Verdens største søgemaskine, Google, er på vej til at åbne et kontor i Norden. Søgemaskinen ansætter en salgschef, der skal sælge Adwords til det nordiske marked.
Adwords er de sponserede links, som dukker op ved bestemte søgninger på Google. Virksomheder betaler for at få henvisninger fra bestemte søgeord, og det giver Google en stor del af firmaets indtjening.
Ifølge Wall Street Journal står betalte søgninger for 31 procent af den amerikanske omsætning på online-reklamer mod blot ni procent for et år siden.
Salgschefen skal tale flydende dansk eller svensk og have mindst fire års erfaring med salg af online-annoncer. I jobannoncen lægger Google desuden vægt på, at personen skal opbygge og stå i spidsen for Googles nordiske organisation.
Det er endnu ikke fastlagt, om personen kommer til at sidde i Stockholm eller København. Det tyder på, at Google vil lade beliggenheden afhænge af den nye salgschefs nationalitet.
Den amerikanske søgemaskine blev stiftet i 1998 og regner med at gå på børsen senere i år, hvor det anslås, at selskabet kan hente op mod 70 milliarder kroner. Det anslås også, at søgemaskinen står bag tre ud af fire søgninger på internettet.
Google blev for få uger siden valgt til årets »brand« af konsulentfirmaet Interbrand. Det er andet år i træk, at Google får den hæder foran etablerede varemærker som Apple Computer, Coca-Cola, Nokia og Sony.
Relevante links