Denne leverandørs cloud-regler bør du læse grundigt

Kunder af en af de store leverandørers cloud-tjenester bør være ekstra opmærksomme på det med småt i kontrakten.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Læs også:

Cloud-gennemgang: Her er de bedste løsninger

Computerworld News Service: Et officielt dokument med regler og forpligtelser i forhold til kunder af Oracles cloud-tjenester afslører ifølge analytikere, at mange aspekter falder inden for branchestandarderne, mens andre muligvis bør være grund til bekymring hos kunderne.

Det pågældende dokument blev sidst opdateret 1. december og er markeret 'fortroligt' på trods af, at det i hvert fald indtil i fredags var frit tilgængeligt på Oracles website.

I dokumentet fremlægges alle de regler, som Oracle og leverandørens cloud-kunder er underlagt på nær eventuelle særlige vilkår i individuelle kontrakter.

Oracle lancerede i år en bred vifte af cloud-tjenester, heriblandt Fusion Applications og en PaaS (platform as a service), en IaaS (infrastructure as a service) og et socialt netværk.

Derfor skal du passe på

Analytiker Ray Wang, der er direktør for Constellation Research, giver sin vurdering efter at have læst dokumentet.

Wang har for nyligt offentliggjort en rapport, hvori han beskriver en række rettigheder, som han mener, cloud-kunder principielt bør have. På mange måder stemmer Oracles regler overens med disse principper, påpeger han.

Men som potentiel cloud-kunde hos Oracle bør man være særlig opmærksom på visse af reglerne, heriblandt en, der tillader Oracle at lukke for adgangen til konti i tilfælde af uenighed eller krænkelse af aftalevilkår.

"Som kunde bør man søge at få klarhed om, hvilke former for hændelser der kan resultere i midlertidig suspendering af tjenester," fremhæver Wang.

"Til forskel fra lokalt installeret software er dette en potentiel bekymring ved cloud, så processen og udløsende faktorer bør være tydeligt beskrevet."

En anden analytiker forholder sig dog mere kritisk til Oracles cloud-regler.

Mystiske formuleringer

Oracles tilsagn om en tilgængelighed på 99,5 procent "lyder rimelig godt, indtil det går op for en, at det kun er målt i forhold til planlagt oppetid," siger analytiker Frank Scavo, der er direktør for it-konsulentfirmaet Strativa.

Oracle giver sig selv en række undtagelser med hensyn til "ikke-planlagt nedetid," hvoraf nogle ifølge Scavo virker alt for generøse.

En af disse undtagelser er det tilfælde, at "ledelsesmæssige, hjælpe- eller administrative tjenester heriblandt administrationsværktøjer, rapporteringstjenester, hjælpeprogrammer eller andre tjenester, der understøtter behandlingen af kernetransaktioner, ikke er tilgængelige," bemærker Scavo.

"Når nu tilgængeligheden af systemkomponenter er under Oracles kontrol, hvorfor fraskriver Oracle sig så ansvaret for deres tilgængelighed?"

Hvad med sikkerheden?

En anden påfaldende undtagelse handler om sikkerhed. Oracle hævder, at selskabet tager ansvar for cloud-sikkerheden herunder systemhærdning, fremhæver Scavo.

"Men alligevel giver selskabet sig selv en undtagelse fra sin serviceaftale i tilfælde af 'et hacker- eller virusangreb'."

Oracle er fuldt ud i stand til at modstå denial of service-angreb, så derfor burde sådanne angreb ikke være grund til, at Oracle fritages fra at imødekomme sin forpligtelse om tilgængelighed, understreger Scavo.

Scavo kritiserer også Oracles tilsyneladende modvilje til at lade kunder foretage uafhængig overvågning af leverandørens cloud-tjenester.

"De eneste undtagelser er af Oracle Database Cloud Service og Oracle Java Cloud Service eller hvis det udtrykkeligt tillades i ordredokumentet," står der i Oracles fortrolige dokument, der beskriver reglerne.

"Den grund, Oracle giver her, er at sikre, at sådanne overvågningsværktøjer ikke påvirker cloud-tjenesterne negativt," forklarer Scavo.

"Men tilsyneladende udelukkes endda brugen af et automatiseret script med lav påvirkning af systemet, der kører i kundens eget datacenter, og som blot pinger cloud-systemet måske en gang i minuttet for at sikre, at systemet er tilgængeligt, og for at gøre kunden opmærksom på det, hvis det er nede. Denne regel synes for mig at overskride, hvad der er nødvendigt."

Som kunde bør man under kontraktforhandlingen insistere på retten til selv at foretage overvågning af systemet, tilføjer Scavo.

Få dine rettigheder på skrift

Herudover kritiserer Scavo, at Oracle forbeholder sig retten til at foretage "større ændringer" af sin cloud-infrastruktur op til to gange årligt. 

"Hver sådan ændringshændelse anses for at være planlagt vedligeholdelse og kan forårsage, at cloud-tjenesterne er utilgængelige i op til 24 timer," står der i det fortrolige dokument. 

Især dette vilkår er noget kunder med høje krav om tilgængelighed bør være særlig opmærksom på, påpeger Scavo.

Det er ifølge Scavo en god idé, hvis man som kunde får det på skrift, at Oracle skal betale en aftalt bod for ikke at imødekomme sin forpligtelse om tilgængelighed.

Mange af de første brugere af Oracles Fusion Applications har valgt cloud-implementeringen, i det mindste delvist på grund af hvor komplekst, det er at installere løsningen lokalt.

Oracle går forsigtigt frem med hensyn til at sælge Fusion og fortæller de kunder, der allerede kører E-Business Suite, JD Edwards og PeopleSoft, at de kan begynde at bruge den nye software i deres eget tempo.

Men i lyset af det enorme arbejde Oracle har lagt i udviklingen af Fusion Applications, må man antage, at leverandøren håber med tiden at få flyttet størstedelen af kunderne over på den nye software.

Derfor er det også rimeligt at antage, at Oracles cloud-regler vil få endnu større opmærksomhed fremover.

En talskvinde fra Oracle har afvist at kommentere.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Læs også:

Cloud-gennemgang: Her er de bedste løsninger

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

    Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

    Sikkerhed | København

    Cyber Security Festival 2025

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Carl Severin Degn Nørlyng som IT-Supporterelev ved afd. Thisted og afd. Herlev. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S