Artikel top billede

Små it-firmaer presses til tavshed med ny udbudslov

Klagesystemet for offentlige udbud skal ændres på en række punkter, mener regeringen. Det får it-industrien til at juble, selvom især ét af ændringsforslagene vækker bekymring.

I dag er der mange, lange og uberettigede klager i det danske udbudssystem - ikke mindst i it-branchen. 


Derfor er klagesystemet for offentlige udbud fredag formiddag sendt i høring med henblik på, at det skal ændres inden for det næste halve år. 
Ændringsforslagene kommer efter en arbejdsgruppe under Erhvervs- og Vækstministeriet siden februar har gransket reglerne for klager i offentlige udbud.

Efter høringen vil ændringerne i klagereglerne forventeligt blive fremsat som lovforslag i slutningen af februar.

Hvis ændringerne glider glat igennem de tre lovforslagsbehandlinger, så forventes det, at der er nye regler for klager i det offentlige udbudssystem i maj 2013.

Det bliver ændret

De største ændringer i klagesystemet bliver, at der kommer en kortere tidsfrist for klager, der i prækvalifikationstiden.

Tidsfristen sænkes fra 30 til 15 dage.

I almindelige kontrakter går fristen ned fra seks måneder til en måned, mens klagefristen for rammeaftaler forkortes fra 12 måneder til seks måneder.

En anden større ændring er, at det bliver dyrere at klage.

Helt konkret skal det koste 20.000 kroner at klage, når prisen ligger over tærskelværdien, der på nuværende tidspunkt er 1,5 millioner kroner for it-projekter. Den nuværende klagepris ligger på 10.000 kroner.

Samtidig skal klageren i tabte sager betale for sagsomkostningerne.

Prisen for tabte sager kommer naturligvis helt an på, om klageren får helt eller delvist ret i sine klage eller ligefrem taber sagen. Sådan er det dog ikke i dag med de nuværende regler.

"En ordregiver, der ikke har overtrådt udbudsreglerne, vil således altid skulle betale egne omkostninger til en advokat. Der kan argumenteres for, at denne ordning ikke er rimelig set fra ordregiverens side," lyder argumentet i Erhvervs- og Vækstministeriets arbejdsgruppe for at ændre denne regel.

Klagenævnet for Udbud skal med de nye regler også kunne afvise sager uden at behandle dem.

"Anbefalingen indebærer, at klagenævnet ikke vil være forpligtet til at anvende unødvendige ressourcer på udsigtsløse klager," lyder det i arbejdsgruppens anbefalinger.

Kan koste hos de små

Hos it-brancheforeningen IT-Branchen er der jubel ovenpå forslagene til et nyt klagesystem for udbud.

Jublen kommer efter, at it-industrien har været hjemsøgt af mange klager, som oven i købet er steget i antal i de senere år

Alene Statens og Kommunernes Indkøbsservice (SKI) er der blevet klaget over 27 gange i 2011 og 2012, hvor SKI vandt 21 af sagerne, mens de seks resterende sager er end med forlig uden en afgørelse. 

"Vi har stort behov for et bedre klagesystem. Det har både leverandører og de offentlige kunder efterlyst. Derfor er det rigtig godt, at regeringen nu viser konkret handling, lyder det i en pressemeddelelse fra Morten Bangsgaard, administrerende direktør i IT-Branchen.

Han mener, at der med det nye klagesystem - hvis det som forventeligt bliver vedtaget i Folketinget i foråret - vil komme færre uberettigede klagesager, og der vil være en hurtigere afklaring i en sag.

Direktøren i IT-Branchen rejser dog en løftet pegefinger, når det kommer til, at klageren og den indklagede fremover i højere grad skal dele klage-udgifterne.

"Vi er bekymret over forslaget om, at klageren bliver pålagt den anklagedes sagsomkostninger, hvis man taber en sag. Det kan afholde mindre virksomheder fra at klage, selv hvis de har reel grundlag for det. Vi mener, der bør sættes et loft over den maksimale udgift en mindre virksomhed kan blive ramt af," lyder forslaget fra IT-Branchen.

Sammen med resten af it-industrien venter Morten Bangsgaard nu på, at de almindelige udbudsregler også bliver lavet om - herunder at hæve bagatelgrænsen for it-projekter til 7,5 millioner kroner.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere