Små it-firmaer presses til tavshed med ny udbudslov

Klagesystemet for offentlige udbud skal ændres på en række punkter, mener regeringen. Det får it-industrien til at juble, selvom især ét af ændringsforslagene vækker bekymring.

Artikel top billede

I dag er der mange, lange og uberettigede klager i det danske udbudssystem - ikke mindst i it-branchen. 


Derfor er klagesystemet for offentlige udbud fredag formiddag sendt i høring med henblik på, at det skal ændres inden for det næste halve år. 
Ændringsforslagene kommer efter en arbejdsgruppe under Erhvervs- og Vækstministeriet siden februar har gransket reglerne for klager i offentlige udbud.

Efter høringen vil ændringerne i klagereglerne forventeligt blive fremsat som lovforslag i slutningen af februar.

Hvis ændringerne glider glat igennem de tre lovforslagsbehandlinger, så forventes det, at der er nye regler for klager i det offentlige udbudssystem i maj 2013.

Det bliver ændret

De største ændringer i klagesystemet bliver, at der kommer en kortere tidsfrist for klager, der i prækvalifikationstiden.

Tidsfristen sænkes fra 30 til 15 dage.

I almindelige kontrakter går fristen ned fra seks måneder til en måned, mens klagefristen for rammeaftaler forkortes fra 12 måneder til seks måneder.

En anden større ændring er, at det bliver dyrere at klage.

Helt konkret skal det koste 20.000 kroner at klage, når prisen ligger over tærskelværdien, der på nuværende tidspunkt er 1,5 millioner kroner for it-projekter. Den nuværende klagepris ligger på 10.000 kroner.

Samtidig skal klageren i tabte sager betale for sagsomkostningerne.

Prisen for tabte sager kommer naturligvis helt an på, om klageren får helt eller delvist ret i sine klage eller ligefrem taber sagen. Sådan er det dog ikke i dag med de nuværende regler.

"En ordregiver, der ikke har overtrådt udbudsreglerne, vil således altid skulle betale egne omkostninger til en advokat. Der kan argumenteres for, at denne ordning ikke er rimelig set fra ordregiverens side," lyder argumentet i Erhvervs- og Vækstministeriets arbejdsgruppe for at ændre denne regel.

Klagenævnet for Udbud skal med de nye regler også kunne afvise sager uden at behandle dem.

"Anbefalingen indebærer, at klagenævnet ikke vil være forpligtet til at anvende unødvendige ressourcer på udsigtsløse klager," lyder det i arbejdsgruppens anbefalinger.

Kan koste hos de små

Hos it-brancheforeningen IT-Branchen er der jubel ovenpå forslagene til et nyt klagesystem for udbud.

Jublen kommer efter, at it-industrien har været hjemsøgt af mange klager, som oven i købet er steget i antal i de senere år

Alene Statens og Kommunernes Indkøbsservice (SKI) er der blevet klaget over 27 gange i 2011 og 2012, hvor SKI vandt 21 af sagerne, mens de seks resterende sager er end med forlig uden en afgørelse. 

"Vi har stort behov for et bedre klagesystem. Det har både leverandører og de offentlige kunder efterlyst. Derfor er det rigtig godt, at regeringen nu viser konkret handling, lyder det i en pressemeddelelse fra Morten Bangsgaard, administrerende direktør i IT-Branchen.

Han mener, at der med det nye klagesystem - hvis det som forventeligt bliver vedtaget i Folketinget i foråret - vil komme færre uberettigede klagesager, og der vil være en hurtigere afklaring i en sag.

Direktøren i IT-Branchen rejser dog en løftet pegefinger, når det kommer til, at klageren og den indklagede fremover i højere grad skal dele klage-udgifterne.

"Vi er bekymret over forslaget om, at klageren bliver pålagt den anklagedes sagsomkostninger, hvis man taber en sag. Det kan afholde mindre virksomheder fra at klage, selv hvis de har reel grundlag for det. Vi mener, der bør sættes et loft over den maksimale udgift en mindre virksomhed kan blive ramt af," lyder forslaget fra IT-Branchen.

Sammen med resten af it-industrien venter Morten Bangsgaard nu på, at de almindelige udbudsregler også bliver lavet om - herunder at hæve bagatelgrænsen for it-projekter til 7,5 millioner kroner.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Sikkerhed | Aarhus C

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

Jeanette Kristiansen

Circle Of Bytes ApS