Store planer: Google gør Android lækker til erhvervslivet

Android har massiv succes blandt forbrugerne, men mødes ofte med skepsis i virksomhederne. Det vil Google nu lave om på.

Artikel top billede

Læs også:

Gode råd: Sådan undgår du apps-kaos i dit firma

Guide: Skal du vælge iOS, Android eller Windows Phone?

Smartphone-krigen spidser til: Kan koste producenter livet

Det kan godt være, at Googles Android-platform ifølge den seneste opgørelse fra IDC er helt oppe på en global markedsandel på 75 procent.

iOS ligger "blot" på 14,9 procent, Blackberry på 4,3 og Windows Phone på to procent.

Kigger man isoleret på erhvervsmarkedet, vil fordelingen dog være markant anderledes.

Rimeligt eller ej: Android er ikke it-chefernes foretrukne platform og formentlig heller ikke i nærheden af at blive det.

Derfor forsøger Google at gøre Android stadig mere erhvervs-egnet. Det seneste tiltag er muligheden for at oprette en intern app store, så de apps, man udvikler til medarbejderne, kun kan ses og hentes internt i organisationen.

"Uanset om du har udviklet en app til udgifts-rapportering for medarbejderne eller til at finde konference-lokaler, så er Google Play Private Channel designet til at gøre det hurtigt og let at finde din organisations interne apps for medarbejderne," skriver Google i et blogindlæg.

Sådan fungerer det 

Den nye Private Channel gør det muligt for brugerne af erhvervsløsningen Google Apps at distribuere de interne apps via Google Play Store.

I Googles support-forum kan man læse, hvordan løsningen fungerer i praksis. 

"Administratorerne af Google Apps-domænet kan også vælge, hvilke brugere eller bruger-grupper, der kan få adgang til Private Channel og downloade applikationer."

"Google Play Store tilbyder almindelige funktioner til applikations-publisering, inklusiv bruger-autentificering, virus- og malwarebeskyttelse, device targeting, betaling, bruger-rating og bruger-feedback."

Her har Android en udfordring

Læs også:

Gode råd: Sådan undgår du apps-kaos i dit firma

Guide: Skal du vælge iOS, Android eller Windows Phone?

Smartphone-krigen spidser til: Kan koste producenter livet

Ikke mindst Windows Phone og Blackberry gennemgår markante forbedringer i disse måneder - og det sker i høj grad med fokus på erhvervsbrugerne.

Den udvikling har Google uden tvivl spottet, da det kan gøre livet endnu sværere for det ellers så populære Android, når vi taler erhvervsbrugere.

Android er i forhold til virksomhederne ofte blevet kritiseret for, at mængden af malware stiger kraftigt, ligesom mange mener, at det er nødvendigt med mere kontrol med, hvilke apps, der lukkes ind i Googles Play-butik.

Samtidig er der stadig problemer med, at nye opdateringer af Android er alt for lang tid om at blive rullet ud til brugerne, og en del udviklere klager også over den fragmentering, der eksisterer i Android-universet.

Stort fokus på interne app stores

På Gartners liste over de 10 vigtigste it-trends for virksomhederne ligger interne app stores på en fjerdeplads.

"Behovet opstår, fordi de almindelige app stores typisk retter sig mod bestemte enheder og kan være en udfordring i forhold til bestemte apps og licens-modeller. Gartner venter derfor, at mange organisationer i 2014 vil levere de mobile applikationer til medarbejderne via private app stores," skriver Gartner.

"Med enterprise app stores skifter it-afdelingens rolle fra at være en central planlægger til at være markeds-forvalter, der leverer governance og formidler services til brugere og potentielt et økosystem til at understøtte 'app-trepreneurs.'"

Denne tendens vil Google altså nu forsøge at favne ved hjælp af det nye tiltag.

Det bør i øvrigt bemærkes, at Android ikke er den eneste smartphone-platform, der ikke er perfekt på alle punkter, når man taler erhvervsbrugere.

Se vores guide: Skal du vælge iOS, Android eller Windows Phone?

Læs også:

Gode råd: Sådan undgår du apps-kaos i dit firma

Guide: Skal du vælge iOS, Android eller Windows Phone?

Smartphone-krigen spidser til: Kan koste producenter livet

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

    Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

    Sikkerhed | København

    Cyber Security Festival 2025

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Carl Severin Degn Nørlyng som IT-Supporterelev ved afd. Thisted og afd. Herlev. Nyt job
    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S