Artikel top billede

GN Store Nord: Sådan har vi slebet it-afdelingen helt til

CIO-interview: I GN Store Nord har man i løbet af to år bygget en stor it-afdeling op helt fra bunden. I dag er afdelingen bygget helt om. Se her, hvordan CIO Niels Keller-Larsen har grebet arbejdet an.

I 2008 stod selskabet GN ReSound, der er en del af GN Store Nord, overfor en kæmpe udfordring.

Hele it-infrastrukturen skulle bygges op fra bunden.

Valget stod mellem at skubbe ansvaret over på en ekstern partner eller selv at gribe hårdt fat om udfordringen.

Man valgte det sidste, og i dag begynder it-solstrålerne at pible frem igen.

Nedfrosset it

GN Store Nord består af selskaberne GN ReSound, der producerer hørerapparater, og GN Netcom, der producerer headsets.

"I 2006 blev GN ReSound solgt til Phonak, som er en schweizisk producent af høreapparater, men af forskellige grunde gik handlen tilbage, og GN ReSound kom i 2007 tilbage under GN Store Nord," fortæller Niels Keller-Larsen, CIO i GN Store Nord og GN ReSound. 

"Det betød, at it-infrastrukturen mere eller mindre var frosset ned i nogle år.

I kølvandet på det tilbageførte salg begyndte finanskrisen for alvor at sætte sine spor i branchen, hvilket bremsede medvinden på alle cykelstier og satte væksten i stå.

"De to ting i kombination med hinanden gjorde det utrolig udfordrende at sætte gang i it-maskineriet igen," lyder det fra Niels Keller-Larsen.

Op på hesten igen

Det var en kæmpe udfordring at få den genstart på skinner igen, og opstarten lykkedes heller ikke særlig godt i første omgang.

"Da vi nåede 2009, var der stor utilfredshed med it-organisationens kvalitetsniveau, og serviceleverancerne var for uhomogene. Der var for mange systemnedbrud og andre problemer," fortæller Niels Keller-Larsen.

Det bragte firmaet i en ultimatum-situation.

"Vi gjorde os overvejelser, om vi skulle give op og outsource butikken, og vi snakkede faktisk med at par leverandører. Vi nåede dog frem til, at vi selv kunne gøre det mere effektivt.

Med den erkendelse i rygsækken sætter GN ReSound gang i en it-løsningsstrategi som blev døbt: Fra fix the basics til business partner.

Den strategi blev skudt i gang i 2010 og med foreløbig afslutning i slutningen af 2013.

"På dette tidspunkt kørte vi med fire datacentre. Et i Kina, et i Danmark og to i USA. Hvert datacenter med sin egen udformning og uden globale processer. Teknologierne var ikke de samme, og der var uens hardware og software-versioner. Det samme gjorde sig gældende på desktop-værktøjer, der ligeledes var forskellige, landene imellem."

Derfor tog man fat i en god gammeldags standardiseringsproces, hvor services, udvikling, back office og forretningsprocesser blev strømlignet.

"Vi fik ikke væsentlig større budgetter, men vi fik muligheden for at rydde op selv. Vi skulle standardisere infrastrukturen og bringe operating cost ned som det første," siger Niels Keller-Larsen.

Udflytning til Kina

Derfor valgte GN Store Nord at flytte driften af datacentrene til Kina.

"Vi valgte at udbygge det kinesiske driftsteam, så det blev basis for alle vores datacentre og vores globale netværk. Da vi har en lang historie på det kinesiske marked, tog den manøvre kun et par år, hvor vi havde den danske chef udstationeret i Kina i det første år. Vi sprang de kulturelle barrierer over, og det sparede tid."

"I dag har vi standardiseret teknologi og hardware samt indført et gennemgribende kompetence- og procesløft." fortæller han.

På koncernniveau har man ligeledes standardiseret hardware og software.

"Vi er gået fra at have hardware fra stort set alle leverandører til en komplet standardisering i hele firmaet."

Her er gevinsten ved hele projektet

Efter at have løftet it-toget op på skinnerne igen er resultaterne af fodarbejdet begyndt at vise sig i virksomheden. 

"Der er stadig noget at hente ved at have udviklingen i Kina, selv om lønningerne er stigende i regionen. Der sidder 20 mand i Riget i Midten fordelt på support og drift. Men den største gevinst henter vi på at have et fast team til at holde styre på et standardiseret set-up."

En at de helt håndfaste succeser, der er fulgt efter standardiseringen, er support-siden, som i dag arbejder sammen i alle tidszoner og på det samme help desk-system.

"Vi har barberet cirka 80 procent af ventetiden i forbindelse med supportopgaver. Det har været en af nøglerne til at holde budgettet, blandt andet fordi vi har taget flere opgaver ind med lidt færre hoveder," siger Niels Keller-Larsen.

Her vendte skuden

Den hårde start krævede da også en del tålmodighed, før der for alvor begyndte at dukke resultater op.

"Det første halvandet år var opad bakke. Det var en kamp fra hus til hus, hvor vi skulle optjene troværdighed rundt omkring i landene og i forretningsfunktionerne. Vi skulle bevise, at it faktisk leverer."

Men da det globale support set up var på plads, begyndte tingene at se lysere ud.

"Herefter tippede vippen. Nu begyndte vi igen at optjene troværdighed og respekt."

Modvind giver hår på brystet

Men intet er så skidt, at det ikke er godt for noget, og det har man erfaret på egen krop i it-afdelingen.

"En hård periode har givet os hår på brystet. I dag står vi med et skarpslebent team på 90 mand i it-afdelingen, som er glade for deres arbejde, og som har succes med tingene. Vi kan se, at det hele tiden bliver bedre," siger Niels Keller-Larsen.

"Det er noget af det, som jeg er mest stolt af."

Efter en grundig oprydning, hvor afdelingen konstant var rundt med en brandslukker, er man nu klar til næste trin.

"Vi er i gang med en omstrukturering i it. Ikke fordi vi skal være færre personer, men vi er nu klar til at blive en forretningsudviklende business-partner fremfor en driftsafdeling. Det er det næste mål, som vi nærmer os, men det kræver et decideret strategi-team, som vi nu arbejder på at skabe."




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Erhvervsakademiet Lillebælt
Udvikling og salg af klassebaseret undervisning, blandt andet inden for multimedie og it.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere