Penge at tjene på nye markeder

Danske IT- og kommunikationsvirksomheder har store muligheder på nye markeder i Afrika og Asien, mener Udenrigsministeriet. Men det kræver mod, kreativitet og lyst til at gøre en forskel, og fraværet af danske IT-organisationer på FN-topmødet skuffer.

Der venter danske IT-virksomheder et stort udbytte, hvis de begiver sig ind på de nye og mindre traditionelle markeder i Afrika og Asien.

At operere i ulande kræver meget. Til gengæld giver det igen på blandt andet kreativiteten, omstillingsevnen, medarbejderudvikling, og ? hvis man gør det rigtigt ? på bundlinien.

Den vurdering kommer fra Ulla Hauer, fuldmægtig i Udenrigsministeriet, og ansvarlig for udviklingsorganisationen Danidas politik for IT- og kommunikation (ICT).

- Man kan sagtens sidde i Vanløse og sælge til Singapore over nettet. Men hvis man for alvor vil tænke globalt og få den fingerspidsfornemmelse, som fremtidens verden kræver, skal man derud og lære at agere bedre, forklarer hun.

Flere typer risici
Ulla Hauer har haft ansvaret for afviklingen af Danmarks deltagelse i den del af FN?s IT-topmøde, hvor danske virksomheder kunne præsentere sig.

En af disse virksomheder hedder Danish ICT Management og hører under Danish Management Group, der har 120 medarbejdere i 11 lande, mange af dem udviklingslande.

- Der er flere forskellige former for risici at tage højde for. Den økonomiske, selvfølgelig, men også den organisatoriske ? man spreder organisationen, og det skal den kunne holde til. Og endelig er der politiske risici. Man arbejder jo i lande der er ustabile, forklarer direktør Thomas Thestrup, Danish ICT Management

- Så man skal gøre op med sig selv, om man har interessen. Man vader ikke bare lige ind, for det tager tid at lære området at kende. Og så kræver det en tidshorisont, der er længere en tre år, før man får noget igen. Man skal have dybe lommer, fastslår han.

Når det er sagt, synes Thomas Thestrup, at hans virksomhed har haft meget ud af at operere på de utraditionelle markeder. Det giver en kompetencer at lære sig i andre kulturer, og man kan sagtens tænke profit imens. Ja, det er nærmest et krav.

Thomas Thestrup ser sig nemlig som den moderne udviklingsarbejder, der kommer med forretningsmæssig professionalisme i stedet for fodformet græsrodsorientering. Netop denne indgangsvinkel er med til at præge lokale arbejdsformer, så samarbejdspartnere og lokale ansatte lærer at gebærde sig globalt.

Skuffet over Dansk Industri og FDIH

Udenrigsministeriets Ulla Hauer tror også, der er penge at tjene, men det kræver, at man tænker langsigtet. Den rigtige idé er selvfølgelig altid en forudsætning, men man skal også fokusere på hvad der kommer bagefter.

Et engagement i et uland får virksomheden og dets medarbejdere til at tænke utraditionelt og kreativt, og disse inputs vil styrke den på det hjemlige marked.

- Men det afhænger selvfølgelig af virksomhedens temperament, om den kan og vil agere på de nye markeder. Man skal være klar til at tænke i nogle baner man ikke er vant til, forklarer hun.

Ulla Hauer er ked af, at hverken Dansk Industris IT-organisation, ITEK, eller FDIH (Foreningen for Dansk Internethandel) deltog i FN's IT-topmøde i sidste uge.

- De skulle have grebet chancen, når nu Udenrigsministeriet stillede en stand til rådighed. Jeg synes ikke, de har ikke været gode nok til at se mulighederne for at netværke her på topmødet, siger hun.

Læses lige nu

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Netcompany A/S

    Erfaren Linux Operations Engineer

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Backup-/Restore-specialist søges til at sikre vores kritiske data

    Københavnsområdet

    Scantruck A/S

    Digitaliseringskonsulent

    Midtjylland

    Politi

    Bliv DevOps-udvikler i Rigspolitiet

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S