Så meget sparer staten på én stor fælles data-motor

Planen er at Danmark skal sætte sig helt frem i it-førersædet, når den offentlige sektor i år begynder at bygge en spritny datafordelingsmotor til bedre, hurtigere og billigere datalevering.

Artikel top billede

Et klassisk it-konsolideringsprojekt.

Sådan omtaler kontorchef Jens Krieger Røyen fra Digitaliseringsstyrelsen den kommende Fællesoffentlige Datafordeler, som styrelsen har sendt i udbud med et prisskilt, der kan komme til at stå på 120 millioner kroner for hele perioden med udvikling, support, vedligeholdelse og videreudvikling frem mod 2022. 

Konsolideringen består i, at flere forskellige myndigheder som Kort- og Matrikelstyrelsen, Bygnings- og Boligregistret (BBR), Det Centrale Virksomhedsregister (CVR) og Det Centrale Personregister (CPR) går sammen om at levere data til fordeleren.

"Vi går fra at have flere halvgode distributionsløsninger til at have én supergod distributionsløsning, som bliver en del af landets kritiske infrastruktur," siger Jens Krieger Røyen, som vurderer, at besparelsespotentialet ligger på mellem 20 millioner og 40 millioner kroner i 2016, når projektet er fuldt implementeret i 2016.

Det vil sige, at projektet har tjent sig hjem på mellem tre og fire års tid.

Hvordan skal datafordeleren se ud?

Statslige myndigheder, kommuner og virksomheder kan tilmelde sig datafordeleren med én indgang til bunkevis af offentlige datasæt, hvor brugen forventes at stige med en faktor seks frem mod 2020.

Inspirationen til datafordeleren kommer fra finansverdenen, hvor banker i flere år har arbejdet med lignende datafordelingsmotorer.

Der er derfor ingen rysten i bukserne hos Digitaliseringsstyrelsen i forbindelse med at udbyde en datafordeler, selvom ingen ved, hvordan den præcis kommer til at se ud i sidste ende.

"Vi er ret sikre på, at det kan lade sig gøre at bygge en datafordeler, og der vil givetvis være flere forskellige måder at gøre det på," fortæller Jens Kriegen Røyen, som fremhæver, at det ikke vil være en hyldevare.

"Men det vil være et system, der er bygget på relativ kendt teknologi med datalag, distributionslag, adgangskontrol og andet, så selvfølgelig kan den bygges," fortsætter han.

Rammer skiven mere præcist

På grund af høje krav til performance, sikkerhed og pris, udbyder Digitaliseringsstyrelsen den kommende datafordeler i en såkaldt konkurrencepræget dialog med leverandørerne.

Sådan vil staten udnytte datafordeleren i fremtiden

Det betyder, at når op til fem leverandører i løbet af foråret 2013 bliver prækvalificerede, så vil Digitaliseringsstyrelsen udsende en overordnet kravspecifikation.

Derefter vil leverandørerne og styrelsen med alle sine offentlige interessenter som eksempelvis CPR-folkene filer kravspec'en til i fællesskab, hvorefter de konkrete løsninger vil blive vurderet på hovedsageligt pris, performance og sikkerhed.

"Det kan være, at nogen tilbyder løsninger, som vi umiddelbart ikke havde forestillet os, og med den konkurrenceprægede dialog forventer jeg, at vi rammer skiven bedre og mere præcist første gang, end vi har set tidligere med offentlige it-projekter," vurderer Jens Kriegen Røyen.

Tænder det lange lys

Kontorchefen fra Digitaliseringsstyrelsen forventer, at med en Fællesoffentlig Datafordeler vil eksempelvis Den digitale tinglysning i højere grad blive en one-stop-shop for brugerne, da endnu flere datasæt vil være tilgængelige.

Længere ude i fremtiden forventer han, at i lyset af de kommende stigende datamængder, så vil datafordeleren kunne give Danmark en markant konkurrencemæssig fordel i form af en smidig sagsbehandling.

"Englænderne og hollænderne, som vi normalt kigger til på datafronten, har allerede henvendt sig til os for at høre, hvordan de kan komme i gang med noget lignende. Men vi gør det altså ikke for at vinde internationale priser, vi gør det for at spare penge og yde bedre service," forklarer Jens Krieger Røyen.

Udbuddet kører frem til den 18. februar klokken 12.

Annonceindlæg fra Barco

Sådan er teknologi og design med til at skabe vellykkede hybridmøder

Måden vi mødes på har ændret sig. Så hvorfor ser vores mødelokaler stadig ens ud?

JP/Politikens Hus

Udvikler til integrationsteam i JP/Politikens Hus

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

MLOps Engineer til opbygning af Forsvarets nye AI-platform

Midtjylland

Semler IT

Power Platform Specialist til Semler IT

Københavnsområdet

Styrelsen For It og Læring

Erfaren enterprise-arkitekt til tværgående arkitekturenhed

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Trafikstyrelsen har pr. 1. maj 2026 ansat Nihad Hodzic som IT og Digitaliseringschef. Han skal især beskæftige sig med med IT-projekter og digital transformation, herunder især det strategiske løft af Trafikstyrelsens digitale niveau. Han kommer fra en stilling som Kontorchef hos Udviklings og Forenklingsstyrelsen. Han er uddannet i statskundskab og har en lederuddannelse fra MIT Sloan, samt en igangværende Master i IT-Ledelse. Han har tidligere beskæftiget sig med IT-udvikling og større projekter på momsområdet, hvor han har ledet et projekt- og udviklingskontor. Nyt job

Nihad Hodzic

Trafikstyrelsen

netIP har pr. 1. juni 2026 ansat Heidi Winther som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som IT-Supporter hos Holstebro Kommune. Nyt job
Mohamed El Haddaoui, er pr. 7. april 2026 ansat hos Dafolo A/S som IT-systemudvikler. Han skal især beskæftige sig med udviklingsopgaver relateret til Brugerklubben SBSYS. Han er nyuddannet datamatiker og har erfaring med udvikling af REST API'er og integreret databaser. Nyt job

Mohamed El Haddaoui

Dafolo A/S

Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Steffen Bendix Søjberg som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Rødekro. Han kommer fra en stilling som Systemadministr,og har været i branchen i mange år. Nyt job