Artikel top billede

Små it-firmaer presses til tavshed med ny udbudslov

Klagesystemet for offentlige udbud skal ændres på en række punkter, mener regeringen. Det får it-industrien til at juble, selvom især ét af ændringsforslagene vækker bekymring.

I dag er der mange, lange og uberettigede klager i det danske udbudssystem - ikke mindst i it-branchen. 


Derfor er klagesystemet for offentlige udbud fredag formiddag sendt i høring med henblik på, at det skal ændres inden for det næste halve år. 
Ændringsforslagene kommer efter en arbejdsgruppe under Erhvervs- og Vækstministeriet siden februar har gransket reglerne for klager i offentlige udbud.

Efter høringen vil ændringerne i klagereglerne forventeligt blive fremsat som lovforslag i slutningen af februar.

Hvis ændringerne glider glat igennem de tre lovforslagsbehandlinger, så forventes det, at der er nye regler for klager i det offentlige udbudssystem i maj 2013.

Det bliver ændret

De største ændringer i klagesystemet bliver, at der kommer en kortere tidsfrist for klager, der i prækvalifikationstiden.

Tidsfristen sænkes fra 30 til 15 dage.

I almindelige kontrakter går fristen ned fra seks måneder til en måned, mens klagefristen for rammeaftaler forkortes fra 12 måneder til seks måneder.

En anden større ændring er, at det bliver dyrere at klage.

Helt konkret skal det koste 20.000 kroner at klage, når prisen ligger over tærskelværdien, der på nuværende tidspunkt er 1,5 millioner kroner for it-projekter. Den nuværende klagepris ligger på 10.000 kroner.

Samtidig skal klageren i tabte sager betale for sagsomkostningerne.

Prisen for tabte sager kommer naturligvis helt an på, om klageren får helt eller delvist ret i sine klage eller ligefrem taber sagen. Sådan er det dog ikke i dag med de nuværende regler.

"En ordregiver, der ikke har overtrådt udbudsreglerne, vil således altid skulle betale egne omkostninger til en advokat. Der kan argumenteres for, at denne ordning ikke er rimelig set fra ordregiverens side," lyder argumentet i Erhvervs- og Vækstministeriets arbejdsgruppe for at ændre denne regel.

Klagenævnet for Udbud skal med de nye regler også kunne afvise sager uden at behandle dem.

"Anbefalingen indebærer, at klagenævnet ikke vil være forpligtet til at anvende unødvendige ressourcer på udsigtsløse klager," lyder det i arbejdsgruppens anbefalinger.

Kan koste hos de små

Hos it-brancheforeningen IT-Branchen er der jubel ovenpå forslagene til et nyt klagesystem for udbud.

Jublen kommer efter, at it-industrien har været hjemsøgt af mange klager, som oven i købet er steget i antal i de senere år

Alene Statens og Kommunernes Indkøbsservice (SKI) er der blevet klaget over 27 gange i 2011 og 2012, hvor SKI vandt 21 af sagerne, mens de seks resterende sager er end med forlig uden en afgørelse. 

"Vi har stort behov for et bedre klagesystem. Det har både leverandører og de offentlige kunder efterlyst. Derfor er det rigtig godt, at regeringen nu viser konkret handling, lyder det i en pressemeddelelse fra Morten Bangsgaard, administrerende direktør i IT-Branchen.

Han mener, at der med det nye klagesystem - hvis det som forventeligt bliver vedtaget i Folketinget i foråret - vil komme færre uberettigede klagesager, og der vil være en hurtigere afklaring i en sag.

Direktøren i IT-Branchen rejser dog en løftet pegefinger, når det kommer til, at klageren og den indklagede fremover i højere grad skal dele klage-udgifterne.

"Vi er bekymret over forslaget om, at klageren bliver pålagt den anklagedes sagsomkostninger, hvis man taber en sag. Det kan afholde mindre virksomheder fra at klage, selv hvis de har reel grundlag for det. Vi mener, der bør sættes et loft over den maksimale udgift en mindre virksomhed kan blive ramt af," lyder forslaget fra IT-Branchen.

Sammen med resten af it-industrien venter Morten Bangsgaard nu på, at de almindelige udbudsregler også bliver lavet om - herunder at hæve bagatelgrænsen for it-projekter til 7,5 millioner kroner.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cyber Briefing

Computerworld giver dig hver måned 30 minutter med de nyeste cybertrusler, konkrete angreb og brugbare råd. Få indsigt i AI og sikkerhed, compliance, risikovurdering og forsvarsstrategier. Tilmeld dig næste Cyber Briefing nu.

14. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere