Telia vinder kunder inden for både mobiltelefoni, bredbånd og kabel-tv, men det kunne ikke redde sidste års danske resultat fra at vise et stort minus på 434 millioner kroner ud af en omsætning på 2,7 milliarder kroner.
Tabet er dog en massiv fremgang for Telia i forhold til 2002, som gav et kæmpe underskud på 4,8 milliarder kroner og en omsætning på 2,3 milliarder kroner.
Resultatet skal yderligere ses i lyset af, at det i sidste kvartal i 2003 kun blev til et ? med Telia-øjne ? lille underskud på 29 millioner, hvilket tyder på, at den danske afdeling er på vej i plus.
På mobilsiden har der været succes for mobilabonnementet Teliaxpress, som må have givet Telias mobilkunder ondt i tommelfingrene. De sendte i gennemsnit 175 SMS-beskeder om måneden mod kun 39 året før.
Flere mobilkunder
Kundetilstrømningen gav i alt 59.000 flere mobilkunder og en øget omsætning på 52 procent.
- Det går betydeligt fremad i Danmark, og Telia er ikke længere under pres, siger porteføljemanager David Dalgas fra BankInvest.
Han mener dog, at Telia skal finde en dansk partner, hvis selskabet virkelig vil byde op til dans og tjene mange penge.
- Det ville være et gennembrud for Telias indtjeningspotentiale, hvis de kunne få nogle flere mobilkunder. En sammenlægning af Telia og Orange ville give god mening for både selskaberne og det danske marked, men jeg tror ikke, det er sandsynligt. Problemet er, at de begge ville have kontrollen med det nye selskab, siger David Dalgas.
Selv om antallet af fastnetkunder er faldet lidt, har en omstrukturering af fastnet-forretningen alligevel været med til at nedbringe underskuddet markant. Telia havde 172.000 fastnet-kunder ved udgangen af 2003, hvilket er 38.000 mindre end året før.
Telia havde ved udgangen af 2003 lidt over 1.000 ansatte i Danmark, hvilket kun er en smule færre end året før.
Bedste koncern-resultat
For moderselskabet Teliasonera blev det til koncernes bedste resultat nogensinde, da et underskud på 38 milliarder kroner i 2002 blev vendt til et overskud på 10,8 milliarder kroner i 2003.
Sammenlægningen af det svenske og det finske teleselskab er helt gennemført, og Teliasonera bedømmer at have vundet markedsandele på mobilsiden i både Sverige, Norge, Danmark og Rusland.
Selskabet peger i regnskabet på, at vækst gennem opkøb er en mulighed, specielt med de gode erfaringer fra sammenlægningen af Telia og Sonera i baghovedet.
I 2004 forventes markedet at vise fortsat god vækst på mobil-siden og stærk vækst for internetbaserede tjenester, mens der er nedgang i vente for fastnettelefoni.