Dansk region: Sådan skal vores it-infrastruktur ombygges

Outsourcing af Region Syddanmarks it-drift er ifølge it-direktør Jan Topp vital.

Artikel top billede

Læs også:
Forsinket it-projekt rammer syge danskere

Fem leverandører kæmper om gigantisk it-aftale

Det er ikke kun ansatte i det offentlige, der skal løbe hurtigere og længere.

Hos Region Syddanmark står it-systemerne også for skud.

"Vi har den udfordring i vores infrastruktur, at strukturen er arvet fra fire amter, der blev lagt sammen til én region 2007," siger it-direktør Jan Topp.

Ifølge it-direktøren i Region Syddanmark bliver 2013 et år, hvor regionens it-løsninger får et skud med hjertestarteren.

I dag drifter Region Syddanmark selv de vitale it-systemer i to datacentre i Esbjerg og Odense, hvor omkring 500 applikationer er it-nervesystemet for sygehuse, psykiatri-sygehuse, socialområdet og stabsapparatet.

Men regionen arbejder i øjeblikket på at outsource it-driften, og her handler det om virtualisering.

Jan Topp har som it-direktør ansvaret for 125 medarbejdere, der til daglig sørger for at holde liv i regionens sundheds-it.

Her er udfordringerne
Det nye år bliver et opgør med de hedengangne amters it-struktur.

"Udfordringen går på, at modernisere og teknologiopgradere infrastrukturen. Konkret betyder det, at vi med den igangværende konkurrenceudsættelse ser på, om vi internt i driften leverer den kvalitet, der er nødvendig, og om vi leverer til rette pris i forhold til markedet," siger it-direktøren.

Helt konkret handler teknologiopgraderingen om at få vitaliseret store dele af de fysiske servere, der i dag driver it-systemerne.

Men 2013 skal også bruges på udviklingsprojekter.

"Vi skal implementere en single sign-on løsning til vores kliniske og administrative personale. I stedet for at skulle huske på mange forskellige adgangskoder, får de en adgangskode til de primære systemer," siger Jan Topp.

Region Syddanmark udvikler selv dele af applikationerne indenfor sunds-it og på det administrative område.

Udbud skal sikre driften


 
Udbuddet på driften af servere og storage har været undervejs i længere tid, og Jan Topp ser frem til at få en afklaring omkring situationen ultimo februar.

"Vi arbejder med flere scenarier. Et er, at vi outsourcer, og ligger det ud til én ekstern leverandør, ellers fortsætter vi driften på samme betingelser som leverandørerne. Et helt tredje scenarie er, at vi kører videre, som vi altid har gjort," vurderer Jan Topp.

"Det er ikke realistisk, med fuld virtualisering af vores platform. Ikke alle applikationer egner sig til virtuel-drift," siger Jan Topp.

Fem leverandører er blevet prækvalificeret, men Jan Topp vil ikke røbe navnene på kandidaterne i udbuddet.

"Det er selvfølgelig leverandører, der skal have en hvis volumen, fordi det er en stor drift, vi konkurrenceudsætter," afslører it-direktøren.

I dag er det cirka 65 procent af serverparken, der er virtualiseret. Men regionen ønsker endnu mere virtuel volumen, selvom Jan Topp erkender, at det ikke er alt, der kan tages fra de fysiske installationer.

Outsourcing vil fortsætte langt ud i fremtiden
Hvis Region Syddanmark vælger outsourcing som model til it-driften, vil arbejdet med at få den nye løsning implementeret strække sig langt længere end bare år 2013.

"Der kommer en transitionsperiode, og længen af perioden kender vi først efter nærmere vurdering i samråd med leverandøren," siger Jan Topp og fortsætter:

"Systemerne flyttes under den forudsætning, at det skal foregå sikkert. Vi flytter jo, mens systemerne er i drift. Og vi er jo i sygehussektoren, så det skal være veltilrettelagt og med så minimal risiko som overhovedet muligt."

Læs også:
Forsinket it-projekt rammer syge danskere

Fem leverandører kæmper om gigantisk it-aftale

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Open Source AI er på vej ind i kommunerne

    Med OS2ai forsøger Aarhus Kommune og OS2-fællesskabet at give offentlige medarbejdere adgang til generativ AI uden at gøre kommunerne mere afhængige af amerikanske techgiganter.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Ida Hyllested Friis som Key Account Manager ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Key Account Manager hos Københavns erhvervshus. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. april 2026 ansat Claus Berg som Account Manager ved netIP's kontor i Esbjerg. Han kommer fra en stilling som Client Manager hos itm8. Nyt job

    Claus Berg

    Netip A/S

    Tinne Schjoldan Gyllich, Director, CX & Services (Customer Adoption) hos TDC Erhverv, er pr. 1. juni 2026 forfremmet til Senior Director, Head of Partnerships. Tinne skal fremover især beskæftige sig med at drive strategiske partnerskaber, styrke økosystemet og skabe vækst gennem partnerbaseret omsætning. Forfremmelse
    Den danske eID-virksomhed Idura har pr. 1. april 2026 ansat Kari Lehtimäki som Country Manager. Han skal især beskæftige sig med at styrke kendskabet til Iduras løsninger i Finland samt fremme samarbejdet med økosystemet omkring det finske Trust Network. Han kommer fra en stilling som Salgschef hos Telia Finland. Han er uddannet uddannet civilingeniør (M.Sc. Tech.) og medbringer ledelse, markedsindsigt og praktisk erfaring. Han har tidligere beskæftiget sig med salg og forretningsudvikling inden for Telias trust services-forretning. Nyt job

    Kari Lehtimäki

    Den danske eID-virksomhed Idura