Så billig bliver Ateas teleselskab med skattefidus

It-mastodonten Atea vil via sit nye teleselskab hjælpe it-chefer med at kanalisere medarbejdernes telefonomkostninger over på skat.

Læs også:
Atea træder ind på mobil-markedet


Kunøe: Her er min plan med mit nye teleselskab

I oktober sidste år kunne Atea-rigmanden Ib Kunøe løfte sløret for, at Atea er på vej med teleselskabet Atea Tele.

Men siden har Danmarks absolut største it-forhandler, der for nylig blev forsøgt solgt til en kapitalfond, gået ganske stille med dørene omkring telesatsningen.

Og i dag, mere end et år efter Ib Kunøe luftede teleplanerne for offentligheden, finder man kun følgende meddelelse på hjemmesiden ateatele.dk:

"Her åbner Atea Tele senere på efteråret 2012."

Computerworld har derfor kontaktet Atea for at høre, hvordan teleprojektet egentlig skrider frem.

Udskudt til april
Martin Trolle, direktør for forretningsudvikling i Atea, fortæller, at man hos Atea først forventer at være klar med lanceringen overfor erhvervskunderne til næste år.

Nærmere bestemt april.

Alligevel afviser han, at der som sådan er tale om et skred i tidsplanen.

"Vi ville da gerne have været færdige, men en del af processen har været at afdække markedet. Det viser sig, at vi oplever et enormt stort behov for det, vi kommer til markedet med i form af at skabe overblik over teleomkostningerne, selvbetjeningsløsninger og ved at give virksomheder mulighed for, at man kan skille privat og erhvervstelefoni ad," siger Martin Trolle. 

Han uddyber om erfaringerne undervejs:

"Vi oplever kunder, der har ansatte, der stort set ikke laver andet end at kontrollere telefonregninger og få omkostningerne fordelt ud til de rigtige afdelinger. Hvis vi kan løse den opgave på et system online og få omkostningerne allokeret ud til de rigtige steder første gang, så kan vi altså spare vores kunder for rigtig mange processer. Men det betyder, at vi lige har skullet grave et spadestik dybere, så vi får alle features med i første omgang."

Han tilføjer, at Ateas egne medarbejdere har været på løsningen siden juni og på den måde agerer som prøvekaniner.

Split billing rammer tidsånden
Atea-direktøren fortæller, at Atea Tele rammer lige ned i det moderne liv, hvor det bliver sværere og sværere at skelne mellem arbejde og privatliv.

Det sker ved hjælp af "split billing", der gør det muligt at adskille medarbejdernes private og erhvervsmæssige telefoniforbrug.

"Vi må erkende, at arbejdsliv og privatliv smelter sammen. Så nu bygger vi en model, der gør, at det kan fungere alligevel," siger Martin Trolle.

Han forklarer, at Ateas løsning i grove træk går ud på at forudindstille de tjenester på telefonen, medarbejderen har lov til at bruge i erhvervsøjemed.

"I dag har virksomhederne to muligheder. Enten kan de lukke af for visse tjenester, og så står medarbejderen med en telefon, de kun kan bruge halvt. Eller virksomhederne kan åbne op for alt, og så risikerer de, at medarbejderne bruger løs på firmaets regning med stor administrativ byrde. Det er den situation, der er i dag."

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer & Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital HowTo: Sikkerhedstrusler

Under corona-krisen er antallet af cybertrusler steget med 33 procent. Det er særligt phishing-angreb, som oversvømmer mange virksomheder i de her dage. Corona-virussen har skabt en ny mulighed for at lokke uopmærksomme internetbrugere til at klikke på inficerede links. Nogle virksomheder oplever at op mod halvdelen e-mails, der sendes til dem, kommer fra it-kriminelle.

19. august 2020 | Læs mere


Digital HowTo: ERP – få optimal udnyttelse af dine store mængder af værdifulde data i den digitale transformation

Få indblik i, hvordan alle virksomheder kan optimere deres kritiske processer og hvordan du realiserer det uforløste potentiale gennem denne procesoptimering. Du får indsigt i forretnings-processer, digital værdiskabelse og teknologi, der har hjulpet mange virksomheder på vej med deres digitale transformation.

20. august 2020 | Læs mere


Digital HowTo: Fremtidens It service management - optimer dit setup med de nyeste teknologier

Det er vigtigere end nogensinde at have styr på kerneopgaverne i virksomhedens it-drift. Fra monitorering af systemerne til udrulning af applikationer, håndtering af service desken og alle udfordringerne med it-sikkerheden. Kom og bliv klogere på mulighederne for automatisering og optimering med ITSM og den nyeste robotteknologi.

21. august 2020 | Læs mere






Premium
Cloud-teknologi sikrede dronningens corona-tale - men DRs CIO Mikkel Müller er slet ikke færdig med cloud endnu
Uden cloud og den rette cloud-strategi havde DR ikke haft samme muligheder eller nye digitale produkter. Det fortæller CIO Mikkel Müller til Computerworld - hvor han også uddyber hvordan han ser resten af it-landskabet bevæge sig mod cloud og hvordan udviklere efterspørger de moderne værktøjer.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Få arkitekturen på plads uden omfattende specialtilpasninger eller kodefærdigheder
I dette whitepaper får du en indsigt i KMDs WorkZone informationsplatform til private og offentlige virksomheder. Med WorkZone kan du modellere din specialiserede forretningsunderstøttelse entitet for entitet, opgave for opgave, proces for proces, så informationsarkitekturen flugter meget præcist med krav og ønsker. Og fordi KMD WorkZone er baseret på standardkomponenter og bliver driftet af KMD, er der altid styr på sikkerhed, governance og compliance. Dette whitepaper beskriver, hvordan KMD WorkZone fungerer som navet i en samlet informationsarkitektur på tværs af systemlandskabet og de enkelte fagløsninger. KMD WorkZone til understøttelse af eksempelvis Case Management, Records Management, Content Management, Contract Lifecycle Management og en række andre datadiscipliner uden behov for omfattende analyse, modellering eller konfigurationsprojekter.