Artikel top billede

Så billig bliver Ateas teleselskab med skattefidus

It-mastodonten Atea vil via sit nye teleselskab hjælpe it-chefer med at kanalisere medarbejdernes telefonomkostninger over på skat.

Læs også:
Atea træder ind på mobil-markedet

Kunøe: Her er min plan med mit nye teleselskab

I oktober sidste år kunne Atea-rigmanden Ib Kunøe løfte sløret for, at Atea er på vej med teleselskabet Atea Tele.

Men siden har Danmarks absolut største it-forhandler, der for nylig blev forsøgt solgt til en kapitalfond, gået ganske stille med dørene omkring telesatsningen.

Og i dag, mere end et år efter Ib Kunøe luftede teleplanerne for offentligheden, finder man kun følgende meddelelse på hjemmesiden ateatele.dk:

"Her åbner Atea Tele senere på efteråret 2012."

Computerworld har derfor kontaktet Atea for at høre, hvordan teleprojektet egentlig skrider frem.

Udskudt til april

Martin Trolle, direktør for forretningsudvikling i Atea, fortæller, at man hos Atea først forventer at være klar med lanceringen overfor erhvervskunderne til næste år.

Nærmere bestemt april.

Alligevel afviser han, at der som sådan er tale om et skred i tidsplanen.

"Vi ville da gerne have været færdige, men en del af processen har været at afdække markedet. Det viser sig, at vi oplever et enormt stort behov for det, vi kommer til markedet med i form af at skabe overblik over teleomkostningerne, selvbetjeningsløsninger og ved at give virksomheder mulighed for, at man kan skille privat og erhvervstelefoni ad," siger Martin Trolle. 

Han uddyber om erfaringerne undervejs:

"Vi oplever kunder, der har ansatte, der stort set ikke laver andet end at kontrollere telefonregninger og få omkostningerne fordelt ud til de rigtige afdelinger. Hvis vi kan løse den opgave på et system online og få omkostningerne allokeret ud til de rigtige steder første gang, så kan vi altså spare vores kunder for rigtig mange processer. Men det betyder, at vi lige har skullet grave et spadestik dybere, så vi får alle features med i første omgang."

Han tilføjer, at Ateas egne medarbejdere har været på løsningen siden juni og på den måde agerer som prøvekaniner.

Split billing rammer tidsånden

Atea-direktøren fortæller, at Atea Tele rammer lige ned i det moderne liv, hvor det bliver sværere og sværere at skelne mellem arbejde og privatliv.

Det sker ved hjælp af "split billing", der gør det muligt at adskille medarbejdernes private og erhvervsmæssige telefoniforbrug.

"Vi må erkende, at arbejdsliv og privatliv smelter sammen. Så nu bygger vi en model, der gør, at det kan fungere alligevel," siger Martin Trolle.

Han forklarer, at Ateas løsning i grove træk går ud på at forudindstille de tjenester på telefonen, medarbejderen har lov til at bruge i erhvervsøjemed.

"I dag har virksomhederne to muligheder. Enten kan de lukke af for visse tjenester, og så står medarbejderen med en telefon, de kun kan bruge halvt. Eller virksomhederne kan åbne op for alt, og så risikerer de, at medarbejderne bruger løs på firmaets regning med stor administrativ byrde. Det er den situation, der er i dag."

Derfor kan løsningen blive dyr for skat

Martin Trolle tilføjer, at tanken yderligere er at udnytte Ateas stærke greb om bruttolønsmarkedet, hvor selskabet i dag, blandt andet via et tæt samarbejde med Apple, har omkring 410.000 af kundernes medarbejdere oprettet på Ateas bruttolønsportal.

"Det helt unikke ved vores model er selvfølgelig, at det bliver kombineret med en bruttolønsordning. Det findes ikke i markedet i dag," siger Martin Trolle og forklarer, hvordan det i praksis vil komme til at fungere:

"Hvis virksomheden beslutter sig for at ville betale 100 kroner for medarbejderens samlede telefoniforbrug, men medarbejderen gerne selv vil betale lidt mere til at dække sit forbrug, så har medarbejderen ret til, via bruttolønsordningen, det vil sige før skat, selv at gå ind og lægge 50 kroner oveni. Så koster det måske kun netto 20 kroner at få fuld frihed til at gøre, hvad man vil," lyder det fra Atea-direktøren.

For så længe medarbejdere via smartphoneskatten bliver beskattet af arbejdstelefonen, kan de bruge den, som de vil og dermed benytte sig af bruttolønsordningen.

"Virksomhederne er dækket af, medarbejderne er dækket af, og alle er glade," lyder det fra Atea-direktøren.

Om skatteminister Holger K. Nielsen (SF) også bliver glad, er dog mere tvivlsomt.

For det betyder altså, at regningen for medarbejdernes telefoni via Atea-løsningen med et snuptag kan smides fra virksomhederne over på skat - og altså skatteborgerne - via bruttolønsordningen.

Skiftede TDC-spor undervejs

Da Atea Tele så offentlighedens lys sidste år lagde Atea-ejeren Ib Kunøe ikke skjul på, at forhandlingerne med operatørerne havde været udfordrende.

Som udgangspunkt besluttede Atea Tele sig for at samarbejde med teleselskaberne på engros-plan.

Men i foråret skiftede Atea Tele spor og droppede et samarbejde med TDC Erhverv for i stedet at indlede samarbejde med TDC's wholesale-afdeling.

Sporskiftet mener Martin Trolle dog ikke har haft den store betydning.

"Det var et spørgsmål om, hvordan vi var i stand til at trække data ud, der var nødvendige til at lave de løsninger, kunderne efterspurgte. Om det er det ene eller det andet sted i TDC, vi samarbejder med, det anser jeg ikke for særlig væsentligt," lyder det fra Martin Trolle.

Kommer flere operatører til

Indtil videre er TDC, den eneste operatør, der samarbejdes med. Men det er et spørgsmål om tid.

"Da vi jo er et nordisk funderet selskab, er det helt indlysende, at vi skal finde andre operatører, vi kan samarbejde med i de andre nordiske lande," lyder det fra Martin Trolle.

Selv om erhvervskunderne først kan komme på i april, er Atea, ifølge Martin Trolle, allerede i gang med at varme kunderne op. Det er for at tage højde for kundernes bindingsperioder, som Atea også ønsker at gøre op med.

"Vi har en holdning om, at man skal vælge vores produkt, fordi det er godt, og ikke fordi man har valgt en lang kontrakt. Men når markedet nu er sådan, så er det en god ide at få fat i kunderne allerede nu, så de kan tage højde for, hvornår deres kontrakt udløber."

At selskabet trods kundeindsatsen alligevel går stille med dørene markedsføringsmæssigt, er der også en forklaring på.

"Jeg tror, det er vigtigt at få kunderne på, så de får en god oplevelse, frem for at brage derudaf og risikere ikke at levere ordentligt. Så vi har en forsigtig tilgang til det," forklarer han.

Læs her, hvad konkurrenterne siger til Ateas nye teleselskab.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere