Efter en årrække med en finansiel krise og samtidig et faldende image ser udviklingen nu for alvor ud til at være vendt, og både distributørerne og producenterne oplever en markant fremgang i image-scoren, der ligger som baggrund for placeringerne i image 2012.
Der er ingen tvivl om, at den voldsomme konsolidering, vi har set de seneste år, specielt på distributørsiden, og hvor mange har været tvunget til at forlade kanalen, har efterladt en styrket kanal blandt de tilbageværende distributører.
Download hele Image 2012 som PDF her
Samtidig ser vi, at de distributører, der også de tidligere år har gjort det bedst, i år oplever stærk vækst i deres image, og samlet set for alle distributørerne er resultatet altså, at imaget i dag er på højde med niveauet i 2007-2008, inden det gik ned ad bakke.
Distributørernes samlede image går således i år frem med hele 11 procentpoint, og en så stor fremgang fra år til år er ikke set siden 2005.
Også producenterne oplever i år en stærk imagevækst med hele 14 procentpoint, og også her skal vi helt tilbage til 2005 for at opleve en tilsvarende vækst fra år til år og ligeledes tilbage til 2007 for at finde et samlet image, der var stærkere, end det er nu.
Mere salgbare produkter og løsninger
Mens vi i sidste års undersøgelse så en klar tendens, hvor både producenterne og distributørerne havde gjort en ekstra indsats for at komme tættere på forhandlerne ved at give dem endnu mere value-add og kompetence i samhandlen, er det en anden tendens, der hovedsageligt driver imagefremgangen i dette års undersøgelse: Mere salgbare produkter og løsninger og øget produktudvikling/innovation, der passer bedre til kundernes behov og ønsker.
Dette suppleret med markante forbedringer i leveringssikkerheden til forhandlerne og ligeledes yderligere fremgange på de nære value-add-samhandelsparametre som serviceniveau/support, certificering/forhandlerprogrammer, rådgivning i forbindelse med samhandlen og støtte i salgsprocessen, står vi altså i dag med en noget stærkere kanal imagemæssigt, end vi har set i flere år.
Større professionalisme og kompetence
Specielt hos distributørerne opleves ligeledes i år stor imagevækst på områderne kompetente medarbejdere og troværdighed, og for både distributørerne og producenterne på leveringssikkerhed og leveringstid, og sammen med den store fremgang på de øvrige områder er der klart tale om større professionalisme, der får leverancerne til kanalen til at glide langt bedre og altså med en markant stigende tilfredshed blandt forhandlerne som følge.
Samtidig oplever en stor del af forhandlerne en markedsforskydning med stigende konkurrence fra og markedsandele til blandt andet detailhandel og -webbutikker på business to business- markedet. Hele 47 procent af forhandlerne i undersøgelsen oplever det.
29 procent føler, at mange distributører - og 38 procent, at mange producenter - udviser mindre interesse for dem som forhandler og i stedet satser mere på andre salgskanaler til business to business-markedet. Der er altså klart en voksende markedsforskydning og konkurrence i gang, men samtidig en større professionalisme, der formår at fastholde og fortsat udvikle et stærkt image.
1.983 forhandlere deltog
Igen i år har image-analysen opnået deltagelse af et meget stort antal forhandlere, der således gør undersøgelsen til den største i Danmark på området og sikrer en høj repræsentativitet og statistisk sikkerhed.
Hele 1.983 it-forhandlere har givet deres bedømmelser på en række samhandels-forhold og på kendskabet til de i alt 37 distributører og 51 producenter, der indgår i årets undersøgelse. Samlet er der således blevet foretaget ikke mindre end 258.156 konkrete bedømmelser i undersøgelsen.
Med så mange besvarelser og konkrete bedømmelser er det muligt at gå i dybden med resultaterne som aldrig før og give et meget værdifuld input til arbejdet med udvikling af virksomhedernes kundetilfredshed og image - og ikke mindst til at udnytte potentialerne på de rigtige indsatsområder, der vil styrke enhver forretning.
Netop fordi denne undersøgelse viser, hvilket image man har i hele markedet, og altså blandt samtlige it-forhandlere i Danmark og ikke kun blandt eksisterende kunder, kan man med analysen identificere de nøjagtige tiltag for at udnytte sit potentiale bedst muligt.