Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Artikel top billede

Bragte Linksys til Danmark - bedst til at være fokuseret

Netværks­distributøren Noblelink lever en relativ ukendt tilværelse, udvalget er begrænset til netværk. priserne er de samme som hos broadlinerne, men kunderne er begejstrede, og det ses i virksomhedens image.

På en anonym villavej i Hillerød finder vi Noblelink. Her ligger små erhvervsvirksomheder blandet med parcelhuse, men det er ikke stedet, hvor man placerer et prangende domicil med glasfacader og højt til loftet.

Men glasfacader tæller heller ikke for Noblelink. Det gode image skal findes i Noblelinks tilgang til kunderne.

Noblelink har eksisteret i knap 20 år, men det er kun i de seneste 10 år, at virksomheden har begået sig i netværksdistribution.

Distributøren er særligt interessant i Image-sammenhæng, fordi virksomhedens image er bedre end kendskabet til den.

Kendskabet til Noblelink placerer virksomheden som nummer 28 ud af de 37 distributører i årets image-undersøgelse. Men på det samlede image lander virksomheden som nummer 24.

Smalt fokus

Forklaringen på Noblelinks imagesucces ligger i nichen, hvis man skal tro indehaveren, Bjørn Arildsen.


Siden 2001 er distributørmarkedet blevet konsolideret voldsomt. Mange er faldet fra, blevet fusioneret eller opkøbt, og Noblelinks eksistens i Hillerød, en forretning med fire ansatte, er i sig selv en bedrift. Bjørn Arildsen har flirtet med tanken om at omfavne flere produkter, men han nåede frem til den erkendelse, at det er virksomhedens dedikerede fokus på netværk, der er årsagen til, at Noblelink har klaret sig igennem uden at blive opslugt i konsolideringsbølgen.

Kundegruppen omfatter 300 til 400 forhandlere.

Noblelinks første opgave og store bedrift var lanceringen af Linksys på det danske marked. Siden har distributøren satset hårdt på at agere som "first mover" på en række andre netværksprodukter, blandt andet TP Link.

Evnen til at finde de rette produkter ligger Bjørn Arildsen meget på sinde, om end han ikke mener, at det kræver det store held eller specielle evner.

Noblelink følger godt med på de udenlandske markeder og henter de produkter, som direktøren forventer, vil komme stormende om et par år. Når produktet når en vis udbredelse, kommer resten af distributionsmarkedet med på bølgen, men i den første tid har Noblelink markedet for sig selv. Det giver lidt bedre dækningsbidrag. Men til gengæld står Noblelink også for hele salgsarbejdet.

"Når resten kommer med, så falder avancen fem til ti procent. Vi matcher prisen, men dumper ikke priserne, det lader vi andre om, men vi følger med ned," siger Bjørn Arildsen.

Han har ingen intentioner om at blive broadliner. Noblelink har alene fokus på netværk, men det er selvfølgelig broadlinerne, han konkurrerer med.

"Der er mange kunder, der vil have en palle med blandede varer hver dag. Det kan vi ikke levere. Til gengæld er der mange, der bruger os, selvom de kan få de samme varer hos broadlinerne, for vi giver dem noget mere," siger han.


Noblelink giver forhandlerne fuld service, RMA og teknisk support.

Det bedste for kunden

Det fornemmeste mål er, at ingen forhandlere drukner i mængden.

"Vi kan sagtens bruge mange timer på hver eneste kunde, så vi sikrer os, at alt virker, og kunden får det rigtige med. Vi skal virkelig holde fast i den enkelte kunde, for vi har ikke så mange, og ved at holde os til ét segment kan vi sikre, at ingen kunder drukner i mængden," siger Bjørn Arildsen.

Kunderne i forretningen er en god blanding af store og små. Der er de mindre forhandlere, ISP'er og internetudbyderne.

Foruden distribution af netværksprodukter til forhandlerne har Noblelink også positioneret sig som specialdistributør til taletidsselskaber, internetudbydere og lignende.

Noblelink står for konfigurering, pakning med danske brugsanvisninger og kan sågar sørge for at få produceret netværksudstyret i den form og med det logo, som kunden ønsker.

Succes gennem salg

Noblelinks kundefokus viser sig i resultaterne i imageundersøgelsen. Distributøren har høj kundetilfredshed og et godt image.

"Et godt image betyder alt. Inden for vores branche kan kunderne købe de samme varer i flere butikker. Vore image hos den enkelte forhandler er afgørende for, om han køber ind hos os," siger Bjørn Arildsen.

Han vil gerne gafle flere kunder og er også aktiv for at udvide forretningen, men det skal ske organisk med en lille vækst hvert år. Der er en konservativ forretningsplan og en tro på, at salg virker bedre end markedsføring.

"Det er her, vi adskiller os. Vi kontakter hellere kunderne og tager end snak frem for marketing. Vi tror på, at god service og en god snak med kunderne hver dag er vejen frem," siger Bjørn Arildsen. 




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere