Sådan skal du agere, når governance bliver til scrum

Klumme: Det kan være svært at se, hvordan den klassiske it-governance kan bruges på nye brugerdrevne områder som mobile løsninger, cloud og sociale medier. Få hjælp til opgaven her.

Artikel top billede

Mange virksomheder arbejder med mobile løsninger. Rigtig mange virksomheder.

Men det kaster ofte organisationerne ud i en situation, hvor de sædvanlige spilleregler for it-projekter kommer til kort.

Det er blandt andet fordi, at teknologierne udvikler sig dramatisk hurtigt, så en planlægning og strategier med de sædvanlige horisonter på 6-12 måneder er svære at fastholde.

Der er tale om en dynamik og manglende standardisering på device-siden, som de fleste ikke er forberedt på.

Vi har ikke oplevet noget lignende siden pc-standardiseringen i anden halvdel af 1980'erne - og det bliver ikke standardiseret fremover, tværtimod.

Forretningen driver udviklingen

Forretningen er i førersædet, ikke it, og forretningen driver udviklingen.

I gamle dage ville man kalde det for "skygge-it" i forretningen - nu er det næsten it-afdelingen, der er "skygge-it".

Der er i nogle organisationer ikke helt styr på, hvem der egentlig ejer de mobile aktiviteter (ledelsen, marketing, salg, it eller brugerne - for at nævne nogle).

Rigtig mange diskussioner fokuserer - desværre - på teknologierne.

Jeg har hørt diskussioner om mobile strategier handle om, hvorvidt man nu skulle understøtte Android-platformen eller ej - samtidig med at alle erkender, at beslutninger om mobile løsninger kan have afgørende betydning for hele organisationens succes.

Det kan godt være svært at se, hvordan den klassiske it-governance kan bruges på nye brugerdrevne områder som mobile løsninger, cloud og sociale medier.

Jeg spurgte for nylig it-chefen for en af de største danske virksomheder, hvordan den it-governance, han netop havde stået og fremhævet, kunne bruges på disse nye områder.

Svaret var, at den nød havde de endnu ikke knækket, og at det er svært at se den klare model for det.

Jeg vil på ingen måde påstå, at jeg ved bedre end denne it-chef og har den perfekte model.

Her er de vigtige komponenter, som du måske overser

Men vi kan i hvert fald se nogle af de komponenter og processer, som man typisk ikke har så meget på banen, når man snakker om den klassiske it-governance.

Nogle af disse områder er blandt andet:

Markedsinput til governance: Mobilitetsområdet er drevet af et meget dynamisk marked, og det er derfor nødvendigt løbende at monitorere og inddrage markedstendenserne i beslutningerne på området.

Agil proces: Governance-processen skal være meget agil, og beslutningsprocesserne skal være iterative i stedet for treårsplanlægning.

Man kan sige, at det er Scrum for Governance med tidsbegrænsede planlægningsvinduer, samarbejde og høj grad af interaktion.

Beslutningsparalyse: Undgå paralyse gennem analyse ved hjælp af beslutningsmodeller som AHD (Analytic Hierarchy Process, en metode til multi-kriterie gruppebeslutninger), velegnet til at træffe vigtige beslutninger på meget komplekse områder.

KPI'er i stedet for SLA'er: Når netop områder som mobile løsninger går fra at være drevet af it til at være drevet af forretningen, er det yderligere vigtigt, at diskussionen om målene tager udgangspunkt i forretningens KPI'er i stedet for SLA-garantier fra it-afdelingen.

Der er sikkert en del organisationer, der allerede i en eller anden udstrækning anvender eller forsøger at anvende disse elementer i deres governance.

Så kan man jo glæde sig over, at man er på rette vej - for der er uden tvivl brug for at gentænke, hvordan man arbejder med it-governance fremover.

Per Andersen er principal consultant i Capgemini.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S