I dag er der mange, lange og uberettigede klager i det danske udbudssystem - ikke mindst i it-branchen.
I dag er der mange, lange og uberettigede klager i det danske udbudssystem - ikke mindst i it-branchen.
Efter høringen vil ændringerne i klagereglerne forventeligt blive fremsat som lovforslag i slutningen af februar.
Hvis ændringerne glider glat igennem de tre lovforslagsbehandlinger, så forventes det, at der er nye regler for klager i det offentlige udbudssystem i maj 2013.
De største ændringer i klagesystemet bliver, at der kommer en kortere tidsfrist for klager, der i prækvalifikationstiden.
Tidsfristen sænkes fra 30 til 15 dage.
I almindelige kontrakter går fristen ned fra seks måneder til en måned, mens klagefristen for rammeaftaler forkortes fra 12 måneder til seks måneder.
En anden større ændring er, at det bliver dyrere at klage.
Helt konkret skal det koste 20.000 kroner at klage, når prisen ligger over tærskelværdien, der på nuværende tidspunkt er 1,5 millioner kroner for it-projekter. Den nuværende klagepris ligger på 10.000 kroner.
Samtidig skal klageren i tabte sager betale for sagsomkostningerne.
Prisen for tabte sager kommer naturligvis helt an på, om klageren får helt eller delvist ret i sine klage eller ligefrem taber sagen. Sådan er det dog ikke i dag med de nuværende regler.
"En ordregiver, der ikke har overtrådt udbudsreglerne, vil således altid skulle betale egne omkostninger til en advokat. Der kan argumenteres for, at denne ordning ikke er rimelig set fra ordregiverens side," lyder argumentet i Erhvervs- og Vækstministeriets arbejdsgruppe for at ændre denne regel.
Klagenævnet for Udbud skal med de nye regler også kunne afvise sager uden at behandle dem.
"Anbefalingen indebærer, at klagenævnet ikke vil være forpligtet til at anvende unødvendige ressourcer på udsigtsløse klager," lyder det i arbejdsgruppens anbefalinger.
Hos it-brancheforeningen IT-Branchen er der jubel ovenpå forslagene til et nyt klagesystem for udbud.
Jublen kommer efter, at it-industrien har været hjemsøgt af mange klager, som oven i købet er steget i antal i de senere år.
Alene Statens og Kommunernes Indkøbsservice (SKI) er der blevet klaget over 27 gange i 2011 og 2012, hvor SKI vandt 21 af sagerne, mens de seks resterende sager er end med forlig uden en afgørelse.
"Vi har stort behov for et bedre klagesystem. Det har både leverandører og de offentlige kunder efterlyst. Derfor er det rigtig godt, at regeringen nu viser konkret handling, lyder det i en pressemeddelelse fra Morten Bangsgaard, administrerende direktør i IT-Branchen.
Han mener, at der med det nye klagesystem - hvis det som forventeligt bliver vedtaget i Folketinget i foråret - vil komme færre uberettigede klagesager, og der vil være en hurtigere afklaring i en sag.
Direktøren i IT-Branchen rejser dog en løftet pegefinger, når det kommer til, at klageren og den indklagede fremover i højere grad skal dele klage-udgifterne.
"Vi er bekymret over forslaget om, at klageren bliver pålagt den anklagedes sagsomkostninger, hvis man taber en sag. Det kan afholde mindre virksomheder fra at klage, selv hvis de har reel grundlag for det. Vi mener, der bør sættes et loft over den maksimale udgift en mindre virksomhed kan blive ramt af," lyder forslaget fra IT-Branchen.
Sammen med resten af it-industrien venter Morten Bangsgaard nu på, at de almindelige udbudsregler også bliver lavet om - herunder at hæve bagatelgrænsen for it-projekter til 7,5 millioner kroner.
Seneste nyt
Overblik: Så meget får it-cheferne i regionerne og Danmarks 10 største kommuner i løn
Du kan forøge værdien af din ERP-løsning markant med en kort og skarp playbook: Her er opskriften
Kæmpe-aftale: Atea skal levere pc'er og telefoner til Nato for en milliard kroner
Efter cyber-alarm i Danmark: Kræver at danske virksomheder får meget mere at vide om truslerne
Slår alarm: Cybertruslen mod Danmark er meget høj - meget sandsynligt at du bliver ramt af angreb
It-løsninger | Nordhavn
Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.
24. februar 2026 | Gratis deltagelse
Styrelsen For It og Læring
Ambitiøs teamkoordinator til it-driftsteam i Styrelsen for It og Læring i København
Københavnsområdet
Styrelsen for Danmarks Fængsler
It-medarbejder til it-rejsehold i Danmarks Fængsler på Midt-, Vest- eller Sydsjælland
Region Sjælland
Navnenyt fra it-Danmark
Netip A/S
Immeo
Norriq Danmark A/S
Norriq Danmark A/S
Mest læste