Små it-firmaer presses til tavshed med ny udbudslov

Klagesystemet for offentlige udbud skal ændres på en række punkter, mener regeringen. Det får it-industrien til at juble, selvom især ét af ændringsforslagene vækker bekymring.

Artikel top billede

I dag er der mange, lange og uberettigede klager i det danske udbudssystem - ikke mindst i it-branchen. 


Derfor er klagesystemet for offentlige udbud fredag formiddag sendt i høring med henblik på, at det skal ændres inden for det næste halve år. 
Ændringsforslagene kommer efter en arbejdsgruppe under Erhvervs- og Vækstministeriet siden februar har gransket reglerne for klager i offentlige udbud.

Efter høringen vil ændringerne i klagereglerne forventeligt blive fremsat som lovforslag i slutningen af februar.

Hvis ændringerne glider glat igennem de tre lovforslagsbehandlinger, så forventes det, at der er nye regler for klager i det offentlige udbudssystem i maj 2013.

Det bliver ændret

De største ændringer i klagesystemet bliver, at der kommer en kortere tidsfrist for klager, der i prækvalifikationstiden.

Tidsfristen sænkes fra 30 til 15 dage.

I almindelige kontrakter går fristen ned fra seks måneder til en måned, mens klagefristen for rammeaftaler forkortes fra 12 måneder til seks måneder.

En anden større ændring er, at det bliver dyrere at klage.

Helt konkret skal det koste 20.000 kroner at klage, når prisen ligger over tærskelværdien, der på nuværende tidspunkt er 1,5 millioner kroner for it-projekter. Den nuværende klagepris ligger på 10.000 kroner.

Samtidig skal klageren i tabte sager betale for sagsomkostningerne.

Prisen for tabte sager kommer naturligvis helt an på, om klageren får helt eller delvist ret i sine klage eller ligefrem taber sagen. Sådan er det dog ikke i dag med de nuværende regler.

"En ordregiver, der ikke har overtrådt udbudsreglerne, vil således altid skulle betale egne omkostninger til en advokat. Der kan argumenteres for, at denne ordning ikke er rimelig set fra ordregiverens side," lyder argumentet i Erhvervs- og Vækstministeriets arbejdsgruppe for at ændre denne regel.

Klagenævnet for Udbud skal med de nye regler også kunne afvise sager uden at behandle dem.

"Anbefalingen indebærer, at klagenævnet ikke vil være forpligtet til at anvende unødvendige ressourcer på udsigtsløse klager," lyder det i arbejdsgruppens anbefalinger.

Kan koste hos de små

Hos it-brancheforeningen IT-Branchen er der jubel ovenpå forslagene til et nyt klagesystem for udbud.

Jublen kommer efter, at it-industrien har været hjemsøgt af mange klager, som oven i købet er steget i antal i de senere år

Alene Statens og Kommunernes Indkøbsservice (SKI) er der blevet klaget over 27 gange i 2011 og 2012, hvor SKI vandt 21 af sagerne, mens de seks resterende sager er end med forlig uden en afgørelse. 

"Vi har stort behov for et bedre klagesystem. Det har både leverandører og de offentlige kunder efterlyst. Derfor er det rigtig godt, at regeringen nu viser konkret handling, lyder det i en pressemeddelelse fra Morten Bangsgaard, administrerende direktør i IT-Branchen.

Han mener, at der med det nye klagesystem - hvis det som forventeligt bliver vedtaget i Folketinget i foråret - vil komme færre uberettigede klagesager, og der vil være en hurtigere afklaring i en sag.

Direktøren i IT-Branchen rejser dog en løftet pegefinger, når det kommer til, at klageren og den indklagede fremover i højere grad skal dele klage-udgifterne.

"Vi er bekymret over forslaget om, at klageren bliver pålagt den anklagedes sagsomkostninger, hvis man taber en sag. Det kan afholde mindre virksomheder fra at klage, selv hvis de har reel grundlag for det. Vi mener, der bør sættes et loft over den maksimale udgift en mindre virksomhed kan blive ramt af," lyder forslaget fra IT-Branchen.

Sammen med resten af it-industrien venter Morten Bangsgaard nu på, at de almindelige udbudsregler også bliver lavet om - herunder at hæve bagatelgrænsen for it-projekter til 7,5 millioner kroner.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival

    Digital transformation | Ballerup

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

    Netcompany A/S

    Erfaren databasespecialist

    Københavnsområdet

    Formpipe Software A/S

    Senior Product Manager

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    SAP Arkitekt

    Nordjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S