Derfor fører øget it-brug ikke til øget arbejdsløshed

Klumme: Det er en skrøne, at øget brug af it og øget effektivisering fører til flere arbejdsløse, fordi teknologien erstatter mennesker. Se hvorfor her.

Artikel top billede

Det er en udbredt myte, at teknologi skaber arbejdsløshed.

For eksempel skrev Information den 30. maj i år, at "Overgangen til en ny teknologi kan blive smertefuld for dem, der mister job til computere og robotter".

Og selv om Teknologirådet (trods alt) også kan se fordele ved brug af teknologi, mener de, at "det kan ske, at ny teknologi erstatter arbejdskraft og skaber arbejdsløshed".

Sådanne forsimplede - for ikke at sige fordummende - argumenter tager ofte udgangspunkt i, at job bliver overtaget af maskiner og teknologi.

Selv Barack Obama faldt sidste år i med begge ben, da han argumenterede for, at ny teknologi reducerer behovet for arbejdskraft gennem eksemplet om, at ATM-maskiner (hæveautomater, red.) erstatter personlig betjening i banken.

Obama havde ikke gjort sit hjemmearbejde.

Statistikken viser, at ganske vist steg antallet af ATM'er i USA fra 60.000 i 1985 til 352.000 i 2002, men samtidig voksede antallet af bankekspedienter fra 485.000 i 1985 til 527.000 i 2002.

I øvrigt er der så også skabt 152.900 job til teknikere, som skal servicere og reparere maskinerne.

Produktiviteten bliver forbedret

Den ironiske vil her bemærke, at så længe teknologien fungerer, som den gør, er der ingen af os, der bliver arbejdsløse.

Mere seriøst må man alligevel forholde sig til, at produktiviteten i århundreder er blevet forbedret.

Siden 1950'erne er en pæn klump af denne forbedring udsprunget af den stigende brug af it.

Det har vi alle sammen nydt godt af, for det har blandt andet resulteret i en markant nedsættelse af arbejdstiden - en del af den realiserede effektivitet er altså brugt til dette.
 
Så når man siger, at it skaber arbejdsløshed, er det for eksempel fordi man ser, at visse jobgrupper bliver marginaliserede, enten på grund af automatisering og effektivisering, eller fordi jobbene flytter ud af landet.

Derfor er øget teknologi-brug ikke årsag til arbejdsløshed

Det kan få nogle til at se på it og arbejdsløshed som proportionale størrelser.

Men dette syn holder kun gennem en meget snæversynet kikkert, der ikke ser på det store billede.

De fleste økonomer og andre kloge hoveder ser mere makroøkonomisk på sagen.

De ser i stedet den sammenhæng, at automatisering og effektivisering betyder lavere omkostninger.

Lavere omkostninger betyder større efterspørgsel efter produkterne og stigende købekraft.

Leder ikke til strukturel arbejdsløshed

Dette giver befolkningen større mulighed for at købe helt nye produkter og services, såsom sundhedsydelser, oplevelsesindustri og nye teknologiske muligheder som smartphones - hvilket igen skaber nye arbejdspladser.

Altså kan it godt betyde et afbræk i den enkelte persons karriere, men den leder ikke til strukturel arbejdsløshed.

Den historiske erfaring fra Danmark og andre vestlige lande er, at produktivitetsfremskridt i det lange løb fører til højere realindkomst og ikke til lavere beskæftigelse.

Så når politikere og andet godtfolk skal finde årsagerne til arbejdsløsheden, kan de godt glemme alt om at bruge teknologien som undskyldning.

Det er letkøbte argumenter, som ikke holder i det store billede - tvært-imod.

Så skulle vi alle jo have været uden arbejde

Indlysende logik, vil nogle sige.

For havde det været korrekt, var vi jo alle sammen i dag uden arbejde, eftersom effektiviteten er støt forbedret igennem 200 år.

At begrunde arbejdsløshed med teknologisk landvinding kaldes også for "Luddite-myten" efter de englændere, som i begyndelsen af 1800-tallet tilskrev alle landets ulykker den stigende industrialisering af tekstilproduktionen i England.

Denne folkebevægelse gik så til modangreb mod de nye industrimaskiner - og den dag i dag kan man se små afarter af Luddite-bevægelsen stikke deres hoveder op rundt omkring.

Per Andersen er principal consultant i Capgemini.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Mere om samme emne

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil