Bag analysen: Større professionalisme og stærkere image i kanalen

Image-analysen: Kanalener styrket, fortæller manden bag Image 2012-analysen

Artikel top billede

Efter en årrække med en finansiel krise og samtidig et faldende image ser udviklingen nu for alvor ud til at være vendt, og både distributørerne og producenterne oplever en markant fremgang i image-scoren, der ligger som baggrund for placeringerne i image 2012.

Der er ingen tvivl om, at den voldsomme konsolidering, vi har set de seneste år, specielt på distributørsiden, og hvor mange har været tvunget til at forlade kanalen, har efterladt en styrket kanal blandt de tilbageværende distributører.

Download hele Image 2012 som PDF her

Samtidig ser vi, at de distributører, der også de tidligere år har gjort det bedst, i år oplever stærk vækst i deres image, og samlet set for alle distributørerne er resultatet altså, at imaget i dag er på højde med niveauet i 2007-2008, inden det gik ned ad bakke.

Distributørernes samlede image går således i år frem med hele 11 procentpoint, og en så stor fremgang fra år til år er ikke set siden 2005.

Også producenterne oplever i år en stærk imagevækst med hele 14 procentpoint, og også her skal vi helt tilbage til 2005 for at opleve en tilsvarende vækst fra år til år og ligeledes tilbage til 2007 for at finde et samlet image, der var stærkere, end det er nu.

Mere salgbare produkter og løsninger

Mens vi i sidste års undersøgelse så en klar tendens, hvor både producenterne og distributørerne havde gjort en ekstra indsats for at komme tættere på forhandlerne ved at give dem endnu mere value-add og kompetence i samhandlen, er det en anden tendens, der hovedsageligt driver imagefremgangen i dette års undersøgelse: Mere salgbare produkter og løsninger og øget produktudvikling/innovation, der passer bedre til kundernes behov og ønsker.

Dette suppleret med markante forbedringer i leveringssikkerheden til forhandlerne og ligeledes yderligere fremgange på de nære value-add-samhandelsparametre som serviceniveau/support, certificering/forhandlerprogrammer, rådgivning i forbindelse med samhandlen og støtte i salgsprocessen, står vi altså i dag med en noget stærkere kanal imagemæssigt, end vi har set i flere år.

Større professionalisme og kompetence

Specielt hos distributørerne opleves ligeledes i år stor imagevækst på områderne kompetente medarbejdere og troværdighed, og for både distributørerne og producenterne på leveringssikkerhed og leveringstid, og sammen med den store fremgang på de øvrige områder er der klart tale om større professionalisme, der får leverancerne til kanalen til at glide langt bedre og altså med en markant stigende tilfredshed blandt forhandlerne som følge.

Samtidig oplever en stor del af forhandlerne en markedsforskydning med stigende konkurrence fra og markedsandele til blandt andet detailhandel og -webbutikker på business to business- markedet. Hele 47 procent af forhandlerne i undersøgelsen oplever det.

29 procent føler, at mange distributører - og 38 procent, at mange producenter - udviser mindre interesse for dem som forhandler og i stedet satser mere på andre salgskanaler til business to business-markedet. Der er altså klart en voksende markedsforskydning og konkurrence i gang, men samtidig en større professionalisme, der formår at fastholde og fortsat udvikle et stærkt image.

1.983 forhandlere deltog

Igen i år har image-analysen opnået deltagelse af et meget stort antal forhandlere, der således gør undersøgelsen til den største i Danmark på området og sikrer en høj repræsentativitet og statistisk sikkerhed.

Hele 1.983 it-forhandlere har givet deres bedømmelser på en række samhandels-forhold og på kendskabet til de i alt 37 distributører og 51 producenter, der indgår i årets undersøgelse. Samlet er der således blevet foretaget ikke mindre end 258.156 konkrete bedømmelser i undersøgelsen.

Med så mange besvarelser og konkrete bedømmelser er det muligt at gå i dybden med resultaterne som aldrig før og give et meget værdifuld input til arbejdet med udvikling af virksomhedernes kundetilfredshed og image - og ikke mindst til at udnytte potentialerne på de rigtige indsatsområder, der vil styrke enhver forretning.

Netop fordi denne undersøgelse viser, hvilket image man har i hele markedet, og altså blandt samtlige it-forhandlere i Danmark og ikke kun blandt eksisterende kunder, kan man med analysen identificere de nøjagtige tiltag for at udnytte sit potentiale bedst muligt.

Download hele Image 2012 som PDF her

Læses lige nu

    Politiets Efterretningstjeneste

    DevOps Softwareudvikler i PET

    Københavnsområdet

    Capgemini Danmark A/S

    Salesforce CTO - Nordics (Denmark)

    Københavnsområdet

    Politiets Efterretningstjeneste

    Sektionsleder til DevOps i PET

    Københavnsområdet

    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S