Bag analysen: Større professionalisme og stærkere image i kanalen

Image-analysen: Kanalener styrket, fortæller manden bag Image 2012-analysen

Artikel top billede

Efter en årrække med en finansiel krise og samtidig et faldende image ser udviklingen nu for alvor ud til at være vendt, og både distributørerne og producenterne oplever en markant fremgang i image-scoren, der ligger som baggrund for placeringerne i image 2012.

Der er ingen tvivl om, at den voldsomme konsolidering, vi har set de seneste år, specielt på distributørsiden, og hvor mange har været tvunget til at forlade kanalen, har efterladt en styrket kanal blandt de tilbageværende distributører.

Download hele Image 2012 som PDF her

Samtidig ser vi, at de distributører, der også de tidligere år har gjort det bedst, i år oplever stærk vækst i deres image, og samlet set for alle distributørerne er resultatet altså, at imaget i dag er på højde med niveauet i 2007-2008, inden det gik ned ad bakke.

Distributørernes samlede image går således i år frem med hele 11 procentpoint, og en så stor fremgang fra år til år er ikke set siden 2005.

Også producenterne oplever i år en stærk imagevækst med hele 14 procentpoint, og også her skal vi helt tilbage til 2005 for at opleve en tilsvarende vækst fra år til år og ligeledes tilbage til 2007 for at finde et samlet image, der var stærkere, end det er nu.

Mere salgbare produkter og løsninger

Mens vi i sidste års undersøgelse så en klar tendens, hvor både producenterne og distributørerne havde gjort en ekstra indsats for at komme tættere på forhandlerne ved at give dem endnu mere value-add og kompetence i samhandlen, er det en anden tendens, der hovedsageligt driver imagefremgangen i dette års undersøgelse: Mere salgbare produkter og løsninger og øget produktudvikling/innovation, der passer bedre til kundernes behov og ønsker.

Dette suppleret med markante forbedringer i leveringssikkerheden til forhandlerne og ligeledes yderligere fremgange på de nære value-add-samhandelsparametre som serviceniveau/support, certificering/forhandlerprogrammer, rådgivning i forbindelse med samhandlen og støtte i salgsprocessen, står vi altså i dag med en noget stærkere kanal imagemæssigt, end vi har set i flere år.

Større professionalisme og kompetence

Specielt hos distributørerne opleves ligeledes i år stor imagevækst på områderne kompetente medarbejdere og troværdighed, og for både distributørerne og producenterne på leveringssikkerhed og leveringstid, og sammen med den store fremgang på de øvrige områder er der klart tale om større professionalisme, der får leverancerne til kanalen til at glide langt bedre og altså med en markant stigende tilfredshed blandt forhandlerne som følge.

Samtidig oplever en stor del af forhandlerne en markedsforskydning med stigende konkurrence fra og markedsandele til blandt andet detailhandel og -webbutikker på business to business- markedet. Hele 47 procent af forhandlerne i undersøgelsen oplever det.

29 procent føler, at mange distributører - og 38 procent, at mange producenter - udviser mindre interesse for dem som forhandler og i stedet satser mere på andre salgskanaler til business to business-markedet. Der er altså klart en voksende markedsforskydning og konkurrence i gang, men samtidig en større professionalisme, der formår at fastholde og fortsat udvikle et stærkt image.

1.983 forhandlere deltog

Igen i år har image-analysen opnået deltagelse af et meget stort antal forhandlere, der således gør undersøgelsen til den største i Danmark på området og sikrer en høj repræsentativitet og statistisk sikkerhed.

Hele 1.983 it-forhandlere har givet deres bedømmelser på en række samhandels-forhold og på kendskabet til de i alt 37 distributører og 51 producenter, der indgår i årets undersøgelse. Samlet er der således blevet foretaget ikke mindre end 258.156 konkrete bedømmelser i undersøgelsen.

Med så mange besvarelser og konkrete bedømmelser er det muligt at gå i dybden med resultaterne som aldrig før og give et meget værdifuld input til arbejdet med udvikling af virksomhedernes kundetilfredshed og image - og ikke mindst til at udnytte potentialerne på de rigtige indsatsområder, der vil styrke enhver forretning.

Netop fordi denne undersøgelse viser, hvilket image man har i hele markedet, og altså blandt samtlige it-forhandlere i Danmark og ikke kun blandt eksisterende kunder, kan man med analysen identificere de nøjagtige tiltag for at udnytte sit potentiale bedst muligt.

Download hele Image 2012 som PDF her

Mere om samme emne

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Cyber Security Festival 2025

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S