Sådan udnytter du Lync-Skype integrationen optimalt

San Diego: Integrationen mellem Lync og Skype åbner for helt nye muligheder.

Artikel top billede

Læs også: 

Microsoft smelter Skype sammen med Lync

Microsofts Skype-boss: Her er fremtidens kommunikation

Lync Conference 2013, San Diego: Den nye integration mellem Lync og Skype er ikke blot en behændig funktion - du kan opnå cool cash, hvis du forstår at udnytte sammenspillet rigtigt.

Der var ikke mange pladser tomme, da analytiker Marty Parker fra Unicomm Consulting startede sin præsentation på den første Lync-konferencen nogensinde.

"De to serverfamilier taler nu sammen. Vi kan se status, vi kan chatte, og vi kan tale sammen mellem de to kommunikationssystemer," starter Marty Parker ud og fortsætter:

Stort potentiale for virksomheder

"Så hvad er der nyt i det? Jo vi har, ifølge Skype, 280 millioner aktive Skype-brugere - det er altså en stor gruppe, der jævnligt anvender denne kommunikationsform."

Han har igennem en lang karriere arbejdet med samlede kommunikationsløsninger, og stod blandt andet i spidsen for udvikling og lancering af Avaya Unified Communication Center for lidt over 10 år siden. 

Han endte dog med at starte Unicomm Consuting for ikke så lang tid siden. Det er en analyse- og konsulentvirksomhed, der arbejder med store virksomheder omkring forretningsoptimering gennem unified communications.

Med den lange baggrund indenfor UC var han derfor indbudt til Lync-konference for at svare på, hvor virksomheder kan finde værdi i den nye integration mellem Lync og Skype.

"Lad os se på mulighederne - jeg tror, der er et stort potentiale for virksomheder," siger Marty Parker.

Sådan kan du skære ned på omkostninger

Læs også: 

Sådan sparer Svendborg kassen med cloud-mails

It-direktør dropper Lotus Notes til 50.000 brugere

Brug Skype til skære ned på omkostninger i forbindelse med opkald til kunder og partenere i udlandet.

"Man kan jo spørge sin klient eller kontakt, om han ikke har Skype, for så kan vi jo kommunikere sammen gratis eller meget billigt," siger Marty Parker.

Han forklarer kort, at nogle brugere mod et mindre beløb om måneden vil foretrække en premium-konto hos Skype, der giver adgang til ekstrafunktioner som gruppesamtaler, gruppeskærmdeling og ubegrænset opkald til et enkelt land.

Men om det er gratis eller mod et lille beløb, så er der i hvert fald et besparelsesaspekt, som synes let at implementere.

"Det kræver jo ikke meget administrativt bare at tilføje en Skype-konto, som desuden efter en enkel samtale vil figurere på din kontaktliste."

På den måde kan du nu sagtens tilføje en ekstern kontakt til din Lync-konto, selvom personen altså ikke har Lync.

Serviceoptimering overfor kunder

Tænk service på en ny måde, og giv Skype-brugerne en god oplevelse.

"Som virksomhed kunne man åbne service for sine kunder igennem Skype. Så kunne kunder bare ringe eller skrive, når de ville have fat i én," siger han.

Idéen går på, at man åbner en Skype-konto, som egentlig bare er et callcenter eller en serviceafdeling, og så kører man det blot fra sin Lync-konto.

"Her er der penge at spare i forhold til dyre 800-numre eller selv at skulle ringe op. Men det kan også give en marketingsfordel, fordi nogle kunder vil kvitterer for en ny og innovativ kommunikationsform," påpeger Marty Parker.

I denne sammenhæng kunne man som virksomhed aktivt rekruttere Skype-brugere på forskellige måder, forklarer han videre.

Værdien af et stort netværk

Brug Skype til at udvide virksomhedens reklame og brand.

"Det, jeg ville gøre, var at smide en bunke Skype-kontoer ud, som jeg vil kalde sociale netværkskontorer. De ville så fungere som en buddy, kunder kunne snakke med," siger han.

Han forklarer, at idéen går ud på at lade brugerne kommunikere endnu tættere med virksomheden eller dets produkter.

"Toyota kunne for eksempel lave en buddy til deres nye Prius Plug-in Hybrid-bil. Så kunne kunderne tale med den på Skype," siger Morty Parker.

Bagved ville det være et Lync-gruppeopkald eller chat, som kunne betjenes af hvem det nu skulle være. Det ville give en ny måde at kommunikere med kunderne på.

"Jeg vil ikke sige i stedet for sociale medier, men bare som en supplering, der kunne give adgang til nye markeder og kundeinteresser. Det ville selvfølgelig også være en tovejskommunikation, hvor virksomheden også kan sende noget den anden vej," uddyber han.

Sådan skaber du en bedre kommunikation

Læs også:

Microsoft smelter Skype sammen med Lync

Microsofts Skype-boss: Her er fremtidens kommunikation

Skab en bedre kontakt til forhold uden for virksomheden.

"Nu kan du nemt holde kontakt med professionelle eller sociale kontakter. Du behøver ikke gå ind i virksomhedens sikkerhedsprocedure, for dine kontakter kan bare køre over Skype," siger Marty Parker.

Det kan godt være, at det også er nemt bare at holde sig til telefonen, men hvis du vil pleje dit netværk, så er det altså en nem måde.

"Du kan virkelig udvide dit netværk og hurtigt se status, chatte eller ringe kontakter op. Det vil kunne skabe en bedre kontakt med dine kunder, partnere og venner, som vil føle sig mere forbundet uden nogen omkostninger," siger han.

Bedre kommunikation med dine leverandøre

Brug Skype i forbindelse med din værdikæde.

"Hvis en leverandør ikke har Lync, så kan de nu bare bruge Skype. Igen sikrer man en tættere kommunikation og en øget besparelse i forhold til for eksempel administration," fremhæver Marty Parker.

Det vil måske blive et blandet miljø, hvor du eksempelvis over en chatbesked lige hurtigt gør opmærksom på en ny hastordre, der er sendt på e-mail.

Desuden har du også muligheden for at invitere leverandøren til et konferencemøde, hvilket kan gennemføres uden Lync, da man blot har brug for et link og en webbrowser.

Styrelse af din rekruttering

Brug Skype til hurtigt at ansætte ny arbejdskraft.

"Jeg læser Wired, og de har snakket om det her i fire års tid. Forstil dig en fremtid, hvor du som virksomhed måske henter 30 - 50 procent af din arbejdskraft fra folk, der arbejder deltid og opgaveorienteret."

"De melder sig til, når de er ledige, og så arbejder de i en kort periode af gangen," forklarer han.

Det er for eksempel, hvad man ser i nogle servicevirksomheder, som har adgang til en stor gruppe medarbejdere, der ansættes mod en bestemt opgave.

I sådanne situationer kunne en Skype-konto være bindeleddet mellem virksomhed og arbejder.

"Hvis der er en gruppe mennesker, som opfattes som interne i virksomheden, men som reelt ikke er fastansat, så kan en Skype-konto være en billig og lettilgængelig måde at sikre et kontaktled på," slutter Marty Parker.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S