Så meget sparer staten på én stor fælles data-motor

Planen er at Danmark skal sætte sig helt frem i it-førersædet, når den offentlige sektor i år begynder at bygge en spritny datafordelingsmotor til bedre, hurtigere og billigere datalevering.

Artikel top billede

Et klassisk it-konsolideringsprojekt.

Sådan omtaler kontorchef Jens Krieger Røyen fra Digitaliseringsstyrelsen den kommende Fællesoffentlige Datafordeler, som styrelsen har sendt i udbud med et prisskilt, der kan komme til at stå på 120 millioner kroner for hele perioden med udvikling, support, vedligeholdelse og videreudvikling frem mod 2022. 

Konsolideringen består i, at flere forskellige myndigheder som Kort- og Matrikelstyrelsen, Bygnings- og Boligregistret (BBR), Det Centrale Virksomhedsregister (CVR) og Det Centrale Personregister (CPR) går sammen om at levere data til fordeleren.

"Vi går fra at have flere halvgode distributionsløsninger til at have én supergod distributionsløsning, som bliver en del af landets kritiske infrastruktur," siger Jens Krieger Røyen, som vurderer, at besparelsespotentialet ligger på mellem 20 millioner og 40 millioner kroner i 2016, når projektet er fuldt implementeret i 2016.

Det vil sige, at projektet har tjent sig hjem på mellem tre og fire års tid.

Hvordan skal datafordeleren se ud?

Statslige myndigheder, kommuner og virksomheder kan tilmelde sig datafordeleren med én indgang til bunkevis af offentlige datasæt, hvor brugen forventes at stige med en faktor seks frem mod 2020.

Inspirationen til datafordeleren kommer fra finansverdenen, hvor banker i flere år har arbejdet med lignende datafordelingsmotorer.

Der er derfor ingen rysten i bukserne hos Digitaliseringsstyrelsen i forbindelse med at udbyde en datafordeler, selvom ingen ved, hvordan den præcis kommer til at se ud i sidste ende.

"Vi er ret sikre på, at det kan lade sig gøre at bygge en datafordeler, og der vil givetvis være flere forskellige måder at gøre det på," fortæller Jens Kriegen Røyen, som fremhæver, at det ikke vil være en hyldevare.

"Men det vil være et system, der er bygget på relativ kendt teknologi med datalag, distributionslag, adgangskontrol og andet, så selvfølgelig kan den bygges," fortsætter han.

Rammer skiven mere præcist

På grund af høje krav til performance, sikkerhed og pris, udbyder Digitaliseringsstyrelsen den kommende datafordeler i en såkaldt konkurrencepræget dialog med leverandørerne.

Sådan vil staten udnytte datafordeleren i fremtiden

Det betyder, at når op til fem leverandører i løbet af foråret 2013 bliver prækvalificerede, så vil Digitaliseringsstyrelsen udsende en overordnet kravspecifikation.

Derefter vil leverandørerne og styrelsen med alle sine offentlige interessenter som eksempelvis CPR-folkene filer kravspec'en til i fællesskab, hvorefter de konkrete løsninger vil blive vurderet på hovedsageligt pris, performance og sikkerhed.

"Det kan være, at nogen tilbyder løsninger, som vi umiddelbart ikke havde forestillet os, og med den konkurrenceprægede dialog forventer jeg, at vi rammer skiven bedre og mere præcist første gang, end vi har set tidligere med offentlige it-projekter," vurderer Jens Kriegen Røyen.

Tænder det lange lys

Kontorchefen fra Digitaliseringsstyrelsen forventer, at med en Fællesoffentlig Datafordeler vil eksempelvis Den digitale tinglysning i højere grad blive en one-stop-shop for brugerne, da endnu flere datasæt vil være tilgængelige.

Længere ude i fremtiden forventer han, at i lyset af de kommende stigende datamængder, så vil datafordeleren kunne give Danmark en markant konkurrencemæssig fordel i form af en smidig sagsbehandling.

"Englænderne og hollænderne, som vi normalt kigger til på datafronten, har allerede henvendt sig til os for at høre, hvordan de kan komme i gang med noget lignende. Men vi gør det altså ikke for at vinde internationale priser, vi gør det for at spare penge og yde bedre service," forklarer Jens Krieger Røyen.

Udbuddet kører frem til den 18. februar klokken 12.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Andre events | København Ø

People Tech 2025 – hvor HR møder IT

Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S