Der venter danske IT-virksomheder et stort udbytte, hvis de begiver sig ind på de nye og mindre traditionelle markeder i Afrika og Asien.
At operere i ulande kræver meget. Til gengæld giver det igen på blandt andet kreativiteten, omstillingsevnen, medarbejderudvikling, og ? hvis man gør det rigtigt ? på bundlinien.
Den vurdering kommer fra Ulla Hauer, fuldmægtig i Udenrigsministeriet, og ansvarlig for udviklingsorganisationen Danidas politik for IT- og kommunikation (ICT).
- Man kan sagtens sidde i Vanløse og sælge til Singapore over nettet. Men hvis man for alvor vil tænke globalt og få den fingerspidsfornemmelse, som fremtidens verden kræver, skal man derud og lære at agere bedre, forklarer hun.
Flere typer risici
Ulla Hauer har haft ansvaret for afviklingen af Danmarks deltagelse i den del af FN?s IT-topmøde, hvor danske virksomheder kunne præsentere sig.
En af disse virksomheder hedder Danish ICT Management og hører under Danish Management Group, der har 120 medarbejdere i 11 lande, mange af dem udviklingslande.
- Der er flere forskellige former for risici at tage højde for. Den økonomiske, selvfølgelig, men også den organisatoriske ? man spreder organisationen, og det skal den kunne holde til. Og endelig er der politiske risici. Man arbejder jo i lande der er ustabile, forklarer direktør Thomas Thestrup, Danish ICT Management
- Så man skal gøre op med sig selv, om man har interessen. Man vader ikke bare lige ind, for det tager tid at lære området at kende. Og så kræver det en tidshorisont, der er længere en tre år, før man får noget igen. Man skal have dybe lommer, fastslår han.
Når det er sagt, synes Thomas Thestrup, at hans virksomhed har haft meget ud af at operere på de utraditionelle markeder. Det giver en kompetencer at lære sig i andre kulturer, og man kan sagtens tænke profit imens. Ja, det er nærmest et krav.
Thomas Thestrup ser sig nemlig som den moderne udviklingsarbejder, der kommer med forretningsmæssig professionalisme i stedet for fodformet græsrodsorientering. Netop denne indgangsvinkel er med til at præge lokale arbejdsformer, så samarbejdspartnere og lokale ansatte lærer at gebærde sig globalt.
Skuffet over Dansk Industri og FDIH
Udenrigsministeriets Ulla Hauer tror også, der er penge at tjene, men det kræver, at man tænker langsigtet. Den rigtige idé er selvfølgelig altid en forudsætning, men man skal også fokusere på hvad der kommer bagefter.
Et engagement i et uland får virksomheden og dets medarbejdere til at tænke utraditionelt og kreativt, og disse inputs vil styrke den på det hjemlige marked.
- Men det afhænger selvfølgelig af virksomhedens temperament, om den kan og vil agere på de nye markeder. Man skal være klar til at tænke i nogle baner man ikke er vant til, forklarer hun.
Ulla Hauer er ked af, at hverken Dansk Industris IT-organisation, ITEK, eller FDIH (Foreningen for Dansk Internethandel) deltog i FN's IT-topmøde i sidste uge.
- De skulle have grebet chancen, når nu Udenrigsministeriet stillede en stand til rådighed. Jeg synes ikke, de har ikke været gode nok til at se mulighederne for at netværke her på topmødet, siger hun.