Sådan sparer Svendborg kassen med cloud-mails
Test: Sådan fungerer IBM's sociale cloud-kontorpakke
Et helhedsorienteret valg.
Sådan betegner CIO Jens Hartmann fra Grundfos beslutningen om at satse på Microsofts Office 365 og dermed cloud computing til 13.000 professionelle it-brugere og på sigt til hele koncernen, omkring 20.000 medarbejdere.
"Vi skifter, fordi det er det bedste valg for os i forhold til den arkitektur, vi har som helhed."
"Man skal se det i forhold til den arkitektur, vi i øvrigt står på - med de applikationer og den infrastruktur, vi har, og med de arkitekturer og strategier, der ligger på de relaterede områder," forklarer Jens Hartmann til Computerworld.
Collaboration er afgørende
Grundfos har i globaliseringens tidsalder et markant fokus på collaboration og dermed integration i it-miljøet. Det gælder internt, men i høj grad også i forhold til omverdenen.
Medarbejderne skal kunne dele viden og samarbejde om projekter og skal helst ikke begrænses ved, at den ene applikation ikke taler med den anden, eller af at databaserne lever en isoleret tilværelse.
"Det handler meget om evnen til at have en 'seamless' integration. Med den arkitektur, vi dels har og dels nu styrker, så vil det styrke os i forhold til eksekveringen af collaboration og transaktionelle forretningsprocesser," siger Jens Hartmann.
Han ser samtidig betydelige perspektiver i, at it-brugen blandt de mange tusinde Grundfos-medarbejdere kan udvides med Office 365.
"Vi kommer med 13.000 brugere i traditionel forstand, men det her løfter Grundfos til nu at få mail, kalender og My Site (Sharepoint, red.) til alle medarbejdere, så det er op imod 20.000."
"Så det giver nogle andre perspektiver i forhold til, at alle nu bliver digitaliserede og dermed får de fordele, der er i det. Dermed får vi mulighed for processer, der kan routes til alle medarbejdere, når vi i forskellige sammenhænge er klar til det."
Artiklen fortsætter på næste side...