roldhave til Computerworld.

"I går kom jeg eksempelvis forbi et tæppe ude på Helsingørmotorvejen, og der ringede jeg ind til Vejdirektoratet med det samme, for der kan jo ske alle slags påkørsler og ulykker med sådan et tæppe på vejbanen. Og tæppet blev da også flyttet med det samme," fortsætter han.

Sendt ud på mange kanaler

Hos Vejdirektoratet er der stor glæde over systemet med vejrapportører.

"Vi har ikke systemer og øjne alle steder, så vi er glade for, at mennesker med interesse og forståelse for trafik og veje frivilligt vil hjælpe os med information om, hvad der sker på vejene," forklarer Vejdirektoratets afdelingsleder for trafik- og beredskabsafdeling, Charlotte Holstrøm.

Når en vejrapportør ringer ind til Vejdirektoratet, bliver meldingerne registreret i et it-system.

Sådan fungerer systemet

Systemet sender derefter de aktuelle meldinger automatisk ud via TMC (Traffic Message Channel), som er en allokeret FM-båndbredde til trafikinformation til blandt andre DR's Trafikradio og Vejdirektoratets egne apps samt kommercielle GPS-leverandører.

I dag findes der omkring en halv million navigationsenheder i Danmark, der modtager meddelelserne fra vejrapportørerne via Vejdirektoratets TMC-kanal, og som eksempelvis sætter advarselstrekanter på GPS'en, angiver alternative ruter eller simpelthen viderebringer hele trafikmeldinger til billisterne.

"Hvordan trafikmeldingerne bliver håndteret ude hos kommercielle udbydere, blander Vejdirektoratet sig ikke i. Det er de enkelte leverandører, der vælger algoritmer bag ruteberegninger og visualiseringer. Vi fortæller om trafiksituationen og fortæller kun om alternative ruter, når politiet har været indblandet," forklarer Charlotte Holstrøm fra Vejdirektoratet.

Overvejer smartphone-løsning

Hun erkender, at systemet med at lade vejrapportører ringe ind er lidt gammeldags.

Vejdirektoratet overvejer derfor at udvikle en app-løsning, som kan gøre det nemmere for vejrapportørerne at melde ind om aktuelle trafikproblemer.

"Hvis en vejrapportør bare kan trykke på en knap og dermed sende sin lokation og derefter mundtligt fortælle, hvad han har set, så vil det givetvis blive nemmere og enklere for alle, men vi er endnu ikke kommet så langt med planerne," erkender Charlotte Holstrøm.

Hun understreger samtidigt, at en app med brug af smartphonens GPS-system også kan give en mere præcis stedfæstelse af en trafiksituation, hvilket er altafgørende, hvis der eksempelvis skal udrykningskøretøjer på vejene i forbindelse med en ulykke.

Vejrapportør Allan Roldhave er dog ikke umiddelbart begejstret for ideen med at lade sine trafikmeldinger blive sendt til Vejdirektoratet via en app.

"Hvis jeg skal sidde og rode med en app på min mobiltelefon, så fjerner jeg jo fokus fra vejen. Hvis en vejrapportør ikke helt ved, hvor han eller hun er henne, så bliver vedkommende spurgt om nummeret på de hvide kantpæle, og det fungerer jo fint nok," siger han.

Læs også: 
Gennembrud: Sådan forbedrer du din by med et par klik

Er du parat til crowdsourcing?

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S