Artikel top billede

Sådan udnytter du Lync-Skype integrationen optimalt

San Diego: Integrationen mellem Lync og Skype åbner for helt nye muligheder.

Læs også: 

Microsoft smelter Skype sammen med Lync

Microsofts Skype-boss: Her er fremtidens kommunikation

Lync Conference 2013, San Diego: Den nye integration mellem Lync og Skype er ikke blot en behændig funktion - du kan opnå cool cash, hvis du forstår at udnytte sammenspillet rigtigt.

Der var ikke mange pladser tomme, da analytiker Marty Parker fra Unicomm Consulting startede sin præsentation på den første Lync-konferencen nogensinde.

"De to serverfamilier taler nu sammen. Vi kan se status, vi kan chatte, og vi kan tale sammen mellem de to kommunikationssystemer," starter Marty Parker ud og fortsætter:

Stort potentiale for virksomheder

"Så hvad er der nyt i det? Jo vi har, ifølge Skype, 280 millioner aktive Skype-brugere - det er altså en stor gruppe, der jævnligt anvender denne kommunikationsform."

Han har igennem en lang karriere arbejdet med samlede kommunikationsløsninger, og stod blandt andet i spidsen for udvikling og lancering af Avaya Unified Communication Center for lidt over 10 år siden. 

Han endte dog med at starte Unicomm Consuting for ikke så lang tid siden. Det er en analyse- og konsulentvirksomhed, der arbejder med store virksomheder omkring forretningsoptimering gennem unified communications.

Med den lange baggrund indenfor UC var han derfor indbudt til Lync-konference for at svare på, hvor virksomheder kan finde værdi i den nye integration mellem Lync og Skype.

"Lad os se på mulighederne - jeg tror, der er et stort potentiale for virksomheder," siger Marty Parker.

Sådan kan du skære ned på omkostninger

Læs også: 

Sådan sparer Svendborg kassen med cloud-mails

It-direktør dropper Lotus Notes til 50.000 brugere

Brug Skype til skære ned på omkostninger i forbindelse med opkald til kunder og partenere i udlandet.

"Man kan jo spørge sin klient eller kontakt, om han ikke har Skype, for så kan vi jo kommunikere sammen gratis eller meget billigt," siger Marty Parker.

Han forklarer kort, at nogle brugere mod et mindre beløb om måneden vil foretrække en premium-konto hos Skype, der giver adgang til ekstrafunktioner som gruppesamtaler, gruppeskærmdeling og ubegrænset opkald til et enkelt land.

Men om det er gratis eller mod et lille beløb, så er der i hvert fald et besparelsesaspekt, som synes let at implementere.

"Det kræver jo ikke meget administrativt bare at tilføje en Skype-konto, som desuden efter en enkel samtale vil figurere på din kontaktliste."

På den måde kan du nu sagtens tilføje en ekstern kontakt til din Lync-konto, selvom personen altså ikke har Lync.

Serviceoptimering overfor kunder

Tænk service på en ny måde, og giv Skype-brugerne en god oplevelse.

"Som virksomhed kunne man åbne service for sine kunder igennem Skype. Så kunne kunder bare ringe eller skrive, når de ville have fat i én," siger han.

Idéen går på, at man åbner en Skype-konto, som egentlig bare er et callcenter eller en serviceafdeling, og så kører man det blot fra sin Lync-konto.

"Her er der penge at spare i forhold til dyre 800-numre eller selv at skulle ringe op. Men det kan også give en marketingsfordel, fordi nogle kunder vil kvitterer for en ny og innovativ kommunikationsform," påpeger Marty Parker.

I denne sammenhæng kunne man som virksomhed aktivt rekruttere Skype-brugere på forskellige måder, forklarer han videre.

Værdien af et stort netværk

Brug Skype til at udvide virksomhedens reklame og brand.

"Det, jeg ville gøre, var at smide en bunke Skype-kontoer ud, som jeg vil kalde sociale netværkskontorer. De ville så fungere som en buddy, kunder kunne snakke med," siger han.

Han forklarer, at idéen går ud på at lade brugerne kommunikere endnu tættere med virksomheden eller dets produkter.

"Toyota kunne for eksempel lave en buddy til deres nye Prius Plug-in Hybrid-bil. Så kunne kunderne tale med den på Skype," siger Morty Parker.

Bagved ville det være et Lync-gruppeopkald eller chat, som kunne betjenes af hvem det nu skulle være. Det ville give en ny måde at kommunikere med kunderne på.

"Jeg vil ikke sige i stedet for sociale medier, men bare som en supplering, der kunne give adgang til nye markeder og kundeinteresser. Det ville selvfølgelig også være en tovejskommunikation, hvor virksomheden også kan sende noget den anden vej," uddyber han.

Sådan skaber du en bedre kommunikation

Læs også:

Microsoft smelter Skype sammen med Lync

Microsofts Skype-boss: Her er fremtidens kommunikation

Skab en bedre kontakt til forhold uden for virksomheden.

"Nu kan du nemt holde kontakt med professionelle eller sociale kontakter. Du behøver ikke gå ind i virksomhedens sikkerhedsprocedure, for dine kontakter kan bare køre over Skype," siger Marty Parker.

Det kan godt være, at det også er nemt bare at holde sig til telefonen, men hvis du vil pleje dit netværk, så er det altså en nem måde.

"Du kan virkelig udvide dit netværk og hurtigt se status, chatte eller ringe kontakter op. Det vil kunne skabe en bedre kontakt med dine kunder, partnere og venner, som vil føle sig mere forbundet uden nogen omkostninger," siger han.

Bedre kommunikation med dine leverandøre

Brug Skype i forbindelse med din værdikæde.

"Hvis en leverandør ikke har Lync, så kan de nu bare bruge Skype. Igen sikrer man en tættere kommunikation og en øget besparelse i forhold til for eksempel administration," fremhæver Marty Parker.

Det vil måske blive et blandet miljø, hvor du eksempelvis over en chatbesked lige hurtigt gør opmærksom på en ny hastordre, der er sendt på e-mail.

Desuden har du også muligheden for at invitere leverandøren til et konferencemøde, hvilket kan gennemføres uden Lync, da man blot har brug for et link og en webbrowser.

Styrelse af din rekruttering

Brug Skype til hurtigt at ansætte ny arbejdskraft.

"Jeg læser Wired, og de har snakket om det her i fire års tid. Forstil dig en fremtid, hvor du som virksomhed måske henter 30 - 50 procent af din arbejdskraft fra folk, der arbejder deltid og opgaveorienteret."

"De melder sig til, når de er ledige, og så arbejder de i en kort periode af gangen," forklarer han.

Det er for eksempel, hvad man ser i nogle servicevirksomheder, som har adgang til en stor gruppe medarbejdere, der ansættes mod en bestemt opgave.

I sådanne situationer kunne en Skype-konto være bindeleddet mellem virksomhed og arbejder.

"Hvis der er en gruppe mennesker, som opfattes som interne i virksomheden, men som reelt ikke er fastansat, så kan en Skype-konto være en billig og lettilgængelig måde at sikre et kontaktled på," slutter Marty Parker.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere