Oracle-topchef: Slut med Oracle-sælgeres aggressive metoder

Det skal være slut med Oracle-sælgernes aggressive salgsmetoder, lyder det fra Oracles topchef, Mark Hurd. Se her hvordan han vil stoppe sine sælgeres frembrusende metoder.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Oracle skal være langt nemmere at arbejde sammen med.

Sådan lyder den klare besked fra selskabets topchef, Mark Hurd, der har flere ideer til, hvordan Oracle skal række hånden frem med kunderne.

Oracle er ellers ikke kendt som det selskab i verden, som det er nemmest at arbejde sammen med, og der har gennem årene været mange historier fremme om selskabets kontante facon. Det kan læse et dansk eksempel her.

Ifølge Computerworlds amerikanske nyhedsbureau, Computerworld News Service, er Oracle i USA kendt for at bombardere kunder med henvendelser fra mange forskellige account-ansvarlige, der hver især sælger forskellige produkter.

Men alt det skal snart være historie, lyder det fra Mark Hurd.

Ønsker ikke at være svære

"Vi ønsker ikke at være svære at samarbejde med. Vi har altså ikke en strategi om, at vi skal være svære at være i stue med," siger han.

Og netop den forbedrede samarbejdsvilje skal være motor under selskabets overordnede formål: At sælge mere. Og bedre.

Oracle er nemlig i fuld gang med at udvide antallet af sælgere i selskabet.

Men selskabet vil samtidig sørge for, at sælgerne bliver mere kompetente med langt mere specialiseret viden om Oracles produkter.

"I mit hjerte mener jeg, at sælgere uden dyb viden om de produkter, de sælger, er aldeles værdiløse," siger Mark Hurd.

Sammenhængende plan

Hertil kommer, at topchefen ser store muligheder for forbedringer, når det gælder sælgernes evne til at sammensætte en sammenhængende plan for kunderne.

Topchefen sigter nu efter et tæt samarbejde med de forskellige bruger-grupper, hvor Oracle-kunderne typisk samler sig.

"Jeg ser på bruger-grupperne som en slags udvidelse af Oracle. Vi ønsker deres input, og jeg har givet vores teams besked om, at de skal lægge mere energi i dette område," siger han.

Kunder skal være glade og lykkelige

Ultimativt skal Oracles kunder være så glade og tilfredse, at de reelt agerer som en "udvidelse af Oracles salgsafdelinger," lyder det fra Mark Hurd.

Formand for brugergruppen Oracle Applications Users Group, Margaret Wright, synes ifølge Computerworld News Service godt om udmeldingen.

Mere specialiserede og bedre uddannede Oracle-salgsfolk kan nemlig gøre, at sælgerne oplyser 'mere end et navn og en pris," når de ringer til kunderne, som hun siger.

Læs også:

Java-problem: Disse spørgsmål vil Oracle Danmark ikke svare på.

Her er forklaringen på Oracles prispolitik.

Oracle tvinger kunde til at købe gammel hardware .

Sådan undgår du at falde i den dyre licens-fælde.

Oracle fraskriver sig al juridisk ansvar for egen it-guide

Mere kontrol: Softwarefirmaer vil øge antallet af licens-audits.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse