Er mobilt bredbånd eller fiber bedst til intelligent el-system?

Hvilken infrastruktur er bedst eller nok til det intelligente el-net, smart grid? Det skal bornholmere finde svaret på med EcoGrid-projektet.

Er fiber bedre end kobber, når udstyret i fremtidens intelligente el-net skal snakke sammen, mens vindmøllerne snurrer og varmepumper og vaskemaskiner tændes og slukkes automatisk?

Det er noget af det, som EU's fuldskala forsøg med smart grid på Bornholm, EcoGrid EU, skal finde ude af.

Men forsøget, der løber til 2014, er ikke kun et spørgsmål om at sammenlige kobberledninger med fibertråde som kommunikationsplatform.

Også GPRS, mobilt bredbånd og kommunikation via selve elkablerne skal prøves af, når projektet til januar går i gang.

"Det har bestemt relevans at få testet, hvilke fordele og ulemper der er ved de forskellige kommunikations-infrastrukturer, og hvad man kan bruge i fremtidens el-system."

Det siger Maja Bendtsen, der er projektleder for EcoGrid EU, som har til huse hos øens elselskab, det kommunalt ejede Østkraft.

Hurtig respons er vigtig
Meningen med forsøget går blandt andet ud på at demonstrere, at det er muligt at få strømforbruget og dermed prisen til at følge produktionen ved hjælp af intelligent teknologi.

Valget af kommunikationsplatform er nemlig ikke ligegyldig i den sammenhæng, fortæller hun. Eksempelvis har latency nemlig indflydelse på, hvor ofte elforbruget kan reagere på nettets kontrolsignaler.

For at sammenligne teknologierne bliver testpersonerne opdelt i grupper, der får installeret forskellige typer kommunikationsnet, mens en referencegruppe skal aflæse manuelt.

Hun peger på, at det for de fleste vil være rigeligt at bruge GPRS, når det drejer sig om almindelige måleraflæsninger.

Men i det bornholmske forsøgsnet skal testpersonernes elmålere aflæses hvert femte minut, samtidig med at noget udstyr skal kunne fjernstyres med samme interval. 

"Med eksempelvis GPRS aflæser vi en gang i døgnet. Det kan ikke betale sig at gøre det hyppigere, for det koster en hel del med sms'er, og antallet ville muligvis overbelaste mobilnettet," siger hun.

Men også geografien spiller ind på valget af kommunikations-platform i forsøget, fortæller hun.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TDCH A/S
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Webinar med Miracle 42 og Red Hat

På dette webinar får du indblik i, hvorledes Hyperconverged Infrastructure fra Red Hat forenkler storage, netværk og servere i én enkelt løsning, som er nem at implementere og drifte – og ikke mindst med kæmpe besparelser. Ingen tomme managements slides men derimod et realistisk indblik i, hvordan du kan optimere dine kunders datacenter – og ikke mindst differentiere din og deres forretning.

28. maj 2020 | Læs mere


Digitalt event: Få mere ud af Dynamics 365 - Del 1

En formiddag med fokus på Microsoft Dynamics 365. Bliv klogere på de nye muligheder og få inspiration til, hvordan du får endnu mere forretningsmæssig værdi med Microsoft's cloud-baserede forretningsapplikationer.

02. juni 2020 | Læs mere


Kom godt i gang med Microsoft Teams.

Microsoft Teams er den nye samarbejdsplatform for internt og eksternt samarbejde, når I skal kommunikere og samarbejde på tværs i teamet eller afdelingerne. På denne morgenbriefing får du en introduktion til Microsoft Teams og programmets mange muligheder, så du kan få et overblik over hvordan, man kan anvende programmet til en mere effektiv arbejdsdag.

03. juni 2020 | Læs mere






Premium
Visma e-conomic fortsætter vækstridt trods coronakrise: "Vi kommer i hvert fald til at vokse sammenlignet med 2019"
Visma e-conomic kom ud af 2019 med fremgang på alle nøgletal. Topchef Mads Rebsdorf forudser nu, at vokseværket fortsætter på trods af coronakrisens påvirkning på erhvervslivet.
Computerworld
IBM fyrer tusindvis af medarbejdere i stor fyringsrunde
Med IBM’s nytiltrådte topchef ved roret fyrer selskabet nu tusindvis af medarbejdere i stor fyringsrunde, der sigter blandt andet efter at gøre selskabet mere agilt.
CIO
Podcast: Pandoras CIO Peter Cabello afslører sine tre vigtigste mål for digitaliseringen
Podcast, The Digital Edge: Hør Pandoras CIO Peter Cabello Holmberg fortælle om, hvordan et af verdens største smykkefirmaer arbejder med innovation og digitalisering af et traditionel offline salg, og hvordan Pandora udnytter data til at skabe en bedre kundeoplevelse.
Job & Karriere
10 spændende lederstillinger, som er ledige netop nu
Der er stadigvæk mange ledige it-job. Vi har fundet en række spændende lederstillinger, som du kan søge med det samme.
White paper
Stor rapport kortægger: Sådan er kundernes forventninger til en moderne kundeservice
Kender du din målgruppes foretrukne kanal til annoncering, salg og kundeservice? Ved du om salg og kundeservice arbejder godt nok sammen? Og i hvilken grad lever du op til kundernes forventninger? De spørgsmål kan du finde svar på i dette whitepaper fra Zendesk, som via knapt 5.000 interviews og spørgeskemaer har kortlagt både kunder og customer experience-folks erfaring og forventninger til en god kundeoplevelse. Whitepaperet er derfor en oplagt og overskuelig målestok, for dig der arbejder med customer experience og vil benchmarke sin egen indsagt – eller til dig, der skal til at etablere en moderne kundeoplevelse og vil prioritere indsatsen korrekt.