Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Notat afslører: Her er kommuners næste skridt mod KMD

Her er kommunernes næste træk over for KMD i verserende krig om priser, afslører notat.

Der er lagt op til nye hårde opgør mellem landets kommuner og it-giganten KMD.

Det afslører et notat dateret 30. oktober, som Computerworld er kommet i besiddelse af.

Notatet skulle være sendt til samtlige landets kommuner og udarbejdet af kommunernes it-selskab, Kombit.

Heri fremgår det, at kommuner ikke skal acceptere store prisstigninger i 2013 på de monopol-systemer, som kommunerne skal leve med lidt tid endnu

Stop for betalinger til KMD

Faktisk anbefaler Kombit, at kommunerne kræver flere informationer af KMD - og ikke blot accepterer KMD´s henvisninger til prislister.

"Kombit anbefaler, at hver kommune undersøger, om kommunen kan redegøre for grundlaget for de omkostninger, kommunen har til de kritiske IT-løsninger. De nødvendige oplysninger herom, må leveres af KMD," skriver Kombit i notatet til kommunerne.

Hvis ikke KMD vil ud med oplysningerne, så skal kommunerne ikke lave flere aftaler med KMD om betaling, lyder anbefalingen videre.

"Er det ikke tilfældet, anbefaler Kombit, at kommunen ikke indgår yderligere aftaler om betaling, før grundlaget er tilvejebragt," fremgår det af notatet.

KMD har en omsætning på over fire milliarder kroner og landets kommuner står som storkunde for op imod 70 procent af omsætningen.

KMD: Vi overholder aftale
Hos KMD afviser direktør Karen Nielsen i en skriftlig kommentar, at der skulle være noget at komme efter.
 
"Vores kundeaftaler på de kritiske it-løsninger er reguleret af Transitionsaftalen, som fastlægger KMD's priser, produktkvalitet, udvikling med videre," skriver hun.

Det vil sige, at listeprisudvikling og lignede vilkår er fastlagt i den aftale, som KL og Kombit selv er arkitekter bag og udarbejdede i forbindelse med kommunernes salg af KMD i 2009, forklarer hun.

"KMD overholder naturligvis den aftale," understreger hun.

Hun oplyser videre, at de enkelte kommuner afregnes efter forbrug, mængde med videre.

"KMD leverer i dag et fuldt datagrundlag til de enkelte kommuner, så de kan se baggrunden for deres betalinger til KMD."

"Herudover har vi givet samtlige oplysninger til Kombit,," bedyrer Karen Nielsen.

Du kan læse hele det to sider lange Kombit-notat herunder.

Læs notatet her - side 1

30. oktober 2012

Notat

Sammenfatning - KOMBITs anbefalinger om betalinger for Kritiske IT-løsninger - 2013

Baggrund

Udviklingen i 2012 har medført en del opmærksomhed på de priser, hver kommune betaler til KMD for retten til brug af de løsninger, KMD har monopol på at levere til det kommunale marked. Løsningerne kaldes de Kritiske IT-løsninger, og er omfattet af Transitionsaftalen (TSA'en).

Transitionsaftalen regulerer ikke aftaleforholdene imellem den enkelte kommune og KMD, jf. Transitionsaftalens bilag 8, s.1. 2. afsnit, hvoraf det også fremgår, at aftalen regulerer KMDs adfærd overfor kommunerne.

Mange kommuner har rettet henvendelse til KOMBIT for at få rådgivning om, hvad der er det mest rigtige at gøre med hensyn til betalingerne for 2013. KOMBIT har derfor udsendt notat af 30. oktober 2012 om Betalinger for Kritiske IT-løsninger - 2013. Notatet har været drøftet med KL og KOMBITs eksterne advokater. Her sammenfattes notatets indhold og anbefalinger:

Hovedsynspunkter

Det er KOMBITs klare opfattelse, at der ikke er juridiske forhold i hverken konkurrenceretten eller Transitionsaftalen, der tvinger en kommune til at acceptere KMD's prisliste som grundlaget for prisdannelsen på de Kritiske IT-løsninger.

Det er dernæst KOMBITs opfattelse, at udgangspunktet for prisudviklingen på de Kritiske IT-løsninger svarer til den almindelige prisudvikling. Udover denne ordinære
prisudvikling kommunen dog have en stadig opmærksomhed på den generelle prisudvikling på markedet for it-ydelser og udviklingen i KMD's omkostninger til levering til den enkelte kommune.

I tilfælde af prisstigninger, som ligger udover sædvanlig prisregulering, bør en kommune forlange en redegørelse fra KMD vedrørende grundlaget for prisstigningen.

Transitionsaftalen regulerer, hvordan KMD's listepriser kan udvikle sig, men medfører ikke nogen pligt for kommunerne til at betale listepriser.

Det betyder, at kommunen ikke bør lade sig nøje med en henvisning til, at et nyt, højere, prisniveau er en konsekvens af, at KMD nu ønsker at anvende sin prisliste som grundlag for afregninger til kommunen. En prisliste er et udtryk for, hvad en
leverandør generelt finder er en rimelig pris, men ikke i selv en sikkerhed for, at den pris, kommunen afkræves, er en rimelig markedspris.

Læs notatet her - side 2

For så vidt angår faktureringsaftaler, hvor der betales efter forbrug i henhold til KMD's prisliste, er det efter KOMBITs opfattelse centralt, at hvert artikelnummer, der danner grundlag for fakturering, kan henføres til et kontraktgrundlag.

Anbefalinger

KOMBIT anbefaler, at hver kommune undersøger, om kommunen kan redegøre for grundlaget for de omkostninger, kommunen har til de Kritiske IT-løsninger. De nødvendige oplysninger herom, må leveres af KMD.

Er det ikke tilfældet, anbefaler KOMBIT, at kommunen ikke indgår yderligere aftaler om betaling, før grundlaget er tilvejebragt.

Endvidere anbefaler KOMBIT, at kommunen overvejer, om der skal afsættes yderligere ressourcer til opgaven om at skabe grundlaget for, at kommunen kan redegøre for grundlaget for de omkostninger, kommunen har til de Kritiske IT-løsninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere