Artikel top billede

Jeg drukner i Google Analytics

Klumme: Det er jo helt vildt, så meget Google Analytics kan. Og helt åndssvagt, at vi ikke aner, hvad vi skal bruge det til.

Glem alt om redaktørens mavefornemmelse. Det resultatorienterede internet tager over.

"SMUKKE? De er da bare ét stort rodet kludetæppe," sagde Kristina.

Solen skinnede ellers højt, øllen var duggende kold og livet langt over gennemsnittet, som vi sad der i Amager Strandpark og spejdede ud over Øresund.

Næh, hvor er de smukke

Bemærkningen kom, fordi Mogens sagde noget om, at de tusinde bittesmå skyer var særligt smukke i dag (og det ligner ham ellers ikke at bemærke den slags) - men Kristina bragte os hurtigt tilbage til virkeligheden med sin studse replik om himmelrummets uordentlighed.

Og så blev det interessant.

For hun fortsatte:

"Det er fuldstændig som at åbne Google Analytics."

Og vi blev hurtigt enige om, at hun havde ret.

For det er da helt vildt, hvor meget Google Analytics kan. Helt vildt, hvor mange timer man kan bruge på at klikke rundt.

Og helt vildt åndssvagt, at vi ikke aner, hvad vi skal stille op med alle de tal.

Dem, der laver netbutikker, lader til at have styr på det.

De måler konvertering, salgstragt, forladte indkøbskurve og så videre og optimerer derefter på websitet, indtil den dag alle besøgende ender med at købe hele butikken.

Klik, klik, klik, klik, klik

Men alle os andre. Alle os, der har websites, som skal sælge ideer og ideologier. Os, der sælger meninger og medlemspleje. Os, der ikke har en dankorttransaktion som endemål.

Vi er sgu ikke helt gode til det der med Analytics-kontoen.

Vi åbner af pligt vores måleapparat, klikker lidt rundt og siger

"Jah ... joh ... der har været nogen og klikke - og der var flere i sidste uge end sidste år på samme tid, men da var det jo også ferie. Så det er nok godt."

Og så skynder vi os at lukke igen. Og det er jo lidt dumt.

Sådan få Google Analytics en helt anden betydning

Hjemme på arbejdet lod analytikerne sig heldigvis provokere.

De satte sig for at oversætte et websites strategi til egentlige mål. For selvfølgelig er der nogle mål, der skal opfyldes.

Vi finder jo ikke bare på vores digitale aktiviteter, fordi det er sjovt.

Heller ikke, selvom det faktisk ER sjovt. Vi har et formål med det, vi skriver.

En helt anden betydning

Der er noget, vi gerne vil have vores besøgende til at gøre.

Og når først vi har den del formuleret helt skarpt, så får Google Analytics en helt anden betydning.

Det er helt vildt, hvad Google Analytics kan.

Den kan endda provokere os til at formulere, hvorfor vi egentlig har det dersens website.

Og når først vi er kommet dertil, kan vi sætte systemet op, så vi får alle de interessante oplysninger på den første side.

Sådan at vi kan logge på og sige.

"Wow! Jeg er tre procent tættere på at opfylde mit mål end sidste måned. Yes! Og jeg kan se, at jeg bare lige skal ..." Og så kan vi lukke ned igen, meget klogere efter et enkelt blik på siden.

Helt ærligt lidt provokerende

Analytikerne kalder det for "resultatorienteret internet".

Det lyder helt ærligt lidt provokerende i den gamle skribents ører.

Jeg mener; Jeg er jo vokset op i dyb respekt for den gode idé og redaktørens erfarne mavefornemmelser.

Men desværre har de ret. Det KAN lade sig gøre at formulere, hvad vi gerne vil opnå.

Og det KAN lade sig gøre at sætte sit måleapparat op, så det giver mening at kigge på det.

Hvad bliver det næste - resultatorienteret strandtur?

Claus Sølvsteen er partner i rådgivningsfirmaet Peytz & Co.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere


Microsoft 365: Gør klar til store prisstigninger

For første gang i mange år hæver Microsoft til foråret priserne på enterprise-udgaverne af Microsoft 365, som er meget udbredte i danske organisationer. Hør om mulighederne i Microsoft 365-pakkerne. Og hør, hvordan du med god license management har mulighed for at trimme dit setup, inden prisstigningerne på op til 25 procent træder i kraft 1. marts 2022.

19. november 2021 | Læs mere